Forskningsoutput per år
Forskningsoutput per år
Forskningsoutput per år
Jag disputerade 2010 med en vetenskaps- och kunskapssociologisk avhandling där områden som vetenskapsteori, organisationssociologi, kultursociologi, genus och forskningspolitik berörs. Övergripande är temat hur olika faktorer samverkar i vad som etableras som kunskaper och vetenskap där kulturella idéer och aspekter av samhällets organisation ligger som en grund och klangbotten.
I nuvarande forskningsprojekt tar jag istället för det makroperspektiv jag tidigare använt ett mikroperspektiv. Fokus är på relationer mellan lärare och elever i klassrumssituationer. Jag utforskar vilken betydelse emotionell energi har i interaktioner - interaktionsritualer - mellan lärare och elever främst i dyadiska konstellationer. Kroppsspråk, minspel, talrytm, tonfall m.m. har i sådana sammanhang betydelse som tecken på hur läraren och eleven kopplar samman, dvs huruvida de anpassar sig till varandra, "samstäms" i sina rörelser etc. och emotionell energi och sociala band utvecklas.
I ett första steg föreslår jag en utveckling av Randall Collins teori Interaction Ritual Chains, i vilken begreppet emotionell energi är centralt. I ett andra steg använder jag den utvecklade teorin för att analysera ett empiriskt material som utgörs av filmade interaktioner mellan lärare och elever i en åttondeklass.
Detta projekt förs inom forskarmiljön Forskning relationell pedagogik (FoRP) Forskning relationell pedagogik (FoRP) som leds av professor Jonas Aspelin här på Högskolan Kristianstad.
Jag undervisar i utbildningssociologi, "skolan i samhället och samhället i skolan", vetenskapsteori, kvalitativa metoder, samhällsteori, genus och andra maktordningar i olika program från grund- till masternivå. Jag driver ett forskningsprojekt om interaktionsritualer och emotionell energi i klassrumssituationer.
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
Forskningsoutput: Konferensbidrag › Arbetsdokument (paper) › Peer review
Forskningsoutput: Övriga bidrag
Forskningsoutput: Övriga bidrag