Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Jag arbetar numera endast i begränsad omfattning med forskning och doktorandhandledning. Jag har tidigare arbetat med förskollärarutbildning, forskning och handledarutbildning vid Högskolan Kristianstad, Fakulteten för Lärarutbildning. Intresset för förskolefrågor har funnits med genom hela yrkeslivet och forskningen koncentreras gärna till de yngre barnens barndom, lärande och utveckling inom förskolan som institution. Särskilt intresse har de senaste åren gällt undervisning i förskolan samt förskollärares och barns kommunikation i undervisning. Förutom undervisning på HKR sedan 1998 har jag 20 års erfarenhet som förskollärare i förskola-skola-fritidshem.
Disputerade 2013 i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs Universitet. Avhandlingens titel: Att skapa läroplan för de yngsta barnen i förskolan. Barns perspektiv och nuets didaktik.
Licentiatexamen i pedagogik 2011 vid Göteborgs Universitet. Licentiatuppsatsens titel: Nuets didaktik. Förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta.
Förskollärarexamen 1979.
Ingår i forskningsmiljön BALU, Barndom, Lärande och Utbildning som samarbetar med Högskolan Kristianstads övriga forskningsmiljöer, särskilt inom utbildningsområdet.
Har deltagit i ett forsknings- och utvecklingsprojekt där syftet med projektet var att i samverkan mellan universitet/högskola och förskola vidareutveckla teoribildning om en lekbaserad förskoledidaktik, dvs. en undervisningsteori för förskolan. Målet med projektet var att generera och dela ny kunskap om hur en didaktik för förskolan kan utformas på ett sätt som inte utesluter, utan istället är responsiv och bygger på barns lek. Projektet leddes av professor Niklas Pramling GU som ett samarbete mellan Göteborgs Universitet, Linnéuniversitetet och Högskolan Kristianstad, finansierat av Skolforskningsinstitutet.
Ett projekt inriktades mot förskollärares sätt att hantera undervisning i och om naturvetenskap/hållbarhetsfrågor i förskolan. Detta gjordes i samarbete inom Högskolan Kristianstad av medlemmar från BALU och LISMA. Läs mer här.
Under 2020 startas ytterligare ett samarbetsprojekt av medlemmar från BALU och LISMA. Projektet syftar till att utveckla kunskap om hur examensarbeten inom Förskollärarutbildningen kan utgöra ett redskap i det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan samt om och i så fall hur examensarbetet kan bidra till att stärka studenters kommande yrkesroll med fokus på undervisning om ett innehåll.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
-
NATU: Naturvetenskap och tematisk undervisning i förskola – studenters, arbetslags och forskares samverkan om examensarbeten i förskollärarutbildning
Fridberg, M. (Projektledare), Jonsson, A. (Forskare) & Redfors, A. (Forskare)
21-01-01 → 25-06-30
Projekt: Forskning
-
PRECEC: Forskarskolan PRECEC-SCS
Redfors, A. (PI), Jonsson, A. (Col), Lund, K. (Doktorand) & Henriksson, A. (Doktorand)
20-01-01 → 25-12-31
Projekt: Forskning
-
NAFU: Naturvetenskap i förskollärarutbildning
Thulin, S. (PI), Redfors, A. (PI), Jonsson, A. (PI) & Fridberg, M. (PI)
20-06-01 → 24-12-31
Projekt: Forskning
-
RECEC: Nationell forskarskola i samtida utmaningar för barnpedagogisk verksamhet (ReCEC)
Redfors, A. (PI) & Jonsson, A. (Col)
18-02-01 → 23-12-31
Projekt: Forskning
-
FyKeForsk: Undervisning och lärande i förskola om kemi- och fysikrelaterade vardagsfenomen
Redfors, A. (PI), Fridberg, M. (Col), Jonsson, A. (Col) & Thulin, S. (Col)
17-01-01 → 19-12-31
Projekt: Forskning
-
Student Preschool Teachers’ Experiences of Science and Science Teaching During Their Teacher Education
Thulin, S., Redfors, A., Jonsson, A. & Fridberg, M., 2025-jan.-13, (Accepterad/under tryckning) I: Nordic Studies in Science Education.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
-
Can we play with science? Preschool teachers’ discussion about play-responsive teaching and how science content can be introduced into play with support of digital tools
Lund, K., Redfors, A. & Jonsson, A., 2024-juni-11, I: Early Years.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgång1 Citeringar (Scopus) -
Preschool teachers' discussions about using digital tools in play-responsive science teaching
Lund, K., Redfors, A. & Jonsson, A., 2024-juni-06.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Preschool teachers’ discussions about using digital tools in play-responsive science teaching
Lund, K., Redfors, A. & Jonsson, A., 2024-apr.-25.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Preschool teachers’ discussions of attempted play-responsive science teaching
Lund, K., Redfors, A. & Jonsson, A., 2024-maj-05, I: International Journal of Science Education. 18 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil1 Citeringar (Scopus)18 Nedladdningar (Pure)
Aktiviteter
- 2 Handledning av doktorander
-
Lekresponsiv undervisning i förskola - Förskollärares diskussioner om hur ett naturvetenskapligt innehåll med stöd av digitala verktyg kan bli en del av lek
Redfors, A. (Huvudhandledare) & Jonsson, A. (Biträdande handledare)
2020-sep.-01 → 2025-aug.Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
-
Jenny Henriksson -Licentiatavhandling
Jonsson, A. (Biträdande handledare) & Roos, C. (Huvudhandledare)
2018 → 2023Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
Press/ Media
-
Förskolebarn får lära sig kemi och fysik
Redfors, A., Fridberg, M. & Jonsson, A.
21-10-06
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
Titta, känna och lukta är vägen till kemi och fysik i förskolan
Jonsson, A., Redfors, A. & Fridberg, M.
20-11-04
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning