Beräknat baserat på antal publikationer som lagrats i Pure och citeringar från Scopus
1987 …2025

Forskningsoutput per år

Personlig profil

Forskning

Jag har min forskningsbakgrund inom laboratorieastrofysik, men bedriver numera enbart forskning inom naturvetenskapernas didaktik. Jag leder forskargruppen Learning in Science and Mathematics.

Mitt huvudsakliga forskningsintressen är barns, elevers, studenters och lärares syn på naturvetenskapens natur, med speciellt fokus på deras förståelse av teoretiska modeller, samt lärande och undervisning med stöd av IKT.

Undervisning

Jag är docent och professor i fysik – inriktning fysikdidaktik. Jag har en ämneslärarutbildning samt har doktorerat i fysik vid Lunds universitet.

Jag undervisar i fysik, astronomi och naturvetenskapernas didaktik, främst inom lärarutbildning och är utsedd till Excellent lärare.

Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)

2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):

  • SDG 3 – God hälsa och välbefinnande
  • SDG 4 – God utbildning
  • SDG 17 – Genomförande och globalt partnerskap

Utbildning / akademisk kvalifikation

Fil. Dr., Lund University

Tilldelningsdatum: 1991-nov.-13

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)
  • Pedagogiskt arbete (50304)
  • Didaktik (50302)

Fingeravtryck

Fördjupa i forskningsämnen där Andreas Redfors är aktiv. Dessa ämnesetiketter kommer från personens arbeten. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.
  • 1 Liknande profiler

Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren

Aktuellt externt samarbete. Visa detaljer genom att klicka på punkterna eller