Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Min forskning handlar främst värden och värdepedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker. Jag har särskilt studerat barns inflytande, delaktighet och tillhörighet, men även disciplin och genus. Vidare rör min forskning dokumentation och bedömning i förskolan.
Min undervisning anknyter till min forskning och handlar om barns fostran, samspel och kommunikationen mellan lärare och barn. Andra undervisningsområden är barns perspektiv respektive barnperspektiv och relationen mellan livsvärld och system.
Jag har ett etablerat samarbete med forskare från de nordiska länderna, och har bedrivit flera praktiknära projekt i en nordisk kontext.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
-
Pedagogiskt arbete för barns tillhörighet i fritidshemmets utbildningsgemenskap
Emilson, A. (Projektledare), Lenninger, S. (Forskare) & Söderholm, J. (Forskare)
23-09-01 → 25-09-01
Projekt: Forskning
-
Pedagogiskt arbete för barns tillhörighet i fritidshemmets utbildningsgemenskap
Lenninger, S. (PI), Emilson, A. (PI) & Söderholm, J. (PI)
Projekt: Forskning
-
Konflikt som möjlighet och begränsning i barns tillhörighetsprocesser
Emilson, A. & Johansson, E., 2024-aug.-13, Konflikthantering i professionellt lärarskap . GleerupForskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
-
Tensions, coherence, and/or progress in early childhood teacher education (ECTE) in the Nordic countries
Wilhemsen, T., Paulgård Østmoen, J., Emilson, A., Rothuizen, J. J., Rydjord Tholin, K. & Juutinen, J., 2024, (Accepterad/under tryckning) I: Nordisk Barnehageforskning.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel, review
-
Tensions, coherence, and/or progress in early childhood teacher education (ECTE) in the Nordic countries, Special issue
Wilhemsen, T. (Gästredaktör), Paulgård Østmoen, J. (Gästredaktör), Emilson, A. (Gästredaktör), Rothuizen, J. J. (Gästredaktör) & Rydjord Tholin, K. (Gästredaktör), 2024, (Accepterad/under tryckning) I: Nordisk Barnehageforskning.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel, review › Peer review
-
The politics of belonging in early childhood contexts: A comprehensive picture, critical factors and policy recommendations
Johansson, E., Emilson, A., Einarsdottir, J., Puroila, A.-M. & Piskur, B., 2024-juli-17, I: Global Studies of Childhood. 16 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil -
Barns tillhörighet i förskolan: Teoretiska och praktiska perspektiv i pedagogiskt arbete
Emilson, A. & Jonsson, A., 2023-maj, Pedagogiskt arbete: i de yngre årens pedagogiska praktiker. Emilson, A. & Thulin, S. (red.). 1 red. Lund: Studentlitteratur, s. 187-201 15 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
Aktiviteter
-
Platser för barns tillhörighet i fritidshemmet
Emilson, A. (Biträdande handledare) & Fridberg, M. (Huvudhandledare)
2024-sep. → 2029-sep.Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
-
Sakkunnig för Vetenskapsrådet
Emilson, A. (Konsult)
2023-juni → 2024-okt.Aktivitet: Konsultverksamhet och sakkunniguppdrag › Sakkunniguppdrag
-
Pedagogiskt arbete för barns tillhörighet
Emilson, A. (Huvudhandledare)
2022-sep.-01 → 2027-sep.-01Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
-
Att göra kvalitet i förskolan som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Emilson, A. (Huvudhandledare)
2020-sep.-01 → …Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
-
Doing child participation as a space in early childhood education (ECE) – Ideology or everyday life?
Emilson, A. (Biträdande handledare) & Ylitapio-Mantyla, O. (Huvudhandledare)
2020 → 2024Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander