Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Mitt forskningsfokus är studenters lärande och faktorer som påverkar studieframgång. Främst har jag intersserat mig för studenters studiesociala relationer och studenters sk. multiplexa nätverk.
2015 disputerade jag med avhandling med titel Building study- related relationships: how student relationships and readiness affect academic outcome in higher education.
Pågående forskning handlar om högskolelärares relationskompetens men också hur lärare kan arbeta i för att främja studiesocial relationer i klassrummet. Ett aktuellt forskningsprojekt (2024-2025) som involverar forskare från HKR och Griffith University i Australien, är inriktat på kvinnliga studenter med ADHD och deras upplevelser av studierna samt det stöd de erhåller.
2023 beviljades jag och Dr. Linda Plantin Ewe externa medel från UHR för utvecklandet av en nationell högskolepedagogisk kurs i relationell pedagogik. Kursen gavs som pilot på HKR VT2024 för att sedan ges nationellt.
Undervisning
Jag undervisar i kurser i affärsengelska och ledarskap på ekonomprogrammet på Högskolan Kristianstad, men också i akademiskt skrivande i olika kurser på programmet. Vidare är jag engagerad som pedagogisk utvecklare och undervisar på högskolepedagogiska kurser.
Utbildning / akademisk kvalifikation
Fil. Dr., Building study-related relationships: How student relationships and readiness affect academic outcome in higher education, Center for Engineering Edcuation, LTH/LU
Tilldelningsdatum: 2022-dec.-15
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
-
Kvinnliga universitetsstudenter med ADHD
Plantin Ewe, L. (Forskare), Fjelkner Pihl, A. (Forskare), Gibbs, K. (PI), Nilfyr, K. (Forskare) & Maddock, L. (Forskare)
24-05-06 → 25-06-30
Projekt: Forskning
-
Relationskompetens i högre utbildning
Fjelkner Pihl, A. (Projektledare) & Plantin Ewe, L. (PI)
23-09-29 → 24-06-30
Projekt: Högskolepedagogiska utvecklingsprojekt
Fil -
Plugga tillsammans
Fjelkner Pihl, A. (PI), Källström, L. (PI) & Ellegård, L. M. (PI)
22-05-16 → 22-12-15
Projekt: Högskolepedagogiska utvecklingsprojekt
Fil
-
Högskolepedagogisk debatt: Tema: Akademiskt lärarskap genom SoTL
Landgren, J. (Redaktör), Fjelkner Pihl, A. (Redaktör), Garmy, P. (Redaktör), Melén, M. (Redaktör) & Rehnstam-Holm, A.-S. (Redaktör), 2025, 1 red. Kristianstad: Kristianstad University Press. 66 s. (Högskolepedagogisk debatt; vol. 2025, nr. 1)Forskningsoutput: Bok/rapport › Antologi
Öppen tillgångFil74 Nedladdningar (Pure) -
OCH SEN DÅ? Framväxten av en högskolepedagogisk akademiverksamhet
Melén, M. & Fjelkner Pihl, A., 2024-juni-05, (Accepterad/under tryckning) Pedagogisk meritering i Sverige. Ryegård, Å. & Winka, K. (red.).Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok › Peer review
-
Relational Competence in Higher Education: a systematic review
Ewe, L. P. & Fjelkner Pihl, A., 2024-apr.-03, I: Cogent Education. 11, 1, 2331354 .Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel, review › Peer review
Öppen tillgångFil2 Citeringar (Scopus)34 Nedladdningar (Pure) -
Students’ experiences of the research-teaching nexus
Macheridis, N., Fjelkner Pihl, A., Paulsson, A. & Pihl, H., 2023-okt.-14, I: Tertiary Education and Management. s. 1-22 22 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil18 Nedladdningar (Pure) -
Building study-related relationships: How student relationships and readiness affect academic outcome in higher education
Fjelkner, A., 2022-nov.-16, Lund: Lund Institute of Technology. 204 s.Forskningsoutput: Typer av avhandlingar › Doktorsavhandling
Öppen tillgångFil237 Nedladdningar (Pure)
-
International Journal of Educational Research Open (Tidskrift)
Fjelkner Pihl, A. (Granskare)
2024-sep.-11Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output
-
Högre utbildning (Tidskrift)
Fjelkner Pihl, A. (Granskare)
2024-juli-02Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output
-
Innovative Higher Education (Tidskrift)
Fjelkner Pihl, A. (Granskare)
2024-juni-05Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output
-
Om studierelaterade relationers betydelse för meningsfullt lärande
Fjelkner Pihl, A. (Talare)
2024-mars-14Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
Högre Utbildning (Tidskrift)
Fjelkner Pihl, A. (Granskare)
2024-jan.-30Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output