Projekt per år
Personlig profil
Forskning
I min forskning är jag särskillt intresserad av att förstå hur framförallt handelsföretag jobbar med att kommunicera hållbarhet. Jag är också med i forskningsprojekt som utforskar hur konsumenter resonerar kring hållbarhet, med särskillt fokus på matkonsumtion.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
-
Från ord till handling - handeln roll i utvecklingen av hållbara och hälsosamma matvanor
Nyberg, M. (Forskare), Hultman, J. (Projektledare), Tjärnemo, H. (Forskare), Welinder, A. (Forskare) & Fuentes, C. (Forskare)
23-09-01 → 25-08-31
Projekt: Forskning
-
Establish prediction methods targeting sensory for complex, high value Swedish sustainable products with the case of white wine, sparkling wine, and Black Caviar
Wendin, K. (Projektledare), Mårtensson, L. (Forskare), Djerf, H. (Forskare), Collin, B. (Forskare), Johansson, M. (Forskare), Minaea, M. (Forskare), Forsberg, S. (Forskare), Hultman, J. (Forskare), Stenberg, J. (Forskare), Welinder, A. (Forskare), Åhrberg, F. (Col), Ranta, T. (Col) & Albin, R. (Col)
22-12-15 → 25-12-15
Projekt: Forskning
-
-
Legitimizing sustainability talk in retail talk: The case of IKEA’s sustainability journey
Welinder, A., 2023, Lund: Lund University. 228 s.Forskningsoutput: Typer av avhandlingar › Doktorsavhandling
-
Sustainabilty and retail marketing: Corporate, product and store perspectives
Elg, U. & Welinder, A., 2022-okt.-21, I: Journal of Retailing and Consumer Services. 64, 102810.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil17 Citeringar (Scopus)24 Nedladdningar (Pure) -
Competing corporate sustainability perceptions in a global retail organization
Elg, U., Hultman, J. & Welinder, A., 2020, I: International Journal of Retail & Distribution Management. 49, 4, s. 449Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
12 Citeringar (Scopus) -
Sensory and chemical evaluations as a valuable tool for producers retailers, and consumers: The experience of white wine, sparkling white wine and black caviar produced in Sweden
Mårtensson, L., Wendin, K., Djerf, H., Hultman, J., Stenberg, J., Minaea, M., Collin, B., Forsberg, S., Welinder, A., Johansson, M., Albin, R., Åhrberg, F., Bauer, C. & Ranta, T., 2024-juni-18.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Swedish Wine and Black Caviar: A Sustainable High-Quality Experience Focusing the Future
Wendin, K., Mårtensson, L., Djerf, H., Hultman, J., Stenberg, J., Minaea, M., Collin, B., Forsberg, S., Welinder, A., Johansson, M., Albin, R., Åhrberg, F., Bauer, C. & Ranta, T., 2024-dec.-27, s. 27-27. 1 s.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Sammanfattning (abstract) › Peer review
-
Från ord till bord - köper du det du tänkt från början i mataffären?
Welinder, A. (Talare)
2024-feb.-08Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
Från ord till bord
Welinder, A. (Talare) & Hultman, J. (Talare)
2023-nov.-20Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
PhD-thesis presentation - Axel Welinder
Welinder, A. (Talare)
2023-nov.-16Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
From research to teaching - taking the first professional steps after the PhD-life
Welinder, A. (Talare)
2022-nov.-24Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
Press/ Media
-
Kunder sa att de prioriterade svensk mat – men köpte franska ostar
24-02-07
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
Därför väljer konsumenter bort svenskt i hyllan:”Mer än plånboken som styr”
23-11-20
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
Axel ska följa med kunder och se vad de handlar: ”Ska bli spännande”
23-05-13
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: Press/Media › Tidning