Foto av Camilla Forsberg

Camilla Forsberg

Filosofie doktor, Lektor i svenska med didaktisk inriktning, Examinerad språkkonsult i svenska språket

    20102024

    Forskningsoutput per år

    Personlig profil

    Forskning

    Min forskning handlar huvudsakligen om text, skrift och skrivande. Ett pågående projekt gäller självständiga arbeten på grundläggande och avancerad utbildningsnivå, där jag undersöker kvalitet och utveckling kopplat till handledning.  Ett annat pågående projekt gäller myndighetstexter och deras mottagare.

    Den huvudsakliga inriktningen på min forskning har under senare år varit skrivande i skola. Jag har bland annat studerat barns tidiga skrivande, det vill säga i förskola, förskoleklass och grundskolans årskurser 1-3, och undervisning om tidigt skrivande, det vill säga undervisning som bedrivits av förskollärare och grundskollärare. Jag har även studerat skrivande på gymnasiet, närmare bestämt skrivprocessen för gymnasiearbetet (GA) relaterat till kollegialt lärande.   

    Undervisning

    Det finns täta samband mellan min undervisning och min forskning. Huvudinriktningen på min undervisning är, är liksom huvudinriktningen för min forskning, text och skrivande. Jag undervisar om text, skrift och skrivande som ämne – exempelvis litteracitetsutveckling, grammatik, textanalys och akademiskt skrivande, och jag använder även dessa kunskaper konkret i min undervisning – exempelvis genom handledning och bedömning. Jag undervisar på flera program vid Högskolan Kristianstad, bland annat förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet, ämneslärarprogrammet och specialpedagogprogrammet, och jag undervisar även på uppdragsutbildningar från bland annat Skolverket – både förskollärarutbildning och ämneslärarutbildning i svenska.

    Samverkan

    Jag samverkar med kollegor och forskare vid Högskolan Kristianstad och Linnéuniversitetet. Inom ramen för forskningsmiljön Barndom, lärande och utbildning (BALU) vid HKR har jag bland annat medverkat med ett kapitel i antologin Pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker (2023). Forskningsmiljön har nära anknytning till förskollärarutbildning och grundlärarutbildning med inriktning mot fritidshem och skolans yngre åldrar. Inom ramen för forskningsmiljön Litteracitet och undervisning (LOU) vid Linnéuniversitetet har jag bland annat medverkat med ett kapitel i antologin Att undervisa barn i skolstartsålder (2024). Forskningsmiljön har ett centralt fokus på hur språkutvecklande undervisning kan bedrivas så att lärande främjas under förskoleåren och de tidiga skolåren. I miljön finns språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning. Inom miljön bedrivs praktiknära forskning som utgår från olika frågeställningar kopplade till litteracitet och undervisning.

    Utbildning / akademisk kvalifikation

    Fil. Dr., Filosofie doktorsexamen, Linnaeus University

    Tilldelningsdatum: 2021-juni-30

    Magister, Magisterexamen med huvudområde pedagogik, Malmö University

    Tilldelningsdatum: 2012-maj-29

    Fil. kand., Filosofie kandidatexamen, Högskolan Kristianstad

    Tilldelningsdatum: 2009-mars-19

    Examinerad språkkonsult i svenska språket

    Tilldelningsdatum: 1994-feb.-11

    Nationell ämneskategori

    • Humaniora och konst (6)
    • Samhällsvetenskap (5)

    Fingeravtryck

    Fördjupa i forskningsämnen där Camilla Forsberg är aktiv. Dessa ämnesetiketter kommer från personens arbeten. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.
    • 1 Liknande profiler

    Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren

    Aktuellt externt samarbete. Visa detaljer genom att klicka på punkterna eller