Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Min forskning handlar huvudsakligen om text, skrift och skrivande. Ett pågående projekt gäller självständiga arbeten på grundläggande och avancerad utbildningsnivå, där jag undersöker kvalitet och utveckling kopplat till handledning. Ett annat pågående projekt gäller myndighetstexter och deras mottagare.
Den huvudsakliga inriktningen på min forskning har under senare år varit skrivande i skola. Jag har bland annat studerat barns tidiga skrivande, det vill säga i förskola, förskoleklass och grundskolans årskurser 1-3, och undervisning om tidigt skrivande, det vill säga undervisning som bedrivits av förskollärare och grundskollärare. Jag har även studerat skrivande på gymnasiet, närmare bestämt skrivprocessen för gymnasiearbetet (GA) relaterat till kollegialt lärande.
Undervisning
Det finns täta samband mellan min undervisning och min forskning. Huvudinriktningen på min undervisning är, är liksom huvudinriktningen för min forskning, text och skrivande. Jag undervisar om text, skrift och skrivande som ämne – exempelvis litteracitetsutveckling, grammatik, textanalys och akademiskt skrivande, och jag använder även dessa kunskaper konkret i min undervisning – exempelvis genom handledning och bedömning. Jag undervisar på flera program vid Högskolan Kristianstad, bland annat förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet, ämneslärarprogrammet och specialpedagogprogrammet, och jag undervisar även på uppdragsutbildningar från bland annat Skolverket – både förskollärarutbildning och ämneslärarutbildning i svenska.
Samverkan
Jag samverkar med kollegor och forskare vid Högskolan Kristianstad och Linnéuniversitetet. Inom ramen för forskningsmiljön Barndom, lärande och utbildning (BALU) vid HKR har jag bland annat medverkat med ett kapitel i antologin Pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker (2023). Forskningsmiljön har nära anknytning till förskollärarutbildning och grundlärarutbildning med inriktning mot fritidshem och skolans yngre åldrar. Inom ramen för forskningsmiljön Litteracitet och undervisning (LOU) vid Linnéuniversitetet har jag bland annat medverkat med ett kapitel i antologin Att undervisa barn i skolstartsålder (2024). Forskningsmiljön har ett centralt fokus på hur språkutvecklande undervisning kan bedrivas så att lärande främjas under förskoleåren och de tidiga skolåren. I miljön finns språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning. Inom miljön bedrivs praktiknära forskning som utgår från olika frågeställningar kopplade till litteracitet och undervisning.
Utbildning / akademisk kvalifikation
Fil. Dr., Filosofie doktorsexamen, Linnaeus University
Tilldelningsdatum: 2021-juni-30
Magister, Magisterexamen med huvudområde pedagogik, Malmö University
Tilldelningsdatum: 2012-maj-29
Fil. kand., Filosofie kandidatexamen, Högskolan Kristianstad
Tilldelningsdatum: 2009-mars-19
Examinerad språkkonsult i svenska språket
Tilldelningsdatum: 1994-feb.-11
Nationell ämneskategori
- Humaniora och konst (6)
- Samhällsvetenskap (5)
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
-
-
-
Differentierad undervisning för högre måluppfyllelse; hur processtöd bidrar till professionsutveckling genom kollegialt lärande.
Forsberg, C. (PI) & Söderberg , P. (PI)
22-09-28 → 24-02-02
Projekt: Forskning
-
Skrivandets gränser. Normering genom skrivdiskurser i tidig skrivundervisning
Forsberg, C. (PI)
15-09-01 → 21-05-28
Projekt: Forskning
-
Collegial learning for school development: Consensus building regarding the Swedish upper secondary diploma project (swe)
Forsberg, C., Ståhlkrantz, K. & Holmström, S., 2024-mars-07.Bidragets översatta titel :Gymnasiearbetet som utgångspunkt för kollegialt lärande Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Negotiation through knowledge: How preschoolers get to write the way they want
Forsberg, C., 2024-mars-07.Bidragets översatta titel :Förhandlingar om skrivhandlingar i förskoleklassen Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Perspektiv på självständiga arbeten: Utveckling och kvalitet i handledning
Forsberg, C., 2024-aug.-14.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation
-
Lekfull undervisning med barn - eller vad kan barn egentligen (lära sig)
Forsberg, C., 2023-dec.-01, Att undervisa barn i skolstartsålder. Ackesjö, H. & Herrlin, K. (red.). Lund: Gleerups Utbildning AB, s. 66-79Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok › Peer review
-
Litteracitet i förskola och förskoleklass
Forsberg, C., 2023, Pedagogiskt arbete : i de yngre årens pedagogiska praktiker. Emilsson, A. & Thulin, S. (red.). 1 red. Lund: Studentlitteratur, s. 203-220Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
-
Folkmålsstudier (Tidskrift)
Forsberg, C. (Granskare)
2023-nov.-28 → 2024-jan.-08Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output
-
Inspirationseftermiddag för förskollärare
Forsberg, C. (Talare)
2022-okt.-06Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
"Varför ska vi kunna skriva, varför är det så viktigt?" Om diskurser i tidig skrivundervisning
Forsberg, C. (Talare)
2022-mars-15Aktivitet: Föredrag eller presentation › Framträdande
-
Skrivandets gränser. Normering genom skrivdiskurser i tidig skrivundervisning
Forsberg, C. (Talare)
2022-feb.-16Aktivitet: Föredrag eller presentation › Framträdande
-
Skrivandets gränser. Normering genom skrivdiskurser i tidig skrivundervisning
Forsberg, C. (Talare)
2021-okt.-04Aktivitet: Föredrag eller presentation › Framträdande
Avhandling
-
Myndigheten, texten och läsaren: Myndighetsinformation i lättläst version
Forsberg, C. (Författare), 2012-maj-29Examensarbete: Magisterexamen
-
Vi forskningsanknöt. Vad hände sen?: En studie om hur lärare uppfattar forskningsanknuten utbildning och tillämpar forskningsanknytning i sin yrkesverksamhet
Forsberg, C. (Författare), 2008-dec.-04Examensarbete: Kandidatexamen