Inget foto av Carin Roos

Carin Roos

    Beräknat baserat på antal publikationer som lagrats i Pure och citeringar från Scopus
    20172020

    Forskningsoutput per år

    Personlig profil

    Forskning

    Som tidigare förskollärare och speciallärare med inriktning döv/hörsel i nästan trettio år har jag ett särskilt intresse för detta forskningsfält. Fokus i forskningen är interaktion, språk och lärande vilket också har lett henne till att intressera sig för många andra grupper av barn och unga.

    jag forskar om:

    • Förskole- och skolbarn med dövhet eller hörselnedsättning, perspektiv på läs- och skrivlärande
    • Tidiga möten med svensk text i en teckenspråkig förskolemiljö
    • Döva barns tvåspråkighet
    • Mentaliseringsutveckling och lärande hos döva spädbarn
    • Speciallärares upplevelse av yrkets förändring över tid
    • Barns liv och lärande i glesbygd
    • Lärarstudenters uppfattning om elever med diagnos inom Autismspektrumstörning

    Doktorsavhandling

    Fil Dr i pedagogik, doktorsavhandling från 2004, Skriftspråkande döva barn, handlar om hur man blir en läsande och skrivande människa, i hög grad utan tillgång till ljud, i en teckenspråkig förskole- och skolmiljö.

    Samverkan

    • Leder Mailnätverket DH FoU Nytt som utbyter information om forskning och andra aktiviteter inom forskning om döva barn och barn med hörselnedsättning
    • Leder Mailnätverket SoL som utbyter information om forskning och andra aktiviteter inom forskningsfältet Språk-, skriv och läslärande
    • Medlem och vetenskaplig ledare för BALU forskningsmiljö gällande Barndom, lärande och utbildning
    • Medlem i FoRP forskningsmiljö om Relationell Pedagogik
    • Leder SoL-projektet och dess seminarieserie på Karlstads universitet

    Fingeravtryck

    Fördjupa i forskningsämnen där Carin Roos är aktiv. Dessa ämnesetiketter kommer från personens arbeten. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.
    • 1 Liknande profiler