Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Forskning
Mitt forskningsintresse är hur elevers grundläggande antals-och taluppfattningen kan stödjas i undervisningen och på hur matematiksvårigheter kan förebyggas. Förmågan att direkt uppfatta antal (subitisering) lyfts fram i forskning som en kritisk aspekt för att förstå idéer om mängder, antal och tals delhelhetsrelationer. I ett pågående forskningsprojekt (VR-projekt 2022-2025) undersöker vi med hjälp av eyetracking elevernas visuella uppmärksamhetsmönster när de bedömer antal via datorbaserade stimuli. På så sätt kommer aspekter som är kritiska för deras lärande att bli möjliga att identifiera.
Undervisning
Min bakgrund är grundskollärare åk 1-7 i Ma/No, specialpedagog och speciallärare med inriktning matematikutveckling. År 2022 färdigställde jag licentiatavhandlingen "Specialdidaktiska perspektiv på grundläggande antals-och taluppfattning". I min nuvarande anställning som adjunkt i matematikdidaktik på Högskolan Kristianstad undervisar jag på speciallärarprogrammet med inriktning matematikutveckling och på grundlärarprogrammen i matematikdidaktik.
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Projekt
- 1 Aktiv
-
Studenters begreppsbildning om reella tal
Juter, K. (PI) & Wästerlid, C. (Forskare)
16-01-01 → …
Projekt: Forskning
-
Specialdidaktiska perspektiv på grundläggande antals- och taluppfattning
Wästerlid, C., 2022, Malmö universitet. 89 s.Forskningsoutput: Typer av avhandlingar › Licenciatavhandling
Öppen tillgångFil143 Nedladdningar (Pure) -
Specialisering barns och elevers matematikutveckling
Holgersson, I. & Wästerlid, C., 2022, Att vara speciallärare: med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling samt intellektuell funktionsnedsättning. Bruce, B. (red.). 2 red. Malmö: Gleerup, s. 55-69Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
-
Conceptual subitizing and preschool class children's learning of the part-part-whole relations of number
Wästerlid, C. A., 2020, I: Problems of Education in the 21st Century. 78, 6, s. 1038-1054 16 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil207 Nedladdningar (Pure) -
Low-achieving grade K-3 children’s early numeracy competences: a systematic literature review
Wästerlid, C., 2020, (E-pub före tryck) I: International Journal of Early Years Education. s. 1-18 17 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil1 Citeringar (Scopus)88 Nedladdningar (Pure) -
The space between pre-service primary teachers’ first year status and their goals
Juter, K. & Wästerlid, C., 2018, Perspectives on professional development of mathematics teachers: Proceedings of MADIF11 . Häggström, J., Liljekvist, Y., Fahlgren, M. & Olande, O. (red.). s. 222-223Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok › Peer review
Öppen tillgångFil14 Nedladdningar (Pure)