Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Min forskning utgår ifrån språkliga aspekter i matematiken där konstruktionen av texter i matematiken samt elevers läs- och skrivstrategier i matematiken är i fokus. Sedan 2022 bedriver jag tillsammans med Christina Svensson ett projekt på en skola med lärare i årskurs 1-6 där en språkteori, Systemisk Funktionell Lingvistik, implementeras i matematikundervisningen för att främja en innehållsinkluderad undervisning.
Ett annat forskningsintresse är att undersöka lärares relationskompetens och tillsammans med Professor Jonas Aspelin har ett antal studier utförts gällande lärares digital relationskompetens. Mikroskopisk relationsanalys (MRA) har då bland annat använts som angreppssätt.
Undervisning
Min bakgrund är att jag är grundskollärare och speciallärare med inriktning matematik. Jag har tidigare undervisat i matematik i årskurs 1-9 och vid universitet/högskola bland annat i UVK, matematikdidaktik, VFU samt specialpedagogik. För närvarande undervisar jag på speciallärarprogrammen och på grundlärarprogrammen på Högskolan Kristianstad.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Projekt
- 3 Aktiv
-
Pilotprojekt - vilket lärande erbjuds i digitala läromedel i svenska och matematik?
Magnusson, P. (PI) & Segerby, C. (PI)
23-02-10 → …
Projekt: Forskning
-
Longitudinell studie av de specialpedagogiska programmen: Teman och utmaningar i speciallärare och specialpedagogers yrkesutövning
Östlund, D. (Forskare), Segerby, C. (Forskare) & Sjunnesson, H. (Forskare)
22-09-01 → 27-06-01
Projekt: Forskning
-
Implementeringen av en språklig teori för innehållsinkluderad matematikundervisning
Segerby, C. (PI) & Svensson, C. (PI)
22-01-01 → …
Projekt: Forskning
-
Högskolelärares relationskompetens i onlineundervisning
Segerby, C. & Aspelin, J., 2024-nov., Samspel och relationer i pedagogisk praktik: Mikrostudier i skola, förskola och högre utbildning. Aspelin, J. (red.). 1 red. Malmö: Gleerup, Vol. 1. s. 123-140 18 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
-
Implementera en språklig teori för innehållsinkluderad matematikundervisning
Segerby, C. & Svensson, C., 2024-nov.-04, I: MONA Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2024, s. 95-106 15 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
-
Relationsskapande i onlineundervisning
Segerby, C. & Aspelin, J., 2024-aug.-14.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Sammanfattning (abstract)
-
University Teacher's Relational Competence in Online Teaching: A Microscopic Relational Analysis
Aspelin, J. & Segerby, C., 2024-okt.-02, I: seminar.net. 20, 1, s. 1-19 19 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil2 Nedladdningar (Pure) -
Utmana språkbarriärer genom att erbjuda innehållsinkluderande matematikundervisning för alla elever
Segerby, C. & Svensson, C., 2024-okt.-29.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Sammanfattning (abstract) › Peer review
-
Språkets roll i matematiken åk 1-9
Segerby, C. (Talare)
2024-nov.-20Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
Utmana språkbarriärer genom att erbjuda innehållsinkluderande matematikundervisning för alla elever
Segerby, C. (Talare) & Svensson, C. (Talare)
2024-okt.-29Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Relationsskapande i onlineundervisning
Segerby, C. (Talare) & Aspelin, J. (Talare)
2024-aug.-14Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Kollaborativa samtalsmodell-Didaktisk forskning som professionsutbildning eller Professionsutbildning som didaktisk forskning
Segerby, C. (Talare) & Svensson, C. (Talare)
2024-maj-21Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
Utmaningar och möjligheter för specialpedagoger och speciallärare
Östlund, D. (Huvudtalare), Segerby, C. (Talare) & Sjunnesson, H. (Talare)
2024-maj-14Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare