Inget foto av Cecilia Segerby
Beräknat baserat på antal publikationer som lagrats i Pure och citeringar från Scopus
20132024

Forskningsoutput per år

Personlig profil

Forskning

Min forskning utgår ifrån språkliga aspekter i matematiken där konstruktionen av texter i matematiken samt elevers läs- och skrivstrategier i matematiken är i fokus. Sedan 2022 bedriver jag tillsammans med Christina Svensson ett projekt på en skola med lärare i årskurs 1-6 där en språkteori, Systemisk Funktionell Lingvistik, implementeras i matematikundervisningen för att främja en innehållsinkluderad undervisning. 

Ett annat forskningsintresse är att undersöka lärares relationskompetens och tillsammans med Professor Jonas Aspelin har ett antal studier utförts gällande lärares digital relationskompetens. Mikroskopisk relationsanalys (MRA) har då bland annat använts som angreppssätt.

Undervisning

Min bakgrund är att jag är grundskollärare och speciallärare med inriktning matematik. Jag har tidigare undervisat i matematik i årskurs 1-9 och vid universitet/högskola bland annat i UVK, matematikdidaktik, VFU samt specialpedagogik. För närvarande undervisar jag på speciallärarprogrammen och på grundlärarprogrammen på Högskolan Kristianstad.

Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)

2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):

  • SDG 4 – God utbildning

Fingeravtryck

Fördjupa i forskningsämnen där Cecilia Segerby är aktiv. Dessa ämnesetiketter kommer från personens arbeten. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.
  • 1 Liknande profiler

Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren

Aktuellt externt samarbete. Visa detaljer genom att klicka på punkterna eller