Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Christel Persson is University Lecturer in Science education and Docent in Science education for sustainable development at Kristianstad University. Her current research focus on Earth System Science and teaching and learning in higher education.
Christel har jobbat inom högre utbildning i drygt 20 år. Forskningsintresset riktar sig mot lärande i miljö för hållbar utveckling med en naturvetenskaplig utgångspunkt. Analysinstrumentet Earth System Science model (System jorden, sv. översättning) används som analysinstrument i några av hennes forskningsprojekt. Hennes doktorsavhandling från 2008 har prisbelönats och utsågs till toppfavorit bland Skolportens utvalda avhandlingar avseende kvalitet och nyskapande.
Avhandlingsprojektet har följts upp genom undersökningar av hur eleverna longitudinellt, i åldern 9-15 år, utvecklar miljöbegrepp för att se samband och grundläggande sammanhang relaterade till jordens naturliga sfärer och teknosfären i NO-lärandet. Ytterligare påbyggnad på temat hållbar utveckling och vidareutveckling av analysmodellen har resulterat i studier inom gymnasieskolan och lärarutbildningen samt tillämpats i olika internationella samarbeten och forskningsprojekt.
Forsknings- och utvecklingsprojekt pågår också inom miljö-innovation och entreprenörskap och Christel undervisar på kandidatprogrammet Miljöstrateg, vid Högskolan Kristianstad. Christel undervisar även inom lärarutbildningen och inom kompetensutvecklingskurser som exempelvis lärarlyft för blivande naturkunskapslärare vid gymnasieskolan och valideringsutbildningar för förskollärare. I samband med detta forskningsanknyts kontinuerligt hennes egna forskningsstudier tillsammans med annan för disciplinerna relevant och aktuell forskning.
Som ett ytterligare steg bidrar Christel att med sin forskning i miljö och hållbar utveckling nå ut till en bredare publik i form av läromedelsproduktion och i fortbildningssammanhang som föreläsare vid kompetensutvecklingsdagar på skolor och skolledarkonferenser. Hon är också under hösten 2024 inbjuden att föreläsa om sin forskning vid Ålands högskola i samband med hållbarhetsveckan där och till Absalon Professionshögskola, Roskilde (Danmark). Även forskningsinnehåll i form av inspirationsföreläsningar och populärvetenskapliga presentationer på teman om hållbara energilösningar och hållbara och ansvarsfulla transporter som efterfrågas av företag i lantbruket och näringslivet håller hon i.
Under 2023 och 2024 har ett internationellt samverkans- och forskningsprojekt som Christel projektleder startat mellan kollegor vid Absalon Professionshögskola Roskilde, Danmark, och Miljövetenskapsavdelningen och avdelningen Mat- och måltidsvetenskap (HKR).
I en framtida utbildning krävs det en kombination och integrering av pedagogik och ämne, tvärvetenskap mellan ämnen och tillsammans med, men också med den högskolepedagogiska dimensionen. Med avstamp i detta arbetar Christel (som projektledare sedan dec. 2022) tillsammans med kollegan Sarah Forsberg (avdelningen Mat- och måltidsvetenskap) med forskningsprojektet "Studentgruppers syn på hållbarhet i det livslånga lärandet - Utifrån yrkesprofessionen och tvärvetenskapliga perspektiv”. Fokusgruppsintervjuer genomförs 2023-2024 med studenter som nyligen avslutat sina utbildningar inom miljövetenskap och gastronomi vid HKR.
Som exempel kan publikationen...
* Persson, C., Andersson, H., Dahlqvist, C., Nihlgård, B. & Bramryd, T. (2019). Människa och miljö: med praktisk vägledning för projekt. Lund: Studentlitteratur.
...nämnas där ett försök görs att nischa litteratursökning, informationsvetenskap (kritisk granskning etc.) och att planera och genomföra ett miljövetenskapligt projekt med högskolepedagogiska inslag.
Christel har för den naturvetenskapliga fakultetens räkning också aktivt samarbetat med kollegor i genomförandet av ett systematiskt fakultetsprojekt som anknyter till högskolepedagogik och utveckling av nätbaserad undervisning med fokus på studentaktiva arbetsformer. Ett resultat av detta blev en kollegial kurs med fokus på online-undervisning.
Christel har även deltagit i kvalitetsprojektet "Hållbarhetsrutor" under 2023-2024 tillsammans med kollegor från NV- och LU-fakulteten. Syftet var i stora drag att ta fram, testa och utvärdera ett pedagogiskt verktyg för att synliggöra hållbarhetsmålen vid praktiska undervisningsmoment som laborationer, fältstudier och case-studies vid högre utbildning.
Som pedagogiskt meriterad lärare (nivån excellent lärare) har Christel också etablerat ett fakultetsövergripande handledarkollegium som vid vissa tillfällen också går ut med inbjudan externt (2021-). Högskolepedagogisk forskning behandlas i detta forum och det systematiska arbetet gällande akademiskt lärarskap. SoTL (scholarship of teaching and learning) behandlas också i olika högskolepedagogiska forum som hon är aktiv i. Christel genomgår under ht 2024 en sakkunnigkurs ”Att bedöma pedagogisk skicklighet” vid Umeå universitet.
Hon deltar också i nationella forskningsnätverk inom innovation för hållbar utveckling, t.ex. vid Linköpings universitet och Lunds universitet.
Inom forskningsmiljön FoRP vid HKR deltar Christel 2023 och 2024 i antologiprojektet: ”Pedagogiskt samspel och pedagogiska relationer med fokus på mikrostudier i skola, förskola och högre utbildning”. Inom ramen för både FoRP och andra forskningssamarbeten fortsätter arbetet med att ansöka om externa medel inom skolforskning och miljövetenskap.
Under 2023-2025 arbetar hon utifrån forskningen också med en lärobok i miljö och hållbar utveckling för Studentlitteratur.
Kvalifikationer
230701-231231 2020-2022 |
Ordinarie ledamot i fakultetsnämnden Naturvetenskap (NV) HKR Biträdande handledare till doktorand Claes Dahlqvist i informationsvetenskap vid Åbo Akademi, Finland. |
2019- juni 2023 |
Förste suppleant i Fakultetsnämnden för Naturvetenskap |
2018- |
Medlem i den högskolepedagogiska akademin vid Högskolan Kristianstad |
2018- |
Ledamot i Beredningsgruppen för pedagogisk meritering (Karriärstegen), Högskolan Kristianstad |
2018-2022 |
Ledamot i Styrgruppen för den högskolepedagogiska akademin, Högskolan Kristianstad |
2018 |
Excellent lärare |
2013 |
Beslut om Lärarlegitimation och utnämning till lektor i grund- och gymnasieskolan |
2013 |
Docent i naturvetenskapernas didaktik med inriktning mot hållbar utveckling |
2012-2014 |
Forskarhandledarutbildning, Lunds universitet |
2012-2013 |
Vetenskaplig ledare för utvecklingsgruppen praktiskt estetiska ämnen (Idrott och hälsa, Bild och form, Musik och Pedagogiskt drama) vid Högskolan Kristianstad. |
2008-2011 |
Akademisk ledare för kunskapsgruppen LUÄ (Lärande och Undervisning i ett Ämnesintegrerat perspektiv vid Högskolan Kristianstad) |
2008- |
Högskolan Kristianstad: Anställning som universitetslektor i naturvetenskapernas didaktik med inriktning ämnesintegrerat lärande |
2008 |
Fil. Dr. i naturvetenskapernas didaktik |
2005 |
Magisterexamen i Utbildningsvetenskap med inriktning mot praktisk pedagogik, Malmö högskola |
2001-2008 |
Högskolan Kristianstad (anställd som adjunkt i matematik, 100%) |
2001-2003 |
Uppdrag som inriktningsansvarig i inriktningen Barnets lärande lärarens roll med inriktning Ma/NO, inom lärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad |
1998-2002 |
Båstad kommun Gymnasium och Komvux, Vuxenutbildning (Ma, NO, miljökunskap, lärarlagsledare) |
1997-1998 |
Höganäs kommun Ma/NO-lärare högstadium |
1994-1997 |
Ängelholms kommun Ma/NO-lärare (bi, ke) högstadium (ämnesansvarig i kemi 1994-1997) |
1993-1994 |
Hultsfreds kommun som NO-lärare (bi, ke, fy) högstadium (ämnesansvarig i biologi 1993-1994) |
1992 |
Lärarexamen i matematik, kemi, biologi, fysik och teknik vid Lunds universitet |
Samverkan
Christel deltar i olika samverkansprojekt inom offentlig och privat sektor. Strävan är utveckling av hållbara miljöbeteenden inom företag och på individuell nivå; miljöinnovationer samt entreprenöriella färdigheter i arbetslivet. Christel efterfrågas som föreläsare såväl av föreningar och företag som skolverksamhet.
När det gäller samverkan inom Högskolan Kristianstad (HKR) sådeltar Christel i flera olika högskolepedagogiska kvalitetsprojekt som beviljas av högskolans ledning. Under 2023-2024 heter projektet "Hållbarhetsrutor". Se vidare för mer infromation under "Projekt".
Undervisning
Christel är utbildad Matematik- och NO-lärare vid Lunds universitet. Lärarlegitimation utfärdad 2013 (Skolverket) och beslut om utnämning till lektor i grundskolan och gymnasieskolan 2013 (Skolverket).
Exempel på föreläsningar
Christel föreläser inom miljö och hållbar utveckling vid lärarprogrammen, miljöstrategprogrammet och VA- och kretsloppsteknikerprogrammet. Christel har genom åren också undervisat i matematikdidaktik i lärarutbildningen, t.ex. matematik ur ett utomhuspedagogiskt perspektiv.
Föreläsningar med fokus på: Lärande för hållbar utveckling i förskolan och skolan
Föreläsningar på teman: Miljöpsykologi, etik och kommunikation, samhällsplanering samt arbetsmiljö och den hållbara arbetsplatsen.
Hållbar utveckling ur ett globalt, regionalt och lokalt perspektiv
Ekologisk design för hållbar utveckling
Ekologiska levnadsvanor och hållbar konsumtion
Environmental attitudes
Ecological lifestyles and sustainable consumption
Student- och lärarutbyte
Christel har arbetat som lärare i grundskolan och på gymnasial vuxenutbildning mellan 1993-2001. Därefter har hon ägnat sig åt lärarutbildning och forskning. Efter att hon disputerade 2008 har hon arbetat som projektledare för ett antal utvecklings- och forskningsprojekt som fått externa och interna medel beviljade. Christel medverkar i såväl Dansk-Svenska som Finland-Svenska forsknings- och utvecklingsprojekt. Hon har exempelvis erhållit avsevärda ekonomiska medel från Svensk-Danska kulturfonden vilket möjliggjorde att grundlärarstudenter vid Hkr fick möjlighet att besöka ett lärosäte i Vordingborg, Danmark, under tre dygn och att Högskolan Kristianstad med studenter dessutom stod som värd för en grupp lärarstudenter från Vordingborg under tre hela dagar. Lärarutbildarnas lärarutbyte finansierades via Erasmus. Som beskrivits även på annat ställe så har nu ett samarbete med Professionshögskolan Absalon igångsatts 2023, med fokus på hållbar utveckling i högre utbildning. Satsningar är under utveckling.
Hon är även aktiv i samverkansprojekt med omgivande samhälle såsom privata företag och offentlig förvaltning gällande hållbart miljöbeteende och utveckling av pedagogiska och digitala verktyg inom området. Flera av projekten är direkt kopplade till undervisningen vid landets lärosäten.
Läromedelsproduktion
Christels miljöintresse har resulterat i författarskap till flera läroböcker, exempelvis
Persson, C. & Persson, T. (2020). Hållbar utveckling: människa, miljö och samhälle. Lund: Studentlitteratur.
I boken konkretiseras begreppet hållbar utveckling. Områden som belyses är ekosystem, kretslopp, energi, olika typer av resurser, miljöpåverkan, klimat, biologisk mångfald samt internationellt arbete. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor. I boken sammanvävs naturvetenskap, samhällsplanering och samhällskunskap på ett övergripande och tvärvetenskapligt sätt. Boken vänder sig till elever i gymnasieskolan, studenter i högskoleutbildningen, samt en miljöintresserad allmänhet.
Persson, C., Andersson, H., Dahlqvist, C, Nihlgård, B. & Bramryd, T. (2019). Människa och Miljö med praktisk vägledning för projekt. Lund: Studentlitteratur.
Christel är såväl författare som redaktör till boken Människa och Miljö med praktisk vägledning för projekt och den riktar sig till studerande vid högre utbildning inom miljö- och landskapsvetenskap, skogs- och lantbruksvetenskap, ekonomi och samhällsplanering. Den riktar sig även till yrkesverksamma som arbetar praktiskt med klimat- och miljöfrågor samt Agenda 2030 inom företag, kommuner och myndigheter.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Utbildning / akademisk kvalifikation
Fil. Dr., Fil. Dr. i naturvetenskapernas didaktik
Tilldelningsdatum: 2008-sep.-01
Magister, Magisterexamen i Utbildningsvetenskap med inriktning mot praktisk pedagogik
Tilldelningsdatum: 2005-sep.-01
Externa befattningar
Docentur i naturvetenskapernas didaktik med inriktning hållbar utveckling, Åbo Akademi University
2013-feb.-10 → …
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
-
Internationellt forskningssamarbete om hållbar utveckling med Danmark (Absalon - Professionshögskola) Roskilde
Persson, C. (PI), Forsberg, S. (PI) & Kängsepp, P. (PI)
23-10-10 → …
Projekt: Forskning
-
Studentgruppers syn på hållbarhet i det livslånga lärandet - Utifrån yrkesprofessionen och tvärvetenskapliga perspektiv
Persson, C. (PI) & Forsberg, S. (PI)
22-12-09 → …
Projekt: Forskning
-
-
Ett verksamhetsövergripande handledarkollegium - vad, hur och varför?
Persson, C. (PI)
20-01-22 → …
Projekt: Forskning
-
Hållbarhetsrutor: ett pedagogiskt verktyg i praktiska moment för ökad medvetenhet hos studenter för en hållbar utveckling
Cabaleiro Lago, C. (PI), Svensson, B.-M. (PI), Kängsepp, P. (PI), Persson, C. (PI) & Jönsson, P. (PI)
23-05-15 → 24-05-15
Projekt: Högskolepedagogiska utvecklingsprojekt
Fil
-
Innovationslärande med hög samhällsrelevans: ett exempel från en miljöstrategkurs
Persson, C., 2024.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Sammanfattning (abstract) › Peer review
-
Pedagogisk takt: ett mikroanalytiskt perspektiv på samspel i ett gymnasieklassrum.
Eklöf, A. & Persson, C., 2024, Pedagogiskt samspel och pedagogiska relationer. Aspelin, J. (red.). Gleerups Utbildning AB, 18 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok › Peer review
-
Systematisk utveckling av ett verksamhetsövergripande handledarkollegium i högre utbildning: kollegialt erfarenhetsutbyte över ämnesdiscipliner
Persson, C., 2024-aug.-14.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Sammanfattning (abstract)
-
Utveckling av ett verksamhetsövergripande handledarkollegium i högre utbildning: kollegialt erfarenhetsutbyte över ämnesdiscipliner
Persson, C., 2024-apr., Högskolepedagogisk debatt, 2024, 1, s. 20-30 11 s.Forskningsoutput: Bidrag till specialistpublikation › Artikel
Öppen tillgångFil18 Nedladdningar (Pure) -
Cognitive appraisals and information-seeking achievement emotions: A qualitative study of Swedish primary teacher students
Dahlqvist, C. & Persson, C., 2023-okt.-19, I: Journal of Documentation. 79, 7, s. 280-307 28 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil14 Nedladdningar (Pure)
Aktiviteter
-
Hållbarhetsrutor: verktyg i praktiska moment för ökad medvetenhet hos studenter för en hållbar utveckling
Cabaleiro Lago, C. (Talare), Svensson, B.-M. (Talare), Sällström, P. (Talare), Persson, C. (Talare) & Kängsepp, P. (Talare)
2024-aug.-30Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
-
Business Canvas model och Innovation Rocket model
Persson, C. (Talare)
2024-apr.-26Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Naturvärden i Skåne kopplat till turism i Sverige
Persson, C. (Talare)
2024-mars-30Aktivitet: Föredrag eller presentation › Föreläsning/ debatt/ seminarium för allmänheten
-
Seminarium: ”Grupphandledning och kamratrespons”
Persson, C. (Talare)
2024-mars-20Aktivitet: Föredrag eller presentation › Framträdande