Foto av Christina Lindh

Christina Lindh

Filosofie doktor i svenska med didaktisk inriktning

    Beräknat baserat på antal publikationer som lagrats i Pure och citeringar från Scopus
    20152024

    Forskningsoutput per år

    Personlig profil

    Forskning

    I min avhandling, I skrivandets spår. Elever skriver i SO, från 2019 intresserar jag mig för vad som utmärker skrivpraktiker i SO och hur de formas i mötet mellan skola, ämne och elev. I avhandlingen ställs frågor om vad, varför och hur elever skriver i syfte att förstå och beskriva vad som utmärker skrivande i SO-undervisningen i en åk 7. Det komplexa skrivandet undersöks utifrån en vidgad syn på skrivande och utifrån en teoretisk och analytisk förståelse av skrivandet som en social praktik. Resultatet understryker bland annat vikten av att i undervisningen använda skrivandet för att skapa utrymme för kommunikativa möten med ett ämnesinnehåll, något som begränsas av skrivandets strategiska inriktning. Möjligheter att använda skrivandet på ett sätt som inte i så hög grad begränsas av skolans mål- och resultatstyrning diskuteras. Vidare diskuteras möjligheter för hur skrivande i mötet med ett ämnesinnehåll kan öppna för ämnesfördjupning, reflektion och demokratiskt   samhällsdeltagande. 

    Det är min förhoppning att kunna inspirera studenter och yrkesverksamma lärare till att reflektera över skrivandets funktion i den egna undervisningen och att ge kompetens och redskap för att lärare i samtliga skolans ämnen ska känna trygghet i att använda skrivandets potential. 

    Mitt forskningsintresse rör skrivdidaktiska frågor, ämnesspecifikt skrivande, språk- och kunskapsutvecklande undervisning och akademiskt skrivande. Av särskilt intresse är hur elevers deltagande i olika litteracitetsaktiviteter kan bidra till ämnesfördjupning, tänkande, reflektion och demokratiskt samhällsdeltagande. För närvarande är jag involverad i forskningsprojekt som rör litteracitetspraktiker i SO samt ett projekt om strukturerat ämnesskrivande i kritisk belysning med genrepedagogisk utgångspunkt. Sedan vårterminen 2022 ingår jag i ett forskningprojekt om rektorers syn på nyutexamineade lärare, ett samarbete mellan lärarutbildningarna vid Malmö univesitet, Luns universitet och högskolan Krstianstad. Syftet är att undersöka om det finns ett glapp mellan lärarutbildning och lärares yrkespraktik.

    Undervisning

    Jag är universitetslektor och filosofie doktor i svenska med didaktisk inriktning. Jag är också ämneslärare i svenska, historia och geografi och har många års erfarenhet av undervisning på högstadiet. Därutöver har jag erfarenhet av undervisning utomlands, som lärare vid både svensk och internationell skola. Jag har även genomgått den statliga rektorsutbildningen och har erfarenhet av skolledarskap som rektor för en grundskola åk 4-9. 

    Min erfarenhet som lärarutbildare sträcker sig så långt tillbaka som 1999 då jag anställdes på Högskolan Kristianstad där jag under åren främst har undervisat på grund- och ämneslärarutbildningen. Under en period av fyra år ägnade jag mig åt Högskolans tredje uppgift i egenskap av programansvarig för kompetensutveckling för yrkesverksamma lärare och för skolutveckling. Min erfarenhet av skolfrågor och lärarutbildning är således både gedigen och bred. Efter avslutad forskarutbildning arbetar jag företrädesvis med lärarutbildning där jag undervisar och handleder studenter på såväl grundlärarutbildningen F-3 och 4-6 som ämneslärarutbildningen 7-9. I mina arbetsuppgifter ingår även att besöka studenter under deras verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Att få möta och i undervisning och praktik följa studenterna på deras väg till blivande lärare är både stimulerande och lärorikt. 

    Forskning

    Mitt forskningsintresse rör skrivdidaktiska frågor, ämnesspecifikt skrivande, språk- och kunskapsutvecklande undervisning samt akademiskt skrivande. Av särsilt intresse är hur elevers deltagaden i olika litteracitetsaktiviteter kan bidra till tänkande, reflektion och ämnesfördjupning.

    Forskning

    Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)

    2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):

    • SDG 4 – God utbildning

    Utbildning / akademisk kvalifikation

    Forskarhandledningskurs, Lund University

    Tilldelningsdatum: 2021-juni-18

    Fil. Dr., I skrivandets spår. Elever skriver i SO. Akademisk avhandling i svenska med didaktisk inriktningMalmö universitet, Malmö University

    Tilldelningsdatum: 2019-okt.-11

    Examen statliga rektorsprogrammet , Linnaeus University

    Tilldelningsdatum: 2012-nov.-08

    Magister, Elevers skrivkompetens. Om hur elever på grundskolans senare år använder sin skrivkompetens i Historieundervisningen. Magisteruppsats i svenska med didaktisk inriktning. Växjö: Växjö universitet. , Växjö universitet

    Tilldelningsdatum: 2007-maj-17

    Fil. kand., Ämneslärarexamen Svenska, Historia, Geografi, Lund University

    Tilldelningsdatum: 1989-jan.-06

    Universitetsadjunkt i svenska med didaktisk inriktning, Fakulteten för lärarutbildning, , Högskolan Kristianstad

    20192020

    Projektgruppen för ansökan om examensrätt för forskarutbildning i pedagogiskt arbete, Högskolan Kristianstad

    20182019

    Doktorand i svenska med didaktisk inriktning, Fakulteten för Lärarutbildning, Institutionen för språk, medier och kommunikation, Malmö University

    20152019

    Projektansvarig Rektorskonferensen

    20102018

    Universitetsadjunkt i Svenska , Högskolan Kristianstad

    20102015

    Programansvarig kompetensutveckling och skolutveckling, Sektionen för lärande och miljö., Högskolan Kristianstad

    20102015

    Verksamhetsansvarig för Regionalt utvecklingscentrum, RUC, Sektionen för lärande och miljö, , Högskolan Kristianstad

    20102015

    Representant Nordiskt utbyte i Lärarutbildningen, University College Copenhagen

    20092013

    Rektor grundskola årskurs 4-9, , Kristianstad kommun

    20082010

    Förtroendevald ordinarie ledamot Högskolestyrelsen, Högskolan Kristianstad

    20072008

    Ämnesansvarig i Svenska, institutionen för Humaniora och Samhällsvetenskap, Högskolan Kristianstad

    20072008

    Universitetsadjunkt i Svenska, Högskolan Kristianstad

    19992008

    Studierektor/utbildningsledare, lärarutbildningen, inriktning grundskolans senare år och gymnasieskolan inom Humaniora och Samhällsvetenskap, Högskolan Kristianstad

    20032006

    Studierektor för samordning av lärarutbildningen vid institutionen för Humaniora och Samhällsvetenskap, Högskolan Kristianstad

    20032006

    Ledningsgrupp, institutionen för humaniora och samhällsvetenskap, Högskolan Kristianstad

    20032006

    Chefsutbildning, Ledarutveckling Sydost IFL, Lärosäten sydost

    2005

    Förtroendevald ordinarie ledamot i Nämnden för utbildningsvetenskap, Högskolan Kristianstad

    20022004

    Samverkansuppdrag Kristianstads kommun, Väskolan omfattning 25%, , Högskolan Kristianstad

    20012004

    Skrivpedagogisk kurs: Writing and Thinking; International Perspectives , Bard College

    2001

    Adjunkt i svenska och samhällsorienterande ämnen , Kristianstad kommun

    19891999

    Förtroendevald ordinarie ledamot Högskolestyrelsen, Högskolan Kristianstad

    2022 → …

    Universitetslektor i Svenska med didaktisk inriktning, Fakulteten för lärarutbildning, , Högskolan Kristianstad

    2020 → …

    Projektansvarig Läskonferens, Högskolan Kristianstad

    2015 → …

    Styrgruppen Nordiska språkpiloter, Nordiska ministerrådet

    2007 → …

    Nationell ämneskategori

    • Humaniora och konst (6)
    • Samhällsvetenskap (5)

    Fingeravtryck

    Fördjupa i forskningsämnen där Christina Lindh är aktiv. Dessa ämnesetiketter kommer från personens arbeten. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.
    • 1 Liknande profiler

    Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren

    Aktuellt externt samarbete. Visa detaljer genom att klicka på punkterna eller