Projekt per år
Personlig profil
Forskning
I min avhandling, I skrivandets spår. Elever skriver i SO, från 2019 intresserar jag mig för vad som utmärker skrivpraktiker i SO och hur de formas i mötet mellan skola, ämne och elev. I avhandlingen ställs frågor om vad, varför och hur elever skriver i syfte att förstå och beskriva vad som utmärker skrivande i SO-undervisningen i en åk 7. Det komplexa skrivandet undersöks utifrån en vidgad syn på skrivande och utifrån en teoretisk och analytisk förståelse av skrivandet som en social praktik. Resultatet understryker bland annat vikten av att i undervisningen använda skrivandet för att skapa utrymme för kommunikativa möten med ett ämnesinnehåll, något som begränsas av skrivandets strategiska inriktning. Möjligheter att använda skrivandet på ett sätt som inte i så hög grad begränsas av skolans mål- och resultatstyrning diskuteras. Vidare diskuteras möjligheter för hur skrivande i mötet med ett ämnesinnehåll kan öppna för ämnesfördjupning, reflektion och demokratiskt samhällsdeltagande.
Det är min förhoppning att kunna inspirera studenter och yrkesverksamma lärare till att reflektera över skrivandets funktion i den egna undervisningen och att ge kompetens och redskap för att lärare i samtliga skolans ämnen ska känna trygghet i att använda skrivandets potential.
Mitt forskningsintresse rör skrivdidaktiska frågor, ämnesspecifikt skrivande, språk- och kunskapsutvecklande undervisning och akademiskt skrivande. Av särskilt intresse är hur elevers deltagande i olika litteracitetsaktiviteter kan bidra till ämnesfördjupning, tänkande, reflektion och demokratiskt samhällsdeltagande. För närvarande är jag involverad i forskningsprojekt som rör litteracitetspraktiker i SO samt ett projekt om strukturerat ämnesskrivande i kritisk belysning med genrepedagogisk utgångspunkt. Sedan vårterminen 2022 ingår jag i ett forskningprojekt om rektorers syn på nyutexamineade lärare, ett samarbete mellan lärarutbildningarna vid Malmö univesitet, Luns universitet och högskolan Krstianstad. Syftet är att undersöka om det finns ett glapp mellan lärarutbildning och lärares yrkespraktik.
Undervisning
Jag är universitetslektor och filosofie doktor i svenska med didaktisk inriktning. Jag är också ämneslärare i svenska, historia och geografi och har många års erfarenhet av undervisning på högstadiet. Därutöver har jag erfarenhet av undervisning utomlands, som lärare vid både svensk och internationell skola. Jag har även genomgått den statliga rektorsutbildningen och har erfarenhet av skolledarskap som rektor för en grundskola åk 4-9.
Min erfarenhet som lärarutbildare sträcker sig så långt tillbaka som 1999 då jag anställdes på Högskolan Kristianstad där jag under åren främst har undervisat på grund- och ämneslärarutbildningen. Under en period av fyra år ägnade jag mig åt Högskolans tredje uppgift i egenskap av programansvarig för kompetensutveckling för yrkesverksamma lärare och för skolutveckling. Min erfarenhet av skolfrågor och lärarutbildning är således både gedigen och bred. Efter avslutad forskarutbildning arbetar jag företrädesvis med lärarutbildning där jag undervisar och handleder studenter på såväl grundlärarutbildningen F-3 och 4-6 som ämneslärarutbildningen 7-9. I mina arbetsuppgifter ingår även att besöka studenter under deras verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Att få möta och i undervisning och praktik följa studenterna på deras väg till blivande lärare är både stimulerande och lärorikt.
Forskning
Mitt forskningsintresse rör skrivdidaktiska frågor, ämnesspecifikt skrivande, språk- och kunskapsutvecklande undervisning samt akademiskt skrivande. Av särsilt intresse är hur elevers deltagaden i olika litteracitetsaktiviteter kan bidra till tänkande, reflektion och ämnesfördjupning.
Forskning
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Utbildning / akademisk kvalifikation
Forskarhandledningskurs, Lund University
Tilldelningsdatum: 2021-juni-18
Fil. Dr., I skrivandets spår. Elever skriver i SO. Akademisk avhandling i svenska med didaktisk inriktningMalmö universitet, Malmö University
Tilldelningsdatum: 2019-okt.-11
Examen statliga rektorsprogrammet , Linnaeus University
Tilldelningsdatum: 2012-nov.-08
Magister, Elevers skrivkompetens. Om hur elever på grundskolans senare år använder sin skrivkompetens i Historieundervisningen. Magisteruppsats i svenska med didaktisk inriktning. Växjö: Växjö universitet. , Växjö universitet
Tilldelningsdatum: 2007-maj-17
Fil. kand., Ämneslärarexamen Svenska, Historia, Geografi, Lund University
Tilldelningsdatum: 1989-jan.-06
Universitetsadjunkt i svenska med didaktisk inriktning, Fakulteten för lärarutbildning, , Högskolan Kristianstad
2019 → 2020
Projektgruppen för ansökan om examensrätt för forskarutbildning i pedagogiskt arbete, Högskolan Kristianstad
2018 → 2019
Doktorand i svenska med didaktisk inriktning, Fakulteten för Lärarutbildning, Institutionen för språk, medier och kommunikation, Malmö University
2015 → 2019
Projektansvarig Rektorskonferensen
2010 → 2018
Universitetsadjunkt i Svenska , Högskolan Kristianstad
2010 → 2015
Programansvarig kompetensutveckling och skolutveckling, Sektionen för lärande och miljö., Högskolan Kristianstad
2010 → 2015
Verksamhetsansvarig för Regionalt utvecklingscentrum, RUC, Sektionen för lärande och miljö, , Högskolan Kristianstad
2010 → 2015
Representant Nordiskt utbyte i Lärarutbildningen, University College Copenhagen
2009 → 2013
Rektor grundskola årskurs 4-9, , Kristianstad kommun
2008 → 2010
Förtroendevald ordinarie ledamot Högskolestyrelsen, Högskolan Kristianstad
2007 → 2008
Ämnesansvarig i Svenska, institutionen för Humaniora och Samhällsvetenskap, Högskolan Kristianstad
2007 → 2008
Universitetsadjunkt i Svenska, Högskolan Kristianstad
1999 → 2008
Studierektor/utbildningsledare, lärarutbildningen, inriktning grundskolans senare år och gymnasieskolan inom Humaniora och Samhällsvetenskap, Högskolan Kristianstad
2003 → 2006
Studierektor för samordning av lärarutbildningen vid institutionen för Humaniora och Samhällsvetenskap, Högskolan Kristianstad
2003 → 2006
Ledningsgrupp, institutionen för humaniora och samhällsvetenskap, Högskolan Kristianstad
2003 → 2006
Chefsutbildning, Ledarutveckling Sydost IFL, Lärosäten sydost
2005
Förtroendevald ordinarie ledamot i Nämnden för utbildningsvetenskap, Högskolan Kristianstad
2002 → 2004
Samverkansuppdrag Kristianstads kommun, Väskolan omfattning 25%, , Högskolan Kristianstad
2001 → 2004
Skrivpedagogisk kurs: Writing and Thinking; International Perspectives , Bard College
2001
Adjunkt i svenska och samhällsorienterande ämnen , Kristianstad kommun
1989 → 1999
Förtroendevald ordinarie ledamot Högskolestyrelsen, Högskolan Kristianstad
2022 → …
Universitetslektor i Svenska med didaktisk inriktning, Fakulteten för lärarutbildning, , Högskolan Kristianstad
2020 → …
Projektansvarig Läskonferens, Högskolan Kristianstad
2015 → …
Styrgruppen Nordiska språkpiloter, Nordiska ministerrådet
2007 → …
Nationell ämneskategori
- Humaniora och konst (6)
- Samhällsvetenskap (5)
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
-
Språkande i so-undervisningen: samverkan för ökad medvetenhet och tillämpning i skolpraktiken
Magnusson, P. (PI), Lindh, C. (PI), Andersson Hult, L. (PI) & Björemark, E. (PI)
24-09-02 → 29-06-30
Projekt: Forskning
-
SKRUViS: Skrivande för lärande och handlingskompetens – samverkan för varaktig utveckling
Magnusson, P. (Projektledare) & Lindh, C. (Forskare)
24-08-07 → 27-06-30
Projekt: Forskning
-
Rektorers syn på nyutexaminerade lärare
Lindh, C. (Forskare), Lundberg, A. (Projektledare) & Collberg, P. (Forskare)
22-01-01 → 23-12-14
Projekt: Forskning
Fil
-
Are newly qualified preschool teachers ready for today’s mandate? Principals' views in Sweden
Lundberg, A., Lindh, C. & Collberg, P., 2024-maj-06, I: Journal of Early Childhood Teacher Education. 45, 3, s. 352-370 19 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil3 Citeringar (Scopus)11 Nedladdningar (Pure) -
Newly qualified teachers in the eyes of principals: Moving beyond deficit perspectives
Lundberg, A., Collberg, P. & Lindh, C., 2024-juli-02, I: Social Psychology of Education. 27, 6, s. 3399-3423 25 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil -
Rektorers syn på nyutexaminerade lärare
Collberg, P., Lindh, C. & Lundberg, A., 2024-jan.-05, Malmö: Malmö universitet. 101 s.Forskningsoutput: Bok/rapport › Rapport › Peer review
Öppen tillgång -
Reshaping writing practices
Lindh, C. & Magnusson, P., 2024-juni.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Skrivande för handlingskompetens
Magnusson, P. & Lindh, C., 2024, s. 41.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Sammanfattning (abstract) › Peer review
-
Emma Björemark
Magnusson, P. (Huvudhandledare), Lindh, C. (Biträdande handledare) & Andersson Hult, L. (Biträdande handledare)
2024-sep.-02 → 2029-aug.-31Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
-
Rektorers syn på nyutexaminerade lärare
Lindh, C. (Talare)
2024-apr.-23Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
Rektorers syn på nyutexaminerade lärare
Lindh, C. (Talare)
2024-mars-20Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
Rektorers syn på nyutexaminerade lärare
Lindh, C. (Talare), Lundberg, A. (Talare) & Collberg, P. (Talare)
2023-nov.-30Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Rektorers syn på nyutexaminerade lärare
Lindh, C. (Talare)
2023-aug.-17Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare