Projekt per år
Personlig profil
Forskning
I min forskning försöker jag utforska teoretiska och metodologiska beröringspunkter mellan språkvetenskap, litteraturvetenskap och didaktik. Främst har jag ägnat mig åt läromedelsanalys med inriktning mot receptionsteori, genreteori, multimodal analys och diskursanalys. Jag har precis påbörjat en större komparativ studie, som kan ses som en vidareutveckling av min avhandling, Litteraturstudiets legitimeringar. Analys av skrift och bild i fem läromedel i litteratur för gymnasieskolan, och som kommer att jämföra hur danska, norska och svenska läroböcker i litteratur för gymnasieskolan legitimerar litteraturstudiet i skrift och bild med fokus på intersektionalitet.
Undervisning
Jag är lektor i svenska med didaktisk inriktning och har varit anställd vid Högskolan Kristianstad sedan hösten 2015. Jag undervisar i bland annat textanalys och barnlitteratur.
Samverkan
Sedan 2013 skriver jag tillsammans med Mikael Nordenfors (Institutionen för svenska språket/Göteborgs universitet) på Skolverkets hemsida om forskning som kan kopplas till området språklig kompetens. Detta uppdrag går via nätverket SMDI (Svenska med didaktisk inriktning).
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Projekt
- 1 Aktiv
-
PERLE-studien: Personcentrerad vård och personcentrerad ledarskap vid särskilt boende
Edberg, A., Backman, A., Jeon, Y., Orrung Wallin, A., Sundström, M., Törnquist, A., Smedberg Bondesson, A., Dahl, C., Eilard, A., Jönsson, M. & Karlsson, A.
20-01-01 → 26-12-31
Projekt: Forskning
-
Litteraturdidaktik och känslor: LDN 2021 Konferensvolym
Ahlin, L. (red.), Asklund, J. (red.), Dahl, C. (red.), Freij, M. (red.), Magnusson, P. (red.) & Smedberg Bondesson, A. (red.), 2023-mars-17, (Inskickad) Stockholm University Press. (Language and Literature in Education)Forskningsoutput: Bok/rapport › Proceedings (redaktörskap)
-
Vad är kritiskt tänkande i högre utbildning? En reflektion med fokus på lärarutbildningen
Dahl, C., 2023-apr.-17, Högskolepedagogisk debatt, 2023, 1, s. 84-94 11 s.Forskningsoutput: Bidrag till specialistpublikation › Artikel
Öppen tillgångFil138 Nedladdningar (Pure) -
”Vi snakker bare litt om porno”: Multimodal och platsorienterad analys av rumsligt gestaltade affekter i Sesam Sesam av Gro Dahle och Kaia Dahle Nyhus
Smedberg Bondesson, A. & Dahl, C., 2023-mars-17, (Inskickad) Litteraturdidaktik och känslor: Konferensvolym 2021. Ahlin, L., Asklund, J., Smedberg Bondesson, A., Dahl, C., Freij, M. & Magnusson, P. (red.). Stockholm University Press, (Language and Literature in Education).Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok › Peer review
-
Det dubbla perspektivets didaktiska potential
Dahl, C. & Bondesson, A. S., 2022-nov.-23.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
3 Nedladdningar (Pure) -
Discourse Analysis with Educational Perspectives
Dahl, C. & Eilard, A., 2022-apr.-06.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Sammanfattning (abstract) › Peer review
Fil4 Nedladdningar (Pure)
Aktiviteter
-
Sakkunnig
Christoffer Dahl (Konsult)
2023-feb.-16 → 2023-apr.-07Aktivitet: Konsultverksamhet och sakkunniguppdrag › Konsultuppdrag
-
Routledge, Taylor & Francis Group (Förlag)
Christoffer Dahl (Granskare)
2023-feb.-06 → 2024-jan.-01Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output
-
Forskning om undervisning och lärande (Tidskrift)
Christoffer Dahl (Granskare)
2022-okt.-26Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output
-
Acta Didactica Norge (Tidskrift)
Christoffer Dahl (Granskare)
2022-maj-31Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output
-
Educare : vetenskapliga skrifter (Tidskrift)
Christoffer Dahl (Granskare)
2021-dec.-06Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output