Foto av Daniel Östlund

Daniel Östlund

Professor i pedagogik inr specialpedagogik, Ämnesföreträdare specialpedagogik

    Beräknat baserat på antal publikationer som lagrats i Pure och citeringar från Scopus
    20052024

    Forskningsoutput per år

    Personlig profil

    Undervisning

    Jag undervisar i speciallärarprogrammet, i specialpedagogiskt program,  masterprogrammet i utbildningsvetenskap och i forskarutbildningen i pedagogiskt arbete. Jag handleder för närvarande fyra doktorander och en licentiat. 

    Forskning

    För närvarande arbetar jag med fyra forskningsprojekt: 

    1) Kunskapsuppdraget i anpassade skolformer (KASK) i samverkan med IFOUS, Mälardalens universitet (docent Nina Klang och lektor Anna-Lena Andersson) och Bjuvs kommun, Klipppans kommun, Kristianstads kommun, Stockholms stad, Ulricehamns kommun, Västerås kommun och Åstorps kommun (2022-2025). Finansieras av IFOUS. 

    2) Longitudinell studie av de specialpedagogiska programmen, i samverkan med lektor Cecilia Segerby och fil dr Helena Sjunnesson (2022-2027). Finansieras internt. 

    3) En forskningsöversikt om Undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning i samverkan med SKolforskningsinstitutet och docent Helena Roos, Malmö universitet. Finansieras av Skolforskningsinstitutet. 

    4) MAGI-projektet, Matematik i Anpassad Grundskola och Nationell bedömning. En Implementeringsstudie (MAGI). I samverkan med professor Anette Bagger, Dalarnas universitet och bitr. lektor Anna-Lena Andersson, Mälardalens universitet. 

     Därutöver medverkar jag även i mina doktoranders pågående forskningsprojekt: 

    1) Sofia Lindbergs projekt: Att utveckla pedagogisk relationskompetens med stöd av virtuella simuleringar med avatarer. (disputation 2025).

    2) Lisa Franssons projekt: Naturvetenskap på fritids?! (Disputation 2026). 

    3) Kristian Blomberg Kjellströms projekt: Digitala textkompetenser: lärares didaktiska val för anpassningar i undervisningen. (Disputation 2027). 

    4) Susanne Erlandsson, Linneuniversitetet (lic) (antagen 2024)

    5) Carin Gustafsson, ACCESS-projektet (Disputation 2030) 

    Utbildning

    Utöver min doktorsexamen i pedagogik från 2012 har jag även följande examina: 

    1) Barn och ungdomspedagogisk examen, 180 hp, för arbete i fritidshem (1997) 

    2) Magisterexamen i pedagogik (2004) 

    3) Specialpedagogexamen (2006) 

    Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)

    2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):

    • SDG 3 – God hälsa och välbefinnande
    • SDG 4 – God utbildning

    Fingeravtryck

    Fördjupa i forskningsämnen där Daniel Östlund är aktiv. Dessa ämnesetiketter kommer från personens arbeten. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.
    • 1 Liknande profiler

    Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren

    Aktuellt externt samarbete. Visa detaljer genom att klicka på punkterna eller