Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Min forskning handlar främst om människors aktiva deltagande och deltagande ur ett omvårdnads- och hälsoperspektiv i en högteknologisk miljö, främst PICU-sammanhang. Jag utforskar hur teknisk utveckling och digitalisering påverkar lärande, omvårdnad, lärande och hälsa i vardagen, inom professioner, institutioner och i samhället. Att forska om hur teknisk utveckling påverkar lärande, hälsa och omvårdnad gör att jag är intresserad av interaktiva processer som pågår i en högteknologisk miljö under längre eller kortare tid och vad det betyder för omvårdnadsutvecklingen inom utbildning, klinik och hem. Jag är även forskargruppsledare för forskargruppen MENT, Medical education, nursing care in high technological context, placerad på Karolinska Universitetssjukhuset. Jag deltar i ett antal projekt, nationella såväl som internationella. Jag är den vice ordförande för ESPNIC https://www.espnic.eu/Pages/Home.aspx För närvarande är jag forskningsledare för projektet "See Me, Listen to Me, Meet Me", som fokuserar på förmågan att barn, föräldrar och anställda att delta, i självbestämmande och lärande i olika kliniska sammanhang och ur olika aktörers perspektiv. Det finns även tre doktorander i projektet. Jag är också involverad i projektet Eth Co, som är ett etiskt europeiskt forsknings och -utvecklingsprojekt. Jag är också involverad i det europeiska utbildningsprojektet MYOCRO.
Jag bihandleder för närvarande 3 Ph.D. studenter och är en defacto handledare till 3 Ph.D. studenter har jag varit författare till flera publikationer.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Externa befattningar
Professor i Intensivvård, University of South-Eastern Norway
2022-dec.-01 → …
Nationell ämneskategori
- Medicin och hälsovetenskap (3)
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Projekt
- 2 Aktiv
-
Sömn, hälsa och välmående hos barn och ungdomar
Garmy, P., Hedin, G., Mattsson, J., Norell, A., Bauducco, S. & Sandlund, C.
23-01-01 → …
Projekt: Forskning
-
Tanzanian Nursing Students’ Experiences of Student Exchange in Sweden: A Qualitative Case Study
Aldén-Joyce, T., Mattsson, J., Scheers Andersson, E., Kidayi, P., Rogathi, J., Cadstedt, J. & Björling, G., 2023-mars-02, I: SAGE Open Nursing. 9, s. 1-10Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil8 Nedladdningar (Pure) -
Challenges in Nursing Care of Children With Substance Withdrawal Syndrome in the PICU
Mattsson, J., Meijers, J. & Björling, G., 2022-aug.-05, I: SAGE Open Nursing. 8, s. 1-7Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgång -
Evidence-oriented teaching of geriatric psychiatry: a narrative literature synthesis and pilot evaluation of a clerkship seminar
Lenouvel, E., Lornsen, F., Schüpbach, B., Mattsson, J., Klöppel, S. & Pinilla, S., 2022-apr.-14, I: GMS Journal for Medical Education. 39, 2, s. 1-15Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel, review › Peer review
Öppen tillgång -
Instructional Design Strategies for Teaching the Mental Status Examination and Psychiatric Interview: a Scoping Review
Lenouvel, E., Chivu, C., Mattsson, J., Young, J. O., Klöppel, S. & Pinilla, S., 2022-mars-22, I: Academic Psychiatry. 46, 6, s. 750-758 9 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel, review › Peer review
Öppen tillgång -
Intensive Care Nurses’ Experiences of Caring during the Organ Donor Process in Sweden: a Qualitative Study
Gripewall, E., Kerstis, B., Björling, G., Mattsson, J., Widarsson, M., Nyholm, L. & Fagerström, L., 2022, I: International Journal of Caring Sciences. 15, 2, s. 720-726 7 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review