Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Jag är professor i företagsekonomi (med särskild inriktning på marknadsföring och handel) vid Fakulteten för ekonomi. Jag har en doktorsexamen i företagsekonomi från Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Min doktorsavhandling fokuserade på teknologispridning och industriell marknadsföring.
Jag har varit verksam i akademin sedan år 2000, och har arbetat med högskoleutbildning och forskning på ett par olika lärosäten i Sverige och varit gästforskare utomlands vid ett flertal tillfällen. I min roll som professor försöker jag hitta en bra balans mellan forskning och undervisning. Jag har erfarenhet av undervisning på alla nivåer (exempelvis grundnivå, magisternivå, forskarutbildning osv). Jag har varit anställd som lektor sedan 2008 och blev docent 2011 och professor 2018. Jag har varit ansvarig för administration och utveckling av kurser och program på högskolenivå och min undervisning ligger i huvudsak inom marknadsföring.
Jag forskar inom områdena marknadsföring och handel, och publicerar regelbundet mina resultat i vetenskapliga tidskrifter, handleder doktorander och är delaktig i forskningsprojekt. Jag har genom åren bland annat forskat på hållbarhetsutveckling inom handeln, inköpsutveckling och organisering av inköp, format- och konceptutveckling och internationalisering. Min forskning har bland annat publicerats i tidskrifter som European Retail Research (Springer), Industrial Marketing Management (Elsevier), Journal of Purchasing and Supply Management (Elsevier), International Journal of Retail & Distribution Management (Emerald) och The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research (Taylor & Francis).
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
-
Från ord till handling - handeln roll i utvecklingen av hållbara och hälsosamma matvanor
Nyberg, M. (Forskare), Hultman, J. (Projektledare), Tjärnemo, H. (Forskare), Welinder, A. (Forskare) & Fuentes, C. (Forskare)
23-09-01 → 25-08-31
Projekt: Forskning
-
Establish prediction methods targeting sensory for complex, high value Swedish sustainable products with the case of white wine, sparkling wine, and Black Caviar
Wendin, K. (Projektledare), Mårtensson, L. (Forskare), Djerf, H. (Forskare), Collin, B. (Forskare), Johansson, M. (Forskare), Minaea, M. (Forskare), Forsberg, S. (Forskare), Hultman, J. (Forskare), Stenberg, J. (Forskare), Welinder, A. (Forskare), Åhrberg, F. (Col), Ranta, T. (Col) & Albin, R. (Col)
22-12-15 → 25-12-15
Projekt: Forskning
-
Sustainable and Healthy Eating Habits- Collaborative approaches to marketing healthy food to young adults: Healthcare meets marketing expertise
Behm, L. (PI), Wendin, K. (Biträdande handledare), Nyberg, M. (Biträdande handledare) & Hultman, J. (Biträdande handledare)
25-09-01 → 29-09-03
Projekt: Forskning
-
-
FOHRK – från idé till profilområde
Hultman, J. (Redaktör), 2025-maj, Kristianstad: Kristianstad University Press. 149 s. (Food, Health and Retail; nr. 1)Forskningsoutput: Bok/rapport › Antologi
Öppen tillgångFil4 Nedladdningar (Pure) -
FOHRK – från idé till profilområde
Hultman, J., Behm, L., Koch, C., Nyberg, M., Wendin, K. & Westergren, A., 2025, FOHRK – från idé till profilområde. Hultman, J. (red.). Kristianstad University Press, s. 12-18 7 s. (Food, Health and Retail; nr. 1).Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
Öppen tillgångFil5 Nedladdningar (Pure) -
Från elförbrukning till sortimentsutveckling: butikschefens perspektiv på hållbara och hälsosamma matvanor
Hejazi, H., Hultman, J. & Welinder, A., 2025-apr., FOHRK - från idé till profilområde. Hultman, J. (red.). Kristianstad: Kristianstad University Press, s. 50-59 10 s. (Food, Health and Retail; nr. 1).Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
Öppen tillgångFil -
Från ord till bord: Varför ska vi köpa svenskproducerad mat (och varför gör vi det inte)?
Hultman, J. & Welinder, A., 2025-apr., FOHRK - från idé till profilområde. Hultman, J. (red.). Kristianstad: Kristianstad University Press, s. 60-67 8 s. (Food, Health and Retail; nr. 1).Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
Öppen tillgångFil -
Inledning – en antologi om mat, hälsa och handel
Wendin, K., Behm, L., Hultman, J., Koch, C. & Nyberg, M., 2025-maj-14, FOHRK - från idé till profilområde. Hultman, J. (red.). Kristianstad University Press, s. 8-11 4 s. (Food, Health and Retail; nr. 1).Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
Öppen tillgångFil
-
Attraktiva platser och handelsarenor
Hultman, J. (Talare) & Källström, L. (Talare)
2025-apr.-25Aktivitet: Föredrag eller presentation › Föreläsning/ debatt/ seminarium för allmänheten
-
Från ord till bord
Welinder, A. (Talare) & Hultman, J. (Talare)
2023-nov.-20Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
Press/ Media
-
Black Fri-yay eller Black Fri-nay – readagen som splittrar
23-11-24
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Radio
-
Därför väljer konsumenter bort svenskt i hyllan:”Mer än plånboken som styr”
23-11-20
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
-