Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Kamillas forskningsintresse har sitt ursprung i det didaktiska mötet med barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (IF), samt IF i kombination med autism. Under 20 år, 1997–2017, arbetade hon inom grund- och gymnasiesärskola, samt med uppdrag som pedagog inom daglig verksamhet. Under åren 2018-2022 genomförde hon sin forskarutbildning genom den nationella forskarskolan: Specialpedagogik för lärarutbildare (Special Education for Teacher Educators - SET), finansierad av Vetenskapsrådet (Dnr. 2017-06039). Den 25 maj 2022 disputerade Kamilla med avhandlingen; Att få tillträde till lärprocesser. Professionell utveckling för lärare som undervisar elever med intellektuell funktionsnedsättning och autism i grundsärskolan.
Avhandlingen gav implikationer på hur lärare inom anpassad grundskola (f.d. grundsär-och gymnasiesärskola) kan utveckla sin undervisning för elevers delaktighet och lärande. Sedan disputationen har Kamilla fortsatt sitt arbete med att utforska lärarnas professionella utveckling i anpassad grundskola med fokus på elevers delaktighet och lärande. Hon samarbetar nu med en kommunal skola för att implementera sina forskningsinsikter praktiskt, genom att pröva ut verktyg för kunskapsbedömning. Kamilla har även inlett internationella utbyten för att bredda sina perspektiv och samarbeta med kollegor globalt. Kamilla fortsätter att sträva efter att förbättra elevers utbildning och välbefinnande.
Undervisning
Min utbildningsbakgrund är att jag är socialpedagog, förskollärare och speciallärare med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning. Jag har tidigare undervisat i grund - och gymnasiesärskolan och även drivit utvecklingsprojekt som förstelärare i grundsärskolan. För närvarande är jag tjänstledig från mitt uppdrag som lektor och undervisande lärare på speciallärarprogrammen på Högskolan Kristianstad. Jag återkommer som föreläsare på HKR, men har för tillfället ett biträdande lektorat på Stockholms Universitet.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Utbildning / akademisk kvalifikation
Fil. Dr., Filosofie doktorsexamen
Tilldelningsdatum: 2022-juni-20
Externa befattningar
Biträdande lektor, Stockholm University
2024-aug.-15 → …
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
-
Utveckling av lärares bedömningskompetens genom intervention med lesson-study.
Klefbeck, K. (PI), Jönsson, A. (Forskare) & Klang, N. (Forskare)
23-08-30 → 24-12-20
Projekt: Forskning
-
Systematisk översikt av Lesson Study i en specialpedagogisk kontext: Forskning om lärares professionella utveckling publicerad på engelska och japanska
Klefbeck, K. (PI) & Chino, Y. (Doktorand)
23-08-17 → …
Projekt: Forskning
-
Lesson study som kollaborativt verktyg för att höja kvaliteten i professionsutbildning
Klefbeck, K. (PI) & Håkansson, G. (PI)
23-08-14 → 24-06-30
Projekt: Högskolepedagogiska utvecklingsprojekt
-
Del 6. Nycklar till en framgångsrik undervisning för elever med IF och NPF
Klefbeck, K., 2024-juni-04, Lärportalen.Forskningsoutput: Bidrag till specialistpublikation › Artikel
-
Lesson study som verktyg för lektionsutveckling
Klefbeck, K., 2024-aug.-09, Specialdidaktik: För innehållsinkluderande undervisning . Holmqvist, M. (red.). 1 red. Gleerup, s. 89-103 15 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
-
Undervisningsutvecklande insatser för elever med komplexa behov
Klefbeck, K., 2024-aug.-09, Specialdidaktik: För innehållsinkluderande undervisning. Holmqvist, M. (red.). 2024 red. Gleerup, Vol. 1. s. 193-204 12 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
-
A Former Special Educational Needs Teacher’s Critical Reflections About Lesson Plans and Adjustments: Educating Students With Intellectual Disability
Klefbeck, K., 2023-juni, Developing Inclusive Environments in Education: Global Practices and Curricula. 1 red. IGI Global, Vol. 1. s. 142-161 20 s.Bidragets översatta titel :En före detta speciallärares kritiska reflektion kring planering och anpassning av undervisningen. : Utbildning av elever med intellektuell funktionsnedsättning. Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok › Peer review
Öppen tillgångFil30 Nedladdningar (Pure) -
Enhancing Learning for Pupils with Intellectual Disabilities: Collaborative Development of Assessment Materials
Klefbeck, K., 2023-nov.-28.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
Aktiviteter
-
International Journal of Developmental Disabilities (Tidskrift)
Klefbeck, K. (Granskare)
2024-juli-26Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Redaktionellt arbete
-
International Journal of Developmental Disabilities (Tidskrift)
Klefbeck, K. (Granskare)
2024-juni-15 → 2024-juli-15Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output
-
International Journal of Developmental Disabilities (Tidskrift)
Klefbeck, K. (Granskare)
2024-juni-07Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output
-
Education Sciences (Tidskrift)
Klefbeck, K. (Granskare)
2024-maj-10Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output
-
Behavioral Sciences (Tidskrift)
Klefbeck, K. (Granskare)
2024-mars-10Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output
Press/ Media
-
Möt Kamilla Klefbeck, talare på Forum för anpassad grund- och gymnasieskola 2023
23-05-26
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: Press/Media › Tidning
-
Forskning i tiden – forskarporträttet
21-12-03
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: Press/Media › Tidning