Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Mitt forskningsintresse rör interaktion och relationer mellan förskollärare/lärare och barn/elev. I synnerhet riktas fokus mot emotioners funktion och betydelse i relationsskapande processser, vilka är av stor vikt för barns och elevers välbefinnande, utveckling och lärande. Jag är således intresserad av hur lärares socioemotionella kompetens, det vill säga lärares förmåga till att uppmärksamma, identifiera och hantera känslor i mellanmänskliga möte, kan förstås och utvecklas. Jag intresserar mig för hur kunskap om interaktion och relationsskpande främjas av teoretisk medvetenhet och begrepp som begripliggör aspekter av utbildning som inte sällan tas förgivna.
2023 disputerade jag med avhandlingen "Interaktionsmönster, social anpassning och emotioner i förskolan: en mikrosociologisk studie av interaktion mellan förskollärare och barn i målorienterade aktiviteter." I den undersökte jag hur interaktion och social anpassning kommer till uttryck mellan förskollärare och barn i en målorienterad kontext. Likaså emotioners funktion i social anpassning och implikationer för upprätthållandet av sociala band.
Undervisning
Jag är utbildad grundskollärare och specialpedagog och har mångårig yrkeserfarenhet av arbete inom såväl grundskolan som förskolan. De senaste 15 åren har jag primärt arbetat med handledning och verksamhetsutveckling inom förskolans utbildning.
Sedan 2023 är jag anställd som universitetslektor i pedagogik vid högskolan i Kristianstad, där jag främst undervisar inom specialpedagog- och speciallärarprogrammen.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Projekt
- 1 Aktiv
-
Kvinnliga universitetsstudenter med ADHD
Plantin Ewe, L. (Forskare), Fjelkner Pihl, A. (Forskare), Gibbs, K. (PI), Nilfyr, K. (Forskare) & Maddock, L. (Forskare)
24-05-06 → 25-06-30
Projekt: Forskning
-
Interaktionsmönster, social anpassning och emotioner i förskolan: en mikrosociologisk studie av interaktion mellan förskollärare och barn i målorienterade aktiviteter
Nilfyr, K., 2023-feb.-03, 474 red. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis. 148 s.Forskningsoutput: Typer av avhandlingar › Doktorsavhandling
-
To conform or not to conform: An in-depth analysis of teacher–child interaction and the role of emotions in social adaptation in preschool.
Nilfyr, K., Aspelin, J. & Lantz-Andersson, A., 2022-apr.-11, I: Journal of Early Childhood Research. s. 1-14Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil56 Nedladdningar (Pure) -
När tomten blir till träd: om interaktion och anpassning i förskolans dokumentations- och målorienterade praktik
Nilfyr, K., 2021, Dokumentation i förskolan: att bygga luftslott eller borga för kvalitet. Emilson, A. & Bjervås, L.-L. (red.). 1 red. Lund: Studentlitteratur, Vol. 1. s. 95-116 22 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
-
Teacher–child interaction in a goal-oriented preschool context: A micro-analytical study
Nilfyr, K., Aspelin, J. & Lantz-Andersson, A., 2021, I: Education Sciences. 11, 11, s. 1-14 13 s., 692.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil5 Citeringar (Scopus)31 Nedladdningar (Pure) -
Dokumentationssyndromet: en interaktionistisk och socialkritisk studie av förskolans dokumentations- och bedömningspraktik
Nilfyr, K., 2018-mars-09, 11 red. Växjö: Linnaeus University Press. 113 s.Forskningsoutput: Typer av avhandlingar › Licenciatavhandling