Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Mina forskningsintressen är bland annat studenters, framför allt blivande matematiklärares, och elevers begreppsuppfattningar inom olika matematikområden. Analysrelaterade begrepp är speciellt intressanta. Jag studerar även yngre elevers kommunikation kring matematik vid grupparbeten med digitala spel.
Matematik inom andra ämnen är ett annat intressant område och jag ingår i en grupp som undersöker matematikens roll i fysikundervisningen på gymnasiet. Vetenskapsrådet har finansierat projektet.
Matematik i skönlitteratur är mitt senaste intresseområde.
Undervisning
Jag undervisar huvudsakligen i matematik och matematikdidaktik på kurser inom ämnes- och grundlärarutbildningen samt i ämnesdidaktik på forskarutbildningen i pedagogiskt arbete.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Externa befattningar
Gästprofessor, Lund University
2022-aug.-01 → 2024-juli-31
Nationell ämneskategori
- Utbildningsvetenskap (503)
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
-
Preparation of pre-service teachers for teaching mathematically highly able students
Rampe, M., Juter, K. & Erixon, E.
22-01-24 → 27-01-31
Projekt: Forskning
-
-
-
-
MaFy: Matematikens betydelse för fysikundervisning i gymnasieskolan
Redfors, A., Hansson, L., Hansson, Ö. & Juter, K.
16-01-01 → 19-12-31
Projekt: Forskning
-
Mathematics in digital group activities in school year one
Juter, K., 2023-juni-02, (Inskickad).Forskningsoutput: Konferensbidrag › Arbetsdokument (paper) › Peer review
-
On Mathematics and Physics Teaching in Upper-Secondary School
Hansson, Ö., Juter, K. & Redfors, A., 2023-maj-31, I: Education Sciences. 13, 6, s. 1-17 564.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil17 Nedladdningar (Pure) -
Mathematics in physics classrooms: A case study on mathematical reasoning in relation to the notion of specific heat capacity
Hansson, Ö., Juter, K. & Redfors, A., 2022, s. 65-72. 8 s.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Arbetsdokument (paper) › Peer review
Öppen tillgång -
Pre-service Teachers’ General and Specific Arguments in Real Number Contexts
Juter, K., 2022-juli-27, I: Mathematics Teacher Education and Development. 24, 1, s. 1-22 22 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil24 Nedladdningar (Pure) -
Actions in the learning environment: Analyzing physics and mathematics lessons in the case of ODE
Juter, K., Hansson, Ö. & Redfors, A., 2021.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
Aktiviteter
-
Jenny Edvardsson
Kristina Juter (Biträdande handledare) & Lotta Leden (Huvudhandledare)
2022-sep.-01 → 2027Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
-
Kristofer Sidenvall
Kristina Juter (Huvudhandledare) & Helena Grunden (Biträdande handledare)
2022-jan. → 2027-jan.Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
-
Miranda Rampe
Kristina Juter (Huvudhandledare) & Eva-Lena Erixon (Biträdande handledare)
2022-jan. → 2027-jan.Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
-
Opponent vid Andreas Bergwalls disputation
Kristina Juter (Extern granskare)
2021-nov.-12Aktivitet: Examination och handledning › Opponent
-
Betygsnämnd vid Linda Ahls disputation
Kristina Juter (Examinator)
2020-maj-08Aktivitet: Examination och handledning › Examination