Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Mina forskningsintressen är främst inriktade på historiedidaktik och samhällskunskapsdidaktik. På senare tid har jag även ett intresse för utbildningshistoria.
Jag blev klar med min licentiatavhandling 2012 och min doktorsavhandling 2016. Avhandlingarna har en historiedidaktisk inriktning med ett samhällsvetenskapligt fokus. Den senaste publikationen jag bidragit till är en bok vid namn ”Att bedöma i historieämnet: perspektiv på historisk kunskap, bedömning och prov” där jag tillsammans med David Ludvigsson är redaktör och har författat ett kapitel.
Undervisning
Jag har arbetat som gymnasielärare i tjugo år och därefter som lärarutbildare på Högskolan Kristianstad. Vid sidan av mitt arbete har jag engagerat mig i Historielärarnas förening, bland annat genom att vara med och anordna en mängd fortbildningsdagar för kollegor.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Projekt
- 1 Aktiv
-
Språkande i so-undervisningen: samverkan för ökad medvetenhet och tillämpning i skolpraktiken
Magnusson, P. (PI), Lindh, C. (PI), Andersson Hult, L. (PI) & Björemark, E. (PI)
24-09-02 → 29-06-30
Projekt: Forskning
-
Mellan tradition och reform: Pedagogiska examensuppsatsämnen vid två svenska folkskoleseminarier 1915-1937
Persson, A. & Hult, L. A., 2024-mars-11, I: Nordic Journal of Educational History. 11, 1, s. 25-51 27 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil8 Nedladdningar (Pure) -
På spaning efter ett modernt samhälle: Läroverkselevers betraktelse över sin samtid
Andersson Hult, L., 2024-maj-29, I: Scandia. 90, 1, s. 40-63 24 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil -
Studentexamen under 1900-talets början: En studie av studentprovsfrågor i modersmålet mellan år 1901–1930
Andersson Hult, L., 2023, I: Utbildning & Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitik. 32, 2, s. 79-102Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil4 Nedladdningar (Pure) -
Att bedöma i historieämnet: perspektiv på historisk kunskap, bedömning och prov
Ludvigsson, D. (Redaktör) & Andersson Hult, L. (Redaktör), 2021, Historielärarnas förening. (Aktuellt om historia; nr. 2020:1–2)Forskningsoutput: Bok/rapport › Antologi
Öppen tillgångFil488 Nedladdningar (Pure) -
Förutsättningarna för historieundervisning har förändrats
Ludvigsson, D. & Andersson Hult, L., 2021, Att bedöma i historieämnet: perspektiv på historisk kunskap, bedömning och prov. Ludvigsson, D. & Andersson, L. (red.). Lund: Historielärarnas förening, s. 13-23 10 s. (Aktuellt om historia; nr. 2020:1–2).Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
Öppen tillgångFil30 Nedladdningar (Pure)
Aktiviteter
- 1 Handledning av doktorander
-
Emma Björemark
Magnusson, P. (Huvudhandledare), Lindh, C. (Biträdande handledare) & Andersson Hult, L. (Biträdande handledare)
2024-sep.-02 → 2029-aug.-31Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander