Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Min forskning är primärt inom naturvetenskapernas didaktik, men gränsar även till andra områden inom utbildningsvetenskap och pedagogiskt arbete. Ett forskningsintresse handlar om undervisning av “naturvetenskapernas karaktär” (’nature of science’) och konsekvenser för elevers möjligheter i relation till naturvetenskapsundervisning, men jag har även bedrivit forskning inom flera andra nv-didaktiska områden. Min forskning rör undervisning i förskola, grundskola samt gymnasieskola.
I ett projekt arbetar jag, tillsammans med Maria Andrée (SU), med ett forskningsprojekt om externa aktörers engagemang i NO/Tk-undervisning. I ett projekt som finansierats av Vetenskapsrådet har vi specifikt studerat industriaktörers medverkan: ”Industriinitiativ i skolan – möjligheter och utmaningar för skolans NO- och teknikundervisning”. Industriaktörer erbjuder en stor mängd skolmaterial riktade mot grundskolans NO-undervisning. I projektet studerar vi hur lärare väljer om och hur de ska använda sådana material och studerar även hur relationer mellan naturvetenskap, samhälle och industri skapas och förhandlas av elever, lärare och industriaktörer.
I ett annat forskningsprojekt, ”Hur vet man att dinosaurierna hade fjäll? Bilderböcker som utgångspunkt för samtal om naturvetenskap i förskolan”, som finansierats av forskningsplattformen ”Lärande i samverkan” (HKR), arbetar jag tillsammans med Lotta Leden (HKR) och Susanne Thulin (HKR). Projektet har bedrivits i samverkan med fem förskollärare på en förskola.
Ett stort intresse är demokrati och rättvisefrågor. Jag har, tillsammans med Hagop Yacoubian (Lebanese American University) varit redaktör för en antologi ”Nature of Science for Social Justice”. Boken har publicerats på Springer. Jag arbetar nu, tillsammans med Lotta Leden, med ett projekt i samverkan med en låg- och mellanstadieskola. Projektet bygger vidare på boken och undersöker undervisning med fokus på naturvetenskapernas karaktär och elevers undersökande förmåga. Projektet finansieras av forskningsplattformen ”Lärande i samverkan” på Högskolan Kristianstad.
För mer information om min forskning se projekt och publikationer här på forskningsportalen, samt på Google Scholar.
Handledning av doktorander
Jag är huvudhandledare för:
- Johanna Andersson (HKR) som arbetar med projektet ”Naturvetenskapernas karaktär för demokrati och rättvisa”: Projektet är inriktat på gymnasieskolans naturkunskapsämne.
- Lisa Fransson (HKR) som arbetar med projektet "Naturvetenskap på fritids?! Ett utforskande projekt om möjligheter och utmaningar".
- Ylva Setterby (HKR) som arbetar med projektet "Gratis undervisningsresurser i skolans undervisning i naturvetenskap och teknik - lärares didaktiska överväganden"
Uppdrag
Jag är medlem av editorial board och advisory board för tidskriften Science & Education och av redaktionsrådet för den nationella professionsvetenskapliga tidskriften ATENA-didaktik. På högskolan är jag ledamot i Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Undervisning
Jag undervisar samt är kursansvarig/examinator i forskarutbildningskurser i pedagogiskt arbete. Jag undervisar även i lärarutbildningar (primärt naturvetenskapernas didaktik).
Utvecklingsprojekt
Undervisning i naturvetenskap för agens i vardag och samhälle
Ett projekt om hur en inkluderande undervisning i naturvetenskapliga ämnen som syftar till alla elevers agens i vardag och samhälle kan se ut och vad den kan innefatta. Se bok publicerad på Gleerups: Ämnesdidaktiska val i naturvetenskap | Hem (gleerups.se)
I samarbete med Lotta Leden och Anders Jönsson (Högskolan Kristianstad).
Naturvetenskapernas karaktär i förskolan?
Utgångspunkt är resultat och erfarenheter från forskningsprojektet ”Hur vet man att dinosaurierna hade fjäll? Samtal om naturvetenskap i förskolan” som bedrivits med stöd av Forskningsplattformen Lärande i Samverkan på Högskolan Kristianstad och i samverkan med en förskola. Vi har fått ett stipendium från Sten K Johnsons stiftelse för att skriva en bok riktad till förskollärare och förskollärarstudenter. Se Vem har tagit reda på det? Samtal om naturvetenskap i förskolan – Sten K Johnsons Stiftelse
I samarbete med Lotta Leden och Susanne Thulin (Högskolan Kristianstad).
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Nationell ämneskategori
- Utbildningsvetenskap (503)
- Didaktik (50302)
- Pedagogiskt arbete (50304)
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
-
Naturvetenskapernas karaktär för demokrati och rättvisa: möjligheter och utmaningar i relation till elevers undersökande förmåga
Hansson, L. (Projektledare) & Leden, L. (PI)
21-10-01 → 25-12-31
Projekt: Forskning
-
Naturvetenskap på fritidshem?!
Fransson, L. (Doktorand), Hansson, L. (Huvudhandledare) & Östlund, D. (Biträdande handledare)
21-09-01 → …
Projekt: Forskning
-
Att utgå från frågor och situationer i förskolans vardag – vilket naturvetenskapligt innehåll kan det leda till?
Hansson, L. (Forskare) & Löfgren, L. (Forskare)
14-01-01 → …
Projekt: Forskning
-
Industriinitiativ i skolan – möjligheter och utmaningar för skolans NO- och Teknikundervisning
Hansson, L. (Projektledare) & Andrée, M. (Forskare)
18-01-01 → 21-12-31
Projekt: Forskning
-
Hur vet man att dinosaurierna hade fjäll? Bilderböcker som utgångspunkt för samtal om naturvetenskap i förskolan
Thulin, S. (Forskare), Hansson, L. (Projektledare) & Leden, L. (PI)
18-01-01 → 20-12-31
Projekt: Forskning
-
Naturvetenskap på fritidshem? Möjliga syften, innehåll och arbetssätt
Fransson, L., Hansson, L. & Östlund, D., 2025-apr.-02, I: Nordic Studies in Science Education. 21, 1, s. 6-20Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil6 Nedladdningar (Pure) -
Upper secondary students’ ways of positioning the science studies course as potentially relevant to their lives
Andersson, J., Hansson, L. & Leden, L., 2025-apr.-02, I: Nordic Studies in Science Education. 21, 1Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgång -
Didactic modelling for science teaching in school-age educare
Fransson, L., Hansson, L. & Östlund, D., 2024-mars-06.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Open-ended investigations in science teaching, a way to enhance children’s agency
Leden, L. & Hansson, L., 2024.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Att tänka på när du får tag i gratismaterial för undervisning
Hansson, L. & Andrée, M., 2023, BI-LAGAN, 2023/2.Forskningsoutput: Bidrag till specialistpublikation › Artikel
Aktiviteter
-
Ylva Setterby - doktorsavhandling
Hansson, L. (Huvudhandledare) & Andrée, M. (Biträdande handledare)
2024 → 2029Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
-
Nyfiken på NO-undervisning
Hansson, L. (Talare) & Leden, L. (Talare)
2022-sep.-15Aktivitet: Föredrag eller presentation › Föreläsning/ debatt/ seminarium för allmänheten
-
NO-undervisning som bidrar till elevers agerande i samhället: vad behöver den innehålla (forskarsamtalets titel)
Hansson, L. (Talare)
2022-maj-19Aktivitet: Föredrag eller presentation › Föreläsning/ debatt/ seminarium för allmänheten
-
Vetenskaplig granskare av systematisk kartläggning.
Hansson, L. (Granskare)
2022Aktivitet: Konsultverksamhet och sakkunniguppdrag › Sakkunniguppdrag
-
Science and Education (Tidskrift)
Hansson, L. (Medlem av redaktionspanel)
2022 → …Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output