Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Mitt forskningsintresse ligger inom det specialpedagogiska/utbildningsvetenskapliga fältet. Jag är särskilt intresserad av att undersöka utbildningens och undervisningens möte med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, i synnerhet autism. Mitt forskningsintresse inkluderar förskolans, grundskolans och anpassad grundskolas samt fritidshemmets praktik. Jag har också ett forskningsintresse gällande hur barn och elever med autism kan inkluderas in forskningssammanhang som aktiva deltagare. Vidare har jag ett intresse för mixade metoder och hur detta kan appliceras och implementeras i utbildningsvetenskapliga sammanhang. Mellan åren 2018–2022 genomförde jag min doktorandutbildning inom ramen för en nationell forskarskola ”Specialpedagogik för lärarutbildare”, Special Education for Teacher Educators (SET), vilken var finansierad av Vetenskapsrådet (Dnr. 2017–06039). I november 2022 disputerade jag med min avhandling: “Equity for autistic students – professional learning to accommodate inclusive education”. Avhandlingens fokus rikas mot hur eller om lärares deltagande i professionsutvecklingsinsatser förändrar praktiken. Tre perspektiv inkluderades: yrkesverksamma (lärare, rektorer) i förskola och grundskola, föräldrar till barn med autism samt barn/ elever med autism. Jag arbetar gärna med mixade metoder, interventioner, praktikutvecklande forskning, ” participatory research” samt systematiska forskningsöversikter.
Undervisning
Jag undervisar i huvudsak på specialpedagog och speciallärarprogrammen men även på andra lärarprogram.
Utbildning
Innan jag började på Högskolan Kristianstad kommer jag närmast från Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Vidare har jag arbetar på grundskoleförvaltningen i Malmö stad med att utveckla systematiska kvalitetsarbetet, samt som specialpedagog i förskola-, grundskola- samt anpassad grundskola med ett särskilt fokus på elever med autism. Jag är förskollärare och specialpedagog i grunden.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Utbildning / akademisk kvalifikation
Fil. Dr., Equity in Education for Autistic Students
Tilldelningsdatum: 2022-nov.-18
Externa befattningar
Styrelseordförande , Utbildningscenter Autism, Autism Sverige
2023-juni-06 → …
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
-
Lärares självtillit i undervisning av barn och elever med autism
Petersson-Bloom, L. (Projektledare) & Hansson, E. (Forskare)
25-01-01 → 25-08-31
Projekt: Forskning
-
När lärandet blir en gåta – att förena kognitionsforskning och pedagogik för en tillgänglig skola
Plantin Ewe, L. (Projektledare) & Petersson-Bloom, L. (Forskare)
25-06-01 → 26-05-31
Projekt: Övrigt
-
Bridging the Gap! Strategies to Prevent Challenging Situations in Educational Contexts Foucusing on Students with Autism: Findings fron a Scoping Review
Petersson-Bloom, L., Ewe, L. I. P., Klefbeck, K. & Leifler , E., 2025-maj-13, I: Review Journal of Autism and Developmental Disorders.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel, review › Peer review
Öppen tillgångFil2 Nedladdningar (Pure) -
Annorlunda kognition och perception: från förklaringsmodeller till strategier i praktiken
Petersson-Bloom, L. & Leifler , E., 2024, Lärportalen.Forskningsoutput: Bidrag till specialistpublikation › Artikel
-
Building the bridge! Strategies to prevent challenging situations in educational context with focus on autistic students: Findings from a mixed methods scoping review
Petersson-Bloom, L. & Leifler, E., 2024.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Experienced inclusive education: bricks and barriers according to autistic students in comparative school settings
Petersson-Bloom, L., Leifler, E. & Holmqvist, M., 2024.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Poster › Peer review
-
Förskolans möte med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Petersson-Bloom, L., 2024, Lärportalen.Forskningsoutput: Bidrag till specialistpublikation › Artikel
-
Neurodiversitet - från förklaringsmodeller till strategier för praktiken
Petersson-Bloom, L. (Talare) & Leifler, E. (Talare)
2024-juni-17Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
Education Sciences (Tidskrift)
Klefbeck, K. (Redaktör), Holmqvist, M. (Redaktör) & Petersson-Bloom, L. (Redaktör)
2023-mars-01 → 2023-sep.-30Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Redaktionellt arbete
-
Journal of Research in Special Educational Needs (Tidskrift)
Petersson-Bloom, L. (Granskare)
2023Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Peer review av output
-
Journal of Research in Special Educational Needs (Tidskrift)
Petersson-Bloom, L. (Medlem av redaktionspanel)
2023 → …Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Redaktionellt arbete
-
Frontiers in Education (Tidskrift)
Petersson-Bloom, L. (Medlem av redaktionspanel)
2023 → …Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Redaktionellt arbete
Press/ Media
-
Forskarna: Lärare behöver utveckla förmågan att förstå npf
Plantin Ewe, L. & Petersson-Bloom, L.
23-04-01
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning