Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Mitt forskningsintresse rör relationen mellan lärare och elever. Mer specifikt riktas fokus mot relationen mellan lärare och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur denna kan utvecklas i syfte att främja elevers välbefinnande och i förlängningen deras sociala och akademiska utveckling.
2022 disputerade jag med avhandlingen ”Lärares relationskompetens i möte med elever med ADHD". I avhandlingen undersökte jag om lärares förståelse för relationskompetens kan utvecklas och om detta i så fall kan bidra till förändringar i hur såväl lärare som elever med NPS uppfattar relationen till sin lärare respektive elev.
I pågående kvalitativa studier undersöker jag hur lärares relationskompetens i relation till elever med NPF manifesteras i den pedagogiska praktiken.
Baserat på resultaten i min tidigare forskning har jag sökt och beviljats medel från forskningsplattformen Lärande i samverkan för ett tvåårigt projekt (2023–2025). I projektet undersöker jag tillsammans med professor Jonas Aspelin hur lärares relationskompetens kan främja interaktionen hos flickor med NPS. Projektet har titeln ”Flickor med NPS i skolan: Hur bygger lärare relationer som främjar elevernas interaktiva förmågor?”
Ett ytterligare forskningsintresse handlar om hur lärandet kan göras tillgängligt för alla elever, med eller utan funktionsnedsättning. Under 2022 och 2023 har jag, tillsammans med fyra internationella forskare, verkat som redaktörer för två internationella vetenskapligt granskade antologier. Böckerna har titlarna ” Building Inclusive Education in K-12 Classrooms and Higher Education: Theories and Principles” och “Developing Inclusive Environments in Education: Global Practices and Curricula”. Bägge antologierna är indexade i Scopus.
2023 beviljades jag och Dr. Annika Fjelkner Pihl externa medel från UHR för utvecklandet av en nationell högskolepedagogisk kurs i relationell pedagogik. Kursen gavs som pilot på HKR VT2024 och kommer att vara sökbar nationellt från och med hösten 2024.
Jag ingår som Editorial Board i tidskriften Emotional and Behavioural Difficulties (Taylor & Francis).
Under 2024-2025 är jag involverad i ett forskningsprojekt med forskare från HKR och Griffith University i Australien. Projektet är inriktat på att undersöka hur kvinnliga studenter med ADHD upplevelser sina studier och det stöd de erhåller.
Från och med augusti 2024 är jag biträdande handledare till Karin Falkbrink, doktorand i pedagogiskt arbete vid HKR.
Undervisning
Jag är utbildad förskollärare, grundskollärare och specialpedagog och har mångårig yrkeserfarenhet av arbete som grundskollärare i årskurs 1-7 och specialpedagog i årskurs 1-9. Flertalet av mina yrkesverksamma år har jag primärt arbetat med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom resursskolans ram.
2014 anställdes jag som universitetsadjunkt i specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad. 2018-2022 var jag tjänstledig för doktorandstudier vid Malmö Universitet och 2022 anställdes jag som lektor i specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
-
Barns rätt till lek, vila och fritidsaktiviteter
Garmy, P. (PI), Garnow, T. (Forskare), Plantin Ewe, L. (Forskare) & Nilsson Lindström, P. (Forskare)
24-11-01 → …
Projekt: Forskning
-
Pedagogers relationskompetens och elever med NPS
Plantin Ewe, L. (PI) & Aspelin, J. (Forskare)
24-09-01 → 25-05-31
Projekt: Forskning
-
Kvinnliga universitetsstudenter med ADHD
Plantin Ewe, L. (Forskare), Fjelkner Pihl, A. (Forskare), Gibbs, K. (PI), Nilfyr, K. (Forskare) & Maddock, L. (Forskare)
24-05-06 → 25-06-30
Projekt: Forskning
-
Flickor med NPS i skolan: hur bygger lärare relationer som främjar elevernas interaktiva förmågor?
Plantin Ewe, L. (PI) & Aspelin, J. (PI)
23-09-01 → 25-06-30
Projekt: Forskning
-
Relationskompetens i högre utbildning
Fjelkner Pihl, A. (Projektledare) & Plantin Ewe, L. (PI)
23-09-29 → 24-06-30
Projekt: Högskolepedagogiska utvecklingsprojekt
Fil
-
En god relation mellan handledare och doktorand: Nödvändig eller överskattad?
Ewe, L. P., 2024-okt.-22, Högskolepedagogisk debatt, 2024, 2, s. 83-91 9 s.Forskningsoutput: Bidrag till specialistpublikation › Artikel
Öppen tillgångFil7 Nedladdningar (Pure) -
Högskolepedagogisk debatt: Social hållbarhet i högre utbildning
Ewe, L. P. (Redaktör) & Landgren, J. (Redaktör), 2024-okt.-22, Kristianstad: Kristianstad University Press. 102 s. (Högskolepedagogisk debatt; vol. 2024, nr. 2)Forskningsoutput: Bok/rapport › Antologi
Öppen tillgångFil39 Nedladdningar (Pure) -
Inclusive Education and UDL: Conzeptualizing, Developing, and Comparing Three Innovative Texts
Ewe, L. P., Gronseth, S. & Dalton, E., 2024-juni-28.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Introduktion till temat Social hållbarhet i högre utbildning
Ewe, L. P., 2024-okt.-22, Högskolepedagogisk debatt, 2024, 2, s. 7-10 4 s.Forskningsoutput: Bidrag till specialistpublikation › Artikel
Öppen tillgångFil2 Nedladdningar (Pure) -
Lärares relationskompetens i möte med elever med ADHD
Ewe, L. P., 2024, Specialdidaktik: För innehållsinkluderande undervisning. Holmqvist, M. (red.). 1 red. Malmö: Gleerups Utbildning AB, Vol. 1. s. 177-192 15 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
Aktiviteter
-
Teacher-Student Relationships and Learning: Focus on Neurodevelopmental Disorders
Plantin Ewe, L. (Talare)
2024-okt.-04Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
Flickor med NPS: hur bygger lärare relationer som främjar elevernas interaktiva förmågor?
Plantin Ewe, L. (Talare) & Aspelin, J. (Talare)
2024-sep.-19Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Inkluderande undervisning i naturvetenskap med fokus på elever med ADHD
Leden, L. (Huvudhandledare) & Plantin Ewe, L. (Biträdande handledare)
2024-sep. → 2029Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
-
International Plenary Panel member at the ICEQ conference in Worcester, 2024
Plantin Ewe, L. (Talare)
2024-juni-26Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
Lärares relationskompetens i möte med elever med ADHD
Plantin Ewe, L. (Talare)
2024-maj-29Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
Fil
Press/ Media
-
Hjärnforskarna efterlyser: Mer samarbete med pedagogiken
24-10-08
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
-
Forskarna: Lärare behöver utveckla förmågan att förstå npf
Plantin Ewe, L. & Petersson-Bloom, L.
23-04-01
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
-
Så kan lärare förbättra relationer till elever med adhd - ny forskning
23-01-01
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning