Foto av Linda Plantin Ewe
Beräknat baserat på antal publikationer som lagrats i Pure och citeringar från Scopus
20152024

Forskningsoutput per år

Personlig profil

Forskning

Mitt forskningsintresse rör relationen mellan lärare och elever.  Mer specifikt riktas fokus mot relationen mellan lärare och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur denna kan utvecklas i syfte att främja elevers välbefinnande och i förlängningen deras sociala och akademiska utveckling.

2022 disputerade jag med avhandlingen ”Lärares relationskompetens i möte med elever med ADHD". I avhandlingen undersökte jag om lärares förståelse för relationskompetens kan utvecklas och om detta i så fall kan bidra till förändringar i hur såväl lärare som elever med NPS uppfattar relationen till sin lärare respektive elev. 

I pågående kvalitativa studier undersöker jag hur lärares relationskompetens i relation till elever med NPF manifesteras i den pedagogiska praktiken.

Baserat på resultaten i min tidigare forskning har jag sökt och beviljats medel från forskningsplattformen Lärande i samverkan  för ett tvåårigt projekt (2023–2025). I projektet undersöker jag tillsammans med professor Jonas Aspelin hur lärares relationskompetens kan främja interaktionen hos flickor med NPS. Projektet har titeln ”Flickor med NPS i skolan: Hur bygger lärare relationer som främjar elevernas interaktiva förmågor?” 

Ett ytterligare forskningsintresse handlar om hur lärandet kan göras tillgängligt för alla elever, med eller utan funktionsnedsättning. Under 2022 och 2023 har jag, tillsammans med fyra internationella forskare, verkat som redaktörer för två internationella vetenskapligt granskade antologier. Böckerna har titlarna ” Building Inclusive Education in K-12 Classrooms and Higher Education: Theories and Principles” och “Developing Inclusive Environments in Education: Global Practices and Curricula”. Bägge antologierna är indexade i Scopus.

2023 beviljades jag och Dr. Annika Fjelkner Pihl externa medel från UHR för utvecklandet av en nationell högskolepedagogisk kurs i relationell pedagogik. Kursen gavs som pilot på HKR VT2024 och kommer att vara sökbar nationellt från och med hösten 2024.

Jag ingår som Editorial Board i tidskriften Emotional and Behavioural Difficulties (Taylor & Francis).

Under 2024-2025 är jag involverad i ett forskningsprojekt med forskare från HKR och Griffith University i Australien. Projektet är inriktat på att undersöka hur  kvinnliga studenter med ADHD  upplevelser sina studier och det stöd de erhåller.

Från och med augusti 2024 är jag biträdande handledare till  Karin Falkbrink, doktorand i pedagogiskt arbete vid HKR.

Undervisning

Jag är utbildad förskollärare, grundskollärare och specialpedagog och har mångårig yrkeserfarenhet av arbete som grundskollärare i årskurs 1-7 och specialpedagog i årskurs 1-9. Flertalet av mina yrkesverksamma år har jag primärt arbetat med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom resursskolans ram. 

2014  anställdes jag som universitetsadjunkt i specialpedagogik vid Högskolan  Kristianstad. 2018-2022 var jag tjänstledig för doktorandstudier vid Malmö Universitet och 2022 anställdes jag som lektor i specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad.

Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)

2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):

  • SDG 4 – God utbildning

Fingeravtryck

Fördjupa i forskningsämnen där Linda Plantin Ewe är aktiv. Dessa ämnesetiketter kommer från personens arbeten. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.
  • 1 Liknande profiler

Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren

Aktuellt externt samarbete. Visa detaljer genom att klicka på punkterna eller