Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Jag har en bakgrund som MaNOTk-lärare och speciallärare på grundskolans senare del. Huvuddelen av min undervisning på Högskolan Kristianstad ligger inom ämneslärarprogrammen. Min forskning inriktar sig på inkluderande undervisning i naturvetenskap med särskilt fokus på undervisning av naturvetenskapernas karaktär.
Jag har varit biträdande handledare för forskarstuderande i specialdidaktik Catarina Wästerlid, HKR; MAU (lic juni 2022) och är för närvarande handledare till tre doktorander i pedagogiskt arbete, där jag är biträdande handledare till Johanna Andersson, HKR och Anna Henriksson, HKR och huvudhandledare till Jenny Edvardsson, HKR.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
-
Science Kids - följeforskning om naturvetenskap i förskolan
Fridberg, M., Redfors, A. & Leden, L.
22-09-01 → 25-06-30
Projekt: Forskning
-
Naturvetenskapernas karaktär för demokrati och rättvisa: möjligheter och utmaningar i relation till elevers undersökande förmåga
21-10-01 → 24-06-30
Projekt: Forskning
-
Hur vet man att dinosaurierna hade fjäll? Bilderböcker som utgångspunkt för samtal om naturvetenskap i förskolan
Thulin, S., Hansson, L. & Leden, L.
18-01-01 → 20-12-31
Projekt: Forskning
-
Lärares perspektiv på undervisning om naturvetenskapernas karaktär i grundskolan
12-02-01 → 17-09-01
Projekt: Forskning
-
Naturkunskapsämnets möjligheter att upplevas som relevant av gymnasieelever
Andersson, J., Hansson, L. & Leden, L., 2023.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
Fil4 Nedladdningar (Pure) -
Naturvetenskap i förskolan: nya perspektiv
Hansson, L., Leden, L. & Thulin, S., 2023, Studentlitteratur AB. 114 s.Forskningsoutput: Bok/rapport › Bok
-
Naturvetenskapsundervisning som ett bidrag till elevers agens? Projekt i samverkan med lärare och förskollärare
Leden, L. & Hansson, L., 2023.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Play-activities with scientific content
Henriksson, A., Leden, L., Thulin, S. & Fridberg, M., 2023-sep.-01.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Poster › Peer review
-
Play-Activities with Scientific Content in Early Childhood Education
Henriksson, A., Leden, L., Fridberg, M. & Thulin, S., 2023-okt.-24, I: Early Childhood Education Journal.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil1 Nedladdningar (Pure)
Aktiviteter
-
Zooma med Bioresurs: Om arbete med naturvetenskapens karaktär med yngre elever
Lotta Leden (Talare)
2022-okt.-13Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
Nyfiken på NO-undervisning
Lena Hansson (Talare) & Lotta Leden (Talare)
2022-sep.-15Aktivitet: Föredrag eller presentation › Föreläsning/ debatt/ seminarium för allmänheten
-
Jenny Edvardsson
Kristina Juter (Biträdande handledare) & Lotta Leden (Huvudhandledare)
2022-sep.-01 → 2027Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
-
Anna Henriksson - doktorsavhandling
Lotta Leden (Biträdande handledare), Marie Fridberg (Biträdande handledare) & Susanne Thulin (Huvudhandledare)
2020-sep.-01 → 2025Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
-
Johanna Andersson - doktorsavhandling
Lotta Leden (Biträdande handledare) & Lena Hansson (Huvudhandledare)
2020-sep.-01 → 2025Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander