Foto av Lotta Leden
Beräknat baserat på antal publikationer som lagrats i Pure och citeringar från Scopus
20122025

Forskningsoutput per år

Personlig profil

Forskning

Min forskning inriktar sig på olika sätt på inkluderande undervisning i naturvetenskap från förskola till högre utbildning. 

Handledning av doktorander

Huvudhandledare för:

  • Jenny Edvardsson (HKR) i projektet ”Skönlitteratur som didaktiskt redskap i naturvetenskapsundervisningen – Vad, Hur, Varför?”
  • Karin Falkbrink (HKR) i projektet ”Inkluderande undervisning i naturvetenskap med fokus på elever med ADHD”

Biträdande handledare för:

  • Johanna Andersson (HKR) i projektet ”Naturvetenskapernas karaktär för demokrati och rättvisa”
  • Anna Henriksson (HKR) i projektet ” Förskollärares responsivitet i lekaktiviteter med naturvetenskapligt innehåll”

Undervisning

Jag har en bakgrund som MaNOTk-lärare och speciallärare på grundskolans senare del. Huvuddelen av min undervisning på Högskolan Kristianstad ligger inom ämneslärarprogrammen och inriktar sig på naturvetenskapernas didaktik.

Uppdrag

  • Lärarrepresentant i fakultetsnämnden för lärarutbildning
  • Ämnesföreträdare för naturvetenskapernas didaktik

Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)

2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):

  • SDG 4 – God utbildning

Nationell ämneskategori

  • Didaktik (50302)

Fingeravtryck

Fördjupa i forskningsämnen där Lotta Leden är aktiv. Dessa ämnesetiketter kommer från personens arbeten. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.
  • 1 Liknande profiler