Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Min forskning inriktar sig på olika sätt på inkluderande undervisning i naturvetenskap från förskola till högre utbildning.
Handledning av doktorander
Huvudhandledare för:
- Jenny Edvardsson (HKR) i projektet ”Skönlitteratur som didaktiskt redskap i naturvetenskapsundervisningen – Vad, Hur, Varför?”
- Karin Falkbrink (HKR) i projektet ”Inkluderande undervisning i naturvetenskap med fokus på elever med ADHD”
Biträdande handledare för:
- Johanna Andersson (HKR) i projektet ”Naturvetenskapernas karaktär för demokrati och rättvisa”
- Anna Henriksson (HKR) i projektet ” Förskollärares responsivitet i lekaktiviteter med naturvetenskapligt innehåll”
Undervisning
Jag har en bakgrund som MaNOTk-lärare och speciallärare på grundskolans senare del. Huvuddelen av min undervisning på Högskolan Kristianstad ligger inom ämneslärarprogrammen och inriktar sig på naturvetenskapernas didaktik.
Uppdrag
- Lärarrepresentant i fakultetsnämnden för lärarutbildning
- Ämnesföreträdare för naturvetenskapernas didaktik
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
-
Science Kids - följeforskning om naturvetenskap i förskolan
Redfors, A. (Projektledare), Fridberg, M. (Forskare) & Leden, L. (Forskare)
22-09-01 → 25-12-31
Projekt: Forskning
Fil -
Naturvetenskapernas karaktär för demokrati och rättvisa: möjligheter och utmaningar i relation till elevers undersökande förmåga
Hansson, L. (Projektledare) & Leden, L. (PI)
21-10-01 → 25-12-31
Projekt: Forskning
-
Hur vet man att dinosaurierna hade fjäll? Bilderböcker som utgångspunkt för samtal om naturvetenskap i förskolan
Thulin, S. (Forskare), Hansson, L. (Projektledare) & Leden, L. (PI)
18-01-01 → 20-12-31
Projekt: Forskning
-
Lärares perspektiv på undervisning om naturvetenskapernas karaktär i grundskolan
Leden, L. (PI)
12-02-01 → 17-09-01
Projekt: Forskning
-
Upper secondary students’ ways of positioning the science studies course as potentially relevant to their lives
Andersson, J., Hansson, L. & Leden, L., 2025-apr.-02, I: Nordic Studies in Science Education. 21, 1Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgång -
Using a Non-Mandatory Book Club to Develop Pre-Service Science Teachers’ Didactic Competence
Leden, L. & Andersson, H., 2025-apr.-02, I: Nordic Studies in Science Education. 21, 1, s. 70-86Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil9 Nedladdningar (Pure) -
FOLLOW-UP RESEARCH RELATED TO SCIENCE KIDS: A PRESCHOOL SCIENCE PROJECT
Redfors, A., Leden, L. & Fridberg, M., 2024-apr.-25.Bidragets översatta titel :Science Kids – följeforskning om naturvetenskap i förskolan Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
Fil17 Nedladdningar (Pure) -
FOLLOW-UP RESEARCH RELATED TO SCIENCE KIDS: A PRESCHOOL SCIENCE PROJECT
Redfors, A., Leden, L. & Fridberg, M., 2024-juni-05.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Högstadielärares tankar om att arbeta med skönlitteratur i ämnena biologi, fysik och kemi
Edvardsson, J., Leden, L. & Juter, K., 2024-juni-05.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
Aktiviteter
-
Inkluderande undervisning i naturvetenskap med fokus på elever med ADHD, doktorand Karin Falkbrink
Leden, L. (Huvudhandledare) & Plantin Ewe, L. (Biträdande handledare)
2024-sep. → 2029Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
-
Fröken är lik sin fröken: om vad som påverkar lärares didaktiska vägval och formar NO-undervisningen på mellanstadiet
Leden, L. (Extern granskare)
2024-maj-17Aktivitet: Examination och handledning › Opponent
-
Samtal med utgångspunkt i böcker som en väg till breddade perspektiv på naturvetenskap
Leden, L. (Talare)
2024-jan.-25Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
Zooma med Bioresurs: Om arbete med naturvetenskapens karaktär med yngre elever
Leden, L. (Talare)
2022-okt.-13Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Nyfiken på NO-undervisning
Hansson, L. (Talare) & Leden, L. (Talare)
2022-sep.-15Aktivitet: Föredrag eller presentation › Föreläsning/ debatt/ seminarium för allmänheten