Projekt per år
Personlig profil
Forskning
I rollen som högskolepedagogisk utvecklare med bakgrund inom arbetslivets psykologi och förändringskompetens, har jag främst intresserat mig för universitetslärarens professionsutveckling. Jag intresserar mig både för organisatoriska förutsättningar (styrning, organisering och ledning) och för förutsättningar i undervisningsuppdraget som både skapar engagemang och motivation hos läraren och samtidigt är gynnsamt för studentens lärande. I ett pågående utvecklingsprojekt/studie (2023-2025) undersöks hur utvecklingssamtalets innehåll och lärarens pedagogiska kompetensutvecklingsplan kan främja ett akademiskt lärarskap. Ett forskningsprojekt som kommer att bedrivas 2025-2026 kommer att handla om hur universitetslärare kan förstärka (feed forward) de undervisningssituationer som de upplever är mest gynnsamma för såväl den egna arbetstillfredsställelsen som studentens lärande.
Som forskande högskolepedagogisk utvecklare med organisatorisk placering i det högskolegemensamma stödet, är forskning i samarbete med undervisande lärande en viktig del. Ett viktigt exempel som utmynnat i forskningspublikationer har varit kurser för lärare om att undervisa om och för hållbar utveckling. Kursen har gett upphov till forskningsfrågor om kurseffekt i form av hållbarhetsperspektiv i lärarens undervisning (Teaching and learning about and for sustainable development). Även studentperspektivet beforskas ur ett hållbarhetsperspektiv utifrån begreppet hållbarhetslitteracitet (Sustainability literacy) som handlar om studentens kunskap, förmåga och attityder att bidra till hållbar utveckling.
Undervisning
I rollen som högskolepedagogisk utvecklare utgörs merparten av mitt undervisningsuppdrag av att utveckla och driva behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning (BHU) för undervisande personal. Häri ingår även att utveckla kursutbudet. BHUn ligger i sin tur till grund för vidareutvecklingen av lärarens pedagogiska skicklighet. För detta ända ändamål kan nämnas handledningsuppdrag för lärare som driver SoTL-projekt eller som går Auskultationsprogram.
Inom ramen för mitt uppdrag i ledarskapsakademin har jag även undervisningsuppdrag i syfte att kompetensutveckla chefer och ledare.
Jag har även undervisningsuppdrag som vänder sig till studenter där fokus är studentens självledarskap.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Utbildning / akademisk kvalifikation
Fil. Dr.
Tilldelningsdatum: 2010-mars-26
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Projekt
- 2 Slutfört
-
Educating the educators to be a driving force in higher education towards sustainable development
Persson, C. (PI), Einarson, D. (PI) & Melén, M. (PI)
21-05-03 → 23-03-31
Projekt: Forskning
-
Hållbar utveckling i högre utbildning
Persson, C. (PI) & Melén, M. (Col)
19-10-14 → 20-10-20
Projekt: Forskning
-
Högskolepedagogisk debatt: Tema: Akademiskt lärarskap genom SoTL
Landgren, J. (Redaktör), Fjelkner Pihl, A. (Redaktör), Garmy, P. (Redaktör), Melén, M. (Redaktör) & Rehnstam-Holm, A.-S. (Redaktör), 2025, 1 red. Kristianstad: Kristianstad University Press. 66 s. (Högskolepedagogisk debatt; vol. 2025, nr. 1)Forskningsoutput: Bok/rapport › Antologi
Öppen tillgångFil83 Nedladdningar (Pure) -
Sluta servera kunskap på silverfat: guida i stället studenten till att själv upptäcka den
Melén, M., 2025, I: Högskolepedagogisk debatt. 2025, 1, s. 62-64Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Litteraturrecension
Öppen tillgångFil -
Enabling sustainability literacy in higher education through work integrated learning
Alm, K., Melén, M. & Ooms, A., 2024, (Förbereds) I: International Journal of Sustainability in Higher Education.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
-
OCH SEN DÅ? Framväxten av en högskolepedagogisk akademiverksamhet
Melén, M. & Fjelkner Pihl, A., 2024-juni-05, (Accepterad/under tryckning) Pedagogisk meritering i Sverige. Ryegård, Å. & Winka, K. (red.).Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok › Peer review
-
Samverkan mellan chefer och högskolepedagogiska utvecklare i arbetet med akademiskt lärarskap
Melén, M. & Larsson, S., 2024-juni-19.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Sammanfattning (abstract) › Peer review
Aktiviteter
-
Kvalitetsrådet (Organisationsenhet)
Melén, M. (Medlem)
2020 → 2025Aktivitet: Medlemskap › Medlemskap i råd
-
-
Styrgrupp för den högskolepedagogiska akademin (Organisationsenhet)
Melén, M. (Ordförande)
2019 → 2025Aktivitet: Medlemskap › Styrelsemedlemskap
-
Styrgrupp för ledarskapsakademin (Organisationsenhet)
Melén, M. (Medlem)
2018 → 2025Aktivitet: Medlemskap › Styrelsemedlemskap
-
HKRs Kvalitetskonferens
Melén, M. (Organisatör)
2017 → 2025Aktivitet: Deltagit i eller arrangerat evenemang › Arrangerat konferens