Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Min bakgrund är inom datavetenskap, psykologi och pedagogik, vilket resulterade i en lärarexamen för gymnasiet. Efter examen blev jag intresserad av gränssnittet mellan informationsteknik och psykologi, vilket ledde mig till att studera en magisterexamen i psykologi vid University of Wisconsin-La Crosse och University of North Carolina-Greensboro. Därefter gick jag vidare med forskarutbildning i informationssamhället vid Stockholms universitet där jag undersökte samspelet mellan dessa två områden i kontexten av demokratiskt engagemang.
Min doktorsavhandling, med titeln "Samskapande demokrati: Konceptualisering av samskapande medier för att stödja demokratiskt engagemang i samhället", antog en konceptdriven designforskningsstrategi för att föreslå ett koncept för samskapande medier. Samkreativa medier syftar till att bredda medborgarnas demokratiska engagemang genom att skapa virtuella utrymmen där nya idéer, initiativ, kunskap, lösningar och digitala verktyg kan växa fram.
Rent forskningsmässigt finns det ett fokus på samskapande och deltagande processer, tillämpning av digital teknik för demokrati och konceptdriven design. Jag bidrar också till utbildningsområdet genom att forska och publicera läroböcker relaterade till användningen av sociala medier för lärande, tillämpningen av samkodning vid undervisning i webbutveckling och design av webbplatser samt mobilapplikationer genom olika uppmärkning- och programmeringsspråk.
Undervisning
Min undervisning fokuserar på designestetik för webbutveckling, responsiv webbdesign, kodning, användarupplevelse, användbarhetstestning, kvantitativ metod och handledning av examensarbeten på kandidat- och magisternivå.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Projekt
- 1 Aktiv
-
AI-drivna praktiker inom högre utbildning
23-03-27 → 24-02-26
Projekt: Högskolepedagogiska utvecklingsprojekt
-
Crafting tasteful experiences: Designing artificial intelligence and voice user interfaces for home delivery contexts
Lövqvist, C., Pinter, M., Faraon, M. & Villavicencio, V., 2022-dec.-01, s. 175-189. 15 s.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Arbetsdokument (paper) › Peer review
Öppen tillgångFil8 Nedladdningar (Pure) -
Introduktion till HTML och CSS
Faraon, M. & Holmberg, L., 2022-aug.-03, 1 red. Lund: Studentlitteratur AB. 372 s.Forskningsoutput: Bok/rapport › Bok
Fil131 Nedladdningar (Pure) -
Sociocultural pedagogy and digital transformation of higher education beyond the COVID-19 pandemic
Faraon, M., Rönkkö, K. & Freij, M., 2022, s. 1-4. 4 s.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Arbetsdokument (paper) › Peer review
Öppen tillgångFil43 Nedladdningar (Pure) -
Assessment of theses in design education: Conceptualizing a co-creative process for grading by automated criteria evaluation
Svenningsson, N., Faraon, M. & Villavicencio, V., 2021-nov.-10, I: International Journal of Innovative Teaching and Learning in Higher Education (IJITLHE). 2, 1, s. 1-17 17 s., 67.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil36 Nedladdningar (Pure) -
Experiences from formative learning assessment supported by digital tools
Åberg, K., Johansson, M., Wetterstrand, M., Ådahl, K., Faraon, M., Mello, A. & Rönkkö, K., 2020, s. 3161-3171. 10 s.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Arbetsdokument (paper) › Peer review