Foto av Petra Nilsson Lindström

Petra Nilsson Lindström

Fil. Dr. i medicinsk vetenskap - folkhälsovetenskap, Meriterad lärare, Docent och biträdande professor i hälsovetenskap

    Beräknat baserat på antal publikationer som lagrats i Pure och citeringar från Scopus
    20062025

    Forskningsoutput per år

    Personlig profil

    Forskning

    Mitt forskningsfokus är övergripande utifrån ett salutogent perspektiv på hälsa och empowermentprocesser. Jag bedriver forskning på olika arenor, exempelvis arbetsliv, skola och daglig verksamhet, med ett personcentrerat och aktionsinriktat arbetssätt. Jag bedriver även högskolepedagogisk forskning, främst i relation till studentcentrerat lärande och akademiskt lärarskap. Jag är forskargruppsledare för HERD@HKR (Higher Education Research and Development) sedan 2022-pågående.

    Avhandlingsarbetet och efterföljande två post dok-projekt fokuserade på arbetsrelaterad hälsa i form av salutogena faktorer som gör att medarbetare mår bra på jobbet; utveckling och kvalitetstestning av salutogena frågeformulär för arbete och hälsa; hur enkätprocesser upplevs och kan fungera i ett arbetsmiljöarbete samt hur organisationer arbetar med medarbetarsamtal.

    Nuvarande (2020-2025) forskningsprojekt där jag är projektledare i heter: ”Växa med hästkraft – forskning om personcentrering för ökad hälsa och personlig utveckling i daglig verksamhet” på Fulltofta Naturcentrum.

    Jag är biträdande handledare till flera doktorander:

    • Access to person-centered lifestyle counselling for persons with intellectual disability: The ACCESS project. Doktorand: CArin Gustafsson. Huvudhandledare: Lina Behm. Bihandledare: Petra Nilsson Lindström, Daniel Östlund, Douglas Sjöwall, 2025-pågående
    • Lekfullhetens och lekens betydelse för hälsa och välbefinnande hos äldre personer med nedsatt mobilitet. Doktorand: Anna Bergman. Huvudhandledare: Albert Westergren. Biträdande handledare: Petra Nilsson Lindström; Maria Haak, Anna Nivestam, 2024-pågående
    • Equipped for Lifestyle Counselling? An educational model to promote person-centered lifestyle counselling skills in nurses: The ELCI-study. Doktorand: Sara Alenius. Huvudhandledare: Lina Behm. Bihandledare: Petra Nilsson Lindström, Marie Nilsson, Marie Rask, 2022-pågående
    • Personcentrering som innovativ strategi för en hälsofrämjande idrottsutbildning. Doktorand: Johanna Bergman. Huvudhandledare: Maria Haak. Bihandledare: Petra Nilsson Lindström, Åsa Bringsén, 2022-pågående
    • Därför orkar vi – Sjuksköterskors arbetssituation och hälsa före, under och efter COVID-19 pandemin, samt förutsättningar för att arbeta personcentrerat. Doktorand: Cicilia Nagel. Huvudhandledare: Kerstin Nilsson. Bihandledare: Petra Nilsson Lindström, Albert Westergren, Sophie Schön Persson, 2021-disputation april 2025
    • Workplace relationships as health-promoting resources at work. Doktorand: Sophie Schön Persson. Huvudhandledare: Ingemar Andersson. Bihandledare: Petra Nilsson Lindström, Kerstin Blomqvist, Pär Pettersson, Margareta Troein Töllborn, Göran Ejlertsson, 2012–2019

    Jag är en av två projektledare för ett högskolepedagogiskt projekt om studentcentrerad lärkultur, 2022-2024.

    Jag är en av två projektledare för ett högskolepedagogiskt projekt om programexamination, 2022-2024.

    Tidigare genomförda forskningsprojekt:

    Hälsofrämjande skolutvecklingsprojekt på Söderports gymnasiesärskola, 2019

    Hälsofrämjande skolutvecklingsprojekt på Degebergaskolan, 2018

    Medarbetarskapets roll för en hälsoskapande arbetsplats. Doktorandprojekt: Sophie Schön Persson, avslut 2019.

    Postdoktor i projektet "MEDEA - MEDarbetare och Enkätprocesser i Arbetslivet", 2013–2021.

    Har tidigare samarbetat med företaget Agerus för att kommersialisera forskningsresultaten WEMS och SHIS, två salutogena frågeformulär för användning i hälsoutvecklingsarbete på arbetsplatser.

    Postdoktor i projektet "Utveckling av hälsoskapande arbetsplats", 2011–2013.

    Disputerade 2010 på avhandlingen "Enhance your workplace! A dialogue tool for workplace health promotion with a salutogenic approach".

    Tidigare doktorand inom projektet "Sluta plåstra – hälsoskapande arbetsplatser inom hälso- och sjukvården", 2006–2010.

    Medlem i forskningsmiljön Människa - Hälsa - Samhälle sedan 2006-pågående.

     

    Undervisning

    Arbetar som biträdande professor på kurser och program inom ämnet folkhälsovetenskap samt metodkurser. Jag undervisar både på högskoleförlagda och nätbaserade kurser på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Dessutom handleder och examinerar jag examensarbeten på kandidat- och mastersnivå inom folkhälsovetenskap och hälsovetenskap.

    Mina intressen inom högskolepedagogik fokuseras främst på studentcentrerat lärande, Universell Design för Lärande och akademiskt lärarskap. Jag blev befordrad till Meriterad lärare vid Högskolan Kristianstad 2019.

    Jag är en av två redaktörer (Bringsén Å. & Nilsson Lindström, P.) för läroboken Hälsopromotion i teori och praktik: olika arenor och målgrupper, som släpptes 2019 på Libers förlag.

    Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)

    2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):

    • SDG 3 – God hälsa och välbefinnande
    • SDG 4 – God utbildning
    • SDG 5 – Jämställdhet
    • SDG 8 – Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
    • SDG 10 – Minskad ojämlikhet
    • SDG 11 – Hållbara städer och samhällen
    • SDG 16 – Fredliga och inkluderande samhällen
    • SDG 17 – Genomförande och globalt partnerskap

    Fingeravtryck

    Fördjupa i forskningsämnen där Petra Nilsson Lindström är aktiv. Dessa ämnesetiketter kommer från personens arbeten. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.
    • 6 Liknande profiler

    Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren

    Aktuellt externt samarbete. Visa detaljer genom att klicka på punkterna eller
    Ditt meddelande har skickats.
    Ditt meddelande har inte skickats på grund av ett fel.