Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Min vetenskapliga verksamhet är inom området sociologi med socialpsykologisk inriktning och handlar om olika aspekter av arbetslivet.
Mina intressen är bland andra fenomenologi, pragmatism, symbolisk interaktionism, etnometodologi, samtalsanalys, emotioner, servicerelationer, skogsbruk, möten, kvalitativ metod och metodologi, till exempel deltagande observation, ljud- och videoanalys av social interaktion, ”think aloud”, kvalitativa intervjuer och fokusgruppintervjuer.
Undervisning
- EX103P Examensarbete i personal- och arbetslivsvetenskap på kandidatnivå, 15 hp, termin 6 PA-programmet (kursansvarig).
- MSU72A Video och samtalsanalys 7,5 hp (lärare)
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Utbildning / akademisk kvalifikation
Fil. Dr., Sociologiska institutionen
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Projekt
- 1 Slutfört
-
Organization, management and governance in relation to psychosocial work environment in human services professions
Nilsson, K. (Forskare), Leppänen, V. (Forskare), Petersson , H. (PI), Jönsson, S. (Forskare), Carlsson, I. (Forskare), Månsson, E. (Forskare) & Hagström, B. (Forskare)
01-01-01 → 05-12-31
Projekt: Forskning
-
Think aloud som gränsöverskridande metod: Att förstå svåra samtal i kundtjänsten
Sellerberg, A.-M. & Leppänen, V., 2023-sep.-01, Den empiriska glädjen: En vänbok till Malin Åkerström. Andersson Cederholm, E., Jacobsson, K. & Wästerfors, D. (red.). 1 red. Lund: Sociologiska institutionen, Lunds universitet, Vol. 1. s. 287-300 14 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok › Peer review
-
Utsatthet i kundservice: Medarbetarnas hantering av kundernas negativa känslor i telefonsamtal till kundtjänsten
Leppänen, V., 2023, 5 red. Stockholm: Handelsrådet. 57 s. (Handelsrådets rapportserie; vol. 2023, nr. 5)Forskningsoutput: Bok/rapport › Rapport
-
Produktion med passion: en intervjuundersökning med femtio äldre skogsägare
Sellerberg, A.-M., Leppänen, V. & Linné, T., 2019-maj-01, Malmö: Bokbox. 343 s.Forskningsoutput: Bok/rapport › Bok
-
”They´ll Go On To Get Real Jobs”: The Transitional Contract Between the Core and Student Workers in Retail
Leppänen, V. & Sellerberg, A.-M., 2019-aug.-21.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Arbetsvillkor och trivsel bland anställda inom hushållsnära tjänster
Leppänen, V. & Dahlberg, L., 2012, Kristianstad: Kristianstad University Press. (Skrifter utgivna vid Högskolan Kristianstad; nr. 2012:3)Forskningsoutput: Bok/rapport › Rapport
Öppen tillgångFil32 Nedladdningar (Pure)
-
Forskarmötet - en podd från Handelsrådet
Leppänen, V. (Talare)
2024-mars-08Aktivitet: Föredrag eller presentation › Föreläsning/ debatt/ seminarium för allmänheten
-
Utsatthet i kundservice: Medarbetarnas hantering av kundernas negativ känslor i telefonsamtal till kundtjänsten
Leppänen, V. (Talare)
2023-dec.-20Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Halvtidskontroll
Leppänen, V. (Examinator)
2023-aug.-31Aktivitet: Examination och handledning › Betygsnämnd
-
Kundservicearbete per telefon inom e-handeln: riskabel hantering av kundens negativa känslor
Leppänen, V. (Talare)
2023-juni-15Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation