Projektinformation
Kort sammanfattning
Syftet med projektet är att bidra med lärdomar och kunskap om hur diskussionsmaterial kan produceras för att utveckla AI-drivna praktiker i det egna ämnet. Projektet ämnar vara ett stöd till lärare med generaliserbara insikter och exempel kring hur AI-drivna praktiker kan tillämpas i högre utbildning.
Huvudresultat
Vår pedagogiska reflektion i utgåvan nr 1, 2024 med temat rättssäker examination och artificiell intelligens utgör diskussionsunderlag och resultatet av projektet, vilket inkluderar följande delar:
- Oro kring användning av AI-tjänster.
- Användning av existerande plagieringsverktyg för att upptäcka AI -genererat innehåll.
- Hantering olika typer av AI-genererat innehåll genom formativt arbetssätt och att behandla uppgifter genom seminarier.
- Behovet av ämnesspecifika riktlinjer och problematisering kring brister i existerande.
- Utmaningar och möjligheter med AI användning inom högre utbildning.
- Blooms digitala taxonomi som ett alternativ för att integrera AI inom högre utbildning.
- Oro kring användning av AI-tjänster.
- Användning av existerande plagieringsverktyg för att upptäcka AI -genererat innehåll.
- Hantering olika typer av AI-genererat innehåll genom formativt arbetssätt och att behandla uppgifter genom seminarier.
- Behovet av ämnesspecifika riktlinjer och problematisering kring brister i existerande.
- Utmaningar och möjligheter med AI användning inom högre utbildning.
- Blooms digitala taxonomi som ett alternativ för att integrera AI inom högre utbildning.
Status | Slutfört |
---|---|
Gällande start-/slutdatum | 23-03-27 → 24-02-26 |
Nyckelord
- artificiell intelligens
- högre utbildning
- praktiker
- digital design