Att försvara mobbade kamrater på olika sätt: En longitudinell studie om elevers försvararbeteenden som ett flerdimensionellt fenomen

  • Sjögren, Björn (PI)
  • Craig, Wendy (PI)
  • Bjärehed, Marlene (PI)
  • Thornberg, Robert (PI)
  • Wänström, Linda (PI)

Projektinformation

Kort sammanfattning

Mobbning i skolan avser situationer där elever vid upprepade tillfällen blir utsatta för skadliga handlingar av andra elever. Utöver de som blir utsatta och de som utsätter involverar en mobbningssituation vanligtvis även
andra elever som tar någon typ av åskådarroll: de kan ta parti för de som utsätter, för de som utsätts, eller så kan de förhålla sig passiva. Studier har visat att förekomsten av mobbning är lägre i skolor där dessa åskådare tar parti för de som utsätts och att åskådare som aktivt försvarar de utsatta ofta lyckas stoppa mobbningen. Sammantaget pekar tidigare forskning på att en viktig del av skolors förebyggande arbete mot mobbning är att jobba för att få elever mer benägna att försvara de utsatta. För att lyckas med detta är det viktigt att ha kunskap om hur olika faktorer hänger samman med och predicerar elevers benägenhet att försvara mobbningsutsatta. Dessvärre präglas tidigare forskning i hög grad av två brister: (1) elevers försvararbeteenden har studerats på
en övergripande nivå utan att särskilja på olika sätt att hjälpa de som utsätts, så som att direkt utmana de som utsätter eller att på efterhand trösta de som blev utsatta, och (2) tidigare forskning domineras av tvärsnittsstudier snarare än longitudinella studier. Genom att undersöka elevers försvararbeteenden som ett
flerdimensionellt fenomen med en longitudinell forskningsansats där elever i åk 4-8 besvarar en enkät vid sex tillfällen över tre års tid kommer det föreslagna projektet ta kunskapen om elevers försvararbeteenden till en ny nivå. Projektet ger ny kunskap om elevers benägenhet att på olika sätt försvara mobbningsutsatta över tid och om hur olika kognitiva, emotionella och kontextuella faktorer predicerar denna benägenhet. Denna kunskap
skulle hjälpa skolor i det förebyggande arbetet när det gäller att få så många elever som möjligt att ta parti för mobbningsutsatta, vilket i sin tur kan leda till minskad mobbningsförekomst och lindrande effekter hos de som ändå utsätts.

Beskrivning

Finansierat av Vetenskapsrådet Diarienr: 2024-04945
Kort titelDefenders
StatusPågående
Gällande start-/slutdatum25-01-0128-12-31