botSTEM är ett ERASMUS+-projekt som syftar till att öka användningen av robotik i undervisning. Projektet är särskilt inriktat mot att förse förskollärare i förskola och lärare i grundskolans tidigare år med forskningsbaserade material och metoder som använder integrerad vetenskap, teknik, ingenjörsmatematik (STEM) och robotbaserade metoder. botSTEM-projektet har utvecklat ett didaktiskt ramverk som ligger till grund för undervisningsmaterialet och som behandlar pedagogik och innehåll. Det är en genusintegrerad pedagogik som bygger på undersökande arbetssätt, ingenjörsmässig designmetodik, samarbete och robotik. Projektet har utvecklat en botSTEM-verktygslåda med olika undervisningsmetoder och för naturvetenskaplig undervisning. Det visar sig att trots de upplevda hinder som lärarna inledningsvis uttryckte, visar analysen av de genomförda aktiviteterna att det föreslagna integrerade STEM-ramverket, inklusive undersökande undervisning och ingenjörsmässiga designmetoder, kan användas med barn så unga som fyra år.
Forskningsprojektet botSTEM avslutades formellt under 2020 och syftade till att undersöka om yngre barns arbete med robotar kan utveckla förståelse för fundamentala begrepp inom STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).
Robotar och programmering har blivit ett inte helt ovanligt inslag i förskola/förskoleklass. Argumenten för att låta barnen programmera robotar, verkliga eller virtuella, handlar ofta om att utveckla digital kompetens via datalogiskt tänkande. Få studier eller tillämpningar har i dessa sammanhang varit inriktade på naturvetenskapliga begrepp. Vi har ett särskilt intresse av att undersöka förekomsten av naturvetenskapliga begrepp i undervisningsaktiviteter kopplade till integrated-STEM.
botSTEM syftade till att undersöka state-of-the-art via litteraturöversikter, beskriva aktiviteter där robotar stödjer begreppsutvecklingen inom integrated-STEM, samt via empiriska undersökningar utveckla nya aktiviteter där robotar kan stödja yngre barns begreppsförståelse inom STEM. Resultaten finns presenterade via en tjänst på nätet där pedagoger kan finna stöd för att initiera STEM undervisning med stöd av robotar i sin verksamhet. Demonstrationer, lärarhandledningar, faktatexter etc, se botstem.eu.
botSTEM var ett Erasmus+ KA2 projekt som bestod av partners i fyra länder, Spanien, Sverige, Cypern och Italien. Sverige representeras av en forskargrupp vid Högskolan Kristianstad under ledning av professor Andreas Redfors. Övriga medforskare är Marie Fridberg, PhD och Björn Cronquist PhD cand. Projektet löpte formellt mellan 2017-2020, men resurser via www.botstem.eu finns fortsatt kvar.