Projektinformation

Kort sammanfattning

Projektets syfte var att bemöta studenternas behov av att kunna hantera den nya och stora begreppsapparat de möter när de börjar kandidatprogrammet i digital design. Målet var att skapa tydliga och engagerande ingångar till kurslitteraturen och visa på progressionen i begreppstillämpningen.

Beskrivning

Projektets syfte var dels att kartlägga vilka begrepp programstudenter inom digital design brottas med i den begreppsapparat de möter som nya studenter, en begreppsapparat som utvecklas och blir mer nyanserad och komplex under programmens terminer. Utifrån frågan hur man talar om och inom design utgick vi från fyra områden: Generella begrepp inom akademisk utbildning; Generella begrepp relaterade till akademiskt skrivande; Ämnesspecifika begrepp; Ämnesspecifika begrepp relaterade till skrivande. Vi samlade in begrepp på ett flertal sätt – via samtal med studenter, genom att kartlägga vilka begrepp studenterna använder, eller frågar om, oftast i forumtrådar i lärplattformen, och genom samtal i kollegiet. För att komma åt nyanseringen i begreppstillämpningen skapade vi ingångar till den kurslitteratur där begreppen lyftes, och skisserade en karta över var och hur begreppen behandlas, också för att i ett nästa steg kunna visa vilka begrepp som ofta förekommer tillsammans, och hur de begreppen relaterar till varandra. Fokus ligger alltså på de viktigaste begreppen som studenterna kommer möta under sin utbildning och målet är att parlören ska fungera som ett pedagogiskt verktyg för både lärare och studenter och som en nyckel till kurslitteraturen.

Huvudresultat

Av de insamlade begreppen är fokus på tio begrepp. Urvalet gjordes dels på basis av hur frekvent begreppet förekommer i kurslitteraturen som i studenternas forumtrådar och vad kollegiet ser som grundläggande, dels på basis av begrepp som vi konstaterar använts förenklat eller felaktigt – vi ser ett särskilt behov av att tidigt reda ut begreppen, så att säga, för att missförstånd inte ska cementeras. Parlören innehåller begrepp på både svenska och engelska. Den skiss vi arbetat fram – och som är ett levande dokument – utvärderas under vårterminen med studenter på olika nivåer i programmet och i kollegiet – nästa steg att utveckla en prototyp för hur verktyget på ett tydligt och användarvänligt sätt ska kunna visualiseras digitalt.
StatusSlutfört
Gällande start-/slutdatum23-08-0124-07-31