Ansökan utgår från de utmaningar som lärare möter i undervisningen mot bakgrund av det som omnämns "skolans digitalisering". Läs- och skrivkunnighet inkluderar idag, genom digital teknologi, andra uttryckssätt än
skriftlig verbaltext. Utvecklingen inverkar på villkor och förutsättningar för lärande och utmanar lärares förståelse och kompetenser inom det som kan kallas digitala tex/kompetenser och dessas användning i undervisningen. Forskning visar att professionsanknuten digital kompetens varierar hos lärare vilket har
betydelse för hur digital teknologi integreras i undervisningspraktiken. Det finns därför ett behov av, också för lärarutbildningen, att utveckla teoretisk och praktisk kunskap om de möjligheter och utmaningar som uppstår i undervisningen i samband med integrationen av digital teknologi i skolan. Doktorandprojektet tar sig an dessa behov i ett svenskämnesdidaktiskt och specialpedagogiskt perspektiv i samverkan med lärare i grundskolan. Det övergripande syftet är att bidra med kunskap om hur didaktiska val avseende digital teknologi i texttäta ämnen inverkar på undervisningens och lärandets möjligheter. Projektet
bygger på tidigare forskning inom ämnesdidaktik och specialpedagogik. Ansatsen är explorativ och planeras som tre interventioner i skolverksamheten. Den första interventionen bygger på aktuell forskning som bearbetas i relation till styrdokument och traditioner genom lärarlagsdiskussioner som ligger till grund för de två följande undervisningsinterventionerna vilka planeras, genomförs och utvärderas tillsammans med lärare. Projektet kommer att bidra med empiriska resultat som utvecklar innebörden av digitala textkompetenser och
ger insikt om hur utvecklingen av lärares digitala kompetens, och textkompetens, kan bidra till möjligheter i anpassningen av undervisningen för alla elever samt vägleda utveckling av lärarutbildningen.