Färdighetsträning i personcentrerad kommunikation från utbildning till klinisk tillämpning – att rusta sjuksköterskor att samtala med äldre personer om känslor och existentiella behov

Projektinformation

Kort sammanfattning

Projeketet syfte är att utforska olika perspektiv på lärande i personcentrerad kommunikation i utbildning och klinisk tillämpning inom äldrevård.

Beskrivning

Personcentrerad kommunikation är en förutsättning för att förstå äldre personers värderingar, tankar och känslor. Sådana kommunikation syftar till att skapa välbefinnande och beskrivs som vårdande samtal och är hälsofrämjande. Samtidigt visar studier att äldre personer inom äldrevård i låg grad uppmuntras till att ge uttryck för känslor och existentiella tankar vilket riskerar äldres hälsa och känslan av att bli tagen på allvar. Sjuksköterskor och vårdpersonal beskriver att det är svårt att samtala om känslomässiga och existentiella frågor. Vid HKR finns en färdighetsträningsmodell i personcentrerad kommunikation inom sjuksköterskeprogrammet sedan 2022 som utvärderats positivt. Projekt förväntas bidra med kunskap om hur färdigheter i att kommunicera personcentrerat och att bekräfta äldre personers känslomässiga och existentiella uttryck kan läras genom färdighetsträning i personcentrerad kommunikation. Kunskap som är central för att kunna implementera färdighetsträning i samtal inom relationsinriktade professionsutbidlningar och inom äldrevård.

Fyra delstudier planeras med syfte att: 1) undersöka utvecklingen av sjuksköterskestudenters färdighet i personcentrerad kommunikation genom utbildningen, 2) att utforska äldre personers upplevelser av personcentrerade samtal inom äldrevård, 3) undersöka erfarenheter av personcentrerade samtal med äldre personer från sjuksköterskestudenter och handledares perspektiv under sista terminens VFU inom äldrevård, 4) identifiera sjuksköterskors perspektiv på möjligheter och hinder i att genomföra personcentrerade samtal med äldre personer. Metod: Två studier har en kvalitativ design, en har en kvantitativ design och en har en mixad design.

Material: Observationer (ljudinspelade samtal, finns insamlade), individuella intervjuer, frilistningsteknik och ”Group concept mapping” appliceras. Data kommer att analyseras med deskriptiv och analytiskt statistik, kvalitativ textanalys och ”concept mapping”.

Projektets akronym "ComPerCe-OP" står för ”Communication on Person-entred foundation to older people. Projektet är ett doktorandprojekt som startar upp vården 2025 inom ramen för det större forskningsprojektet ComPerCe.
.
Kort titelFärdighetsträning i personcentrerad kommunikation från utbildning till klinisk tillämpning
AkronymComPerCe-OP
StatusPågående
Gällande start-/slutdatum25-02-0129-01-31