Projektinformation

Kort sammanfattning

Projektet har sin bakgrund i läroplanen för förskolans skrivelser om naturvetenskap som innehåll i förskolan. Barn ska enligt läroplanen bland annat få förutsättningar att utveckla förståelse för ”enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” och förmåga att samtala om naturvetenskap. Samtidigt upplever många pedagoger i förskolan naturvetenskap som ett svårt område att undervisa om och i linje med detta pekade Skolinspektionen i sin rapport om måluppfyllelse i förskolan ut hur naturvetenskap ofta behandlas fristående utan koppling till barnens eget undersökande eller vardag (Skolinspektionen, 2018). Behovet av kompetens-utveckling inom naturvetenskap poängteras i samma rapport. Den ideella föreningen BUNT, Barn Upptäcker Naturvetenskap och Teknik, leder projektet Science Kids, med syfte att utveckla en stödstruktur i form av ett kostnadsfritt webbaserat undervisnings¬material i samverkan med science centers och förskolor. För att kunna dra nytta av erfarenheterna från Science Kids inför fortsatt utveckling av naturvetenskapsundervisning i förskolan önskar vi i samverkan med Bromölla kommun beforska det undervisningsinnehåll och arbetssätt som kommer i fokus när förskollärare samarbetar med science centers på detta sätt.

Beskrivning

Projektet har sin bakgrund i läroplanen för förskolans skrivelser om naturvetenskap som innehåll i förskolan. Barn ska enligt läroplanen bland annat få förutsättningar att utveckla förståelse för ”enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” och förmåga att samtala om naturvetenskap. Samtidigt upplever många pedagoger i förskolan naturvetenskap som ett svårt område att undervisa om och i linje med detta pekade Skolinspektionen i sin rapport om måluppfyllelse i förskolan ut hur naturvetenskap ofta behandlas fristående utan koppling till barnens eget undersökande eller vardag (Skolinspektionen, 2018). Behovet av kompetens-utveckling inom naturvetenskap poängteras i samma rapport. Den ideella föreningen BUNT, Barn Upptäcker Naturvetenskap och Teknik, leder projektet Science Kids, med syfte att utveckla en stödstruktur i form av ett kostnadsfritt webbaserat undervisnings¬material i samverkan med science centers och förskolor. För att kunna dra nytta av erfarenheterna från Science Kids inför fortsatt utveckling av naturvetenskapsundervisning i förskolan önskar vi i samverkan med Bromölla kommun beforska det undervisningsinnehåll och arbetssätt som kommer i fokus när förskollärare samarbetar med science centers på detta sätt.

Övergripande syfte
Vi vill utveckla kunskap om de processer som är förknippade med att utveckla material för Na-undervisning i förskolan, särskilt hur arbetslagsdeltagande i Science Kids kan bidra till kompetensutveckling i relation till Na-undervisning i förskolan. 

Två delar:
Dels att få inblick i vilken  typ av naturvetenskap (utifrån Roberts emfaser (1982)) som kommer i fokus under science kids projektet. Utifrån analysen vill vi  diskutera aspekter som behöver övervägas i denna typ av projekt. 

* Vad anger arbetslagens deltagare som viktigt gällande naturvetenskap i förskolan?  
A. Hur kan det tolkas utifrån Roberts emfaser och 
B. förstås i relation till deras erfarenheter från projektet?

Dels att analysera hur deltagande i ett projekt som Science Kids kan bidra till arbetslagens professionella utveckling när det gäller undervisning i naturvetenskap?

* Hur kan deltagande i ett projekt som Science Kids bidra till arbetslagens professionella utveckling när det gäller undervisning i naturvetenskap?


Referenser
Eshach, H. (2006). Science literacy in primary schools and pre-schools. Springer.

Fleer, M. (2009). Supporting scientific conceptual consciousness or learning in ‘a Roundabout way’ in play-based contexts. International Journal of Science Education, 31(8), 1069–1089.

Fridberg, M., Jonsson, A., Redfors, A., & Thulin S. (2019). Teaching Chemistry and Physics in Preschool – a Matter of Establishing Intersubjectivity. International Journal of Science Education 41(17), 2542-2556.

Fridberg, M., Jonsson, A., Redfors, A., & Thulin, S. (2021). Undervisning om kemi- och fysikrelaterade vardagsfenomen i förskolan: Samverkan med ett skolområde kring kompetensutveckling och forskning. Kristianstad University Press.

Hansson, L., Leden, L., & Thulin, S. (2020). Book Talks as an Approach to Nature of Science Teaching in Early Childhood Education. International Journal of Science Education, 42(12), 2095-2111.

Hsieh, H. F., and S. E. Shannon. 2005. “Three approaches to qualitative content analysis.” Qualitative health research 15(9): 1277-1288.

Leden, L., Hansson, L., & Thulin, S. (2022). Characteristics of book talks about nature of science. Science Education, 106(6), 1469-1500.

Lederman, N. G. (2007). Nature of Science: Past, Present, and Future. In S. K. Abell & N. G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education, 831-879. Lawrence Erlbaum Associates.

McComas, W. F. (2020). Nature of Science in Science Instruction. Springer.

Roberts, D. A. (1982). Developing the concept of “curriculum emphases” in science education. Science Education, 66(2), 243-260.

Skolinspektionen (2018). Förskolans kvalitet och måluppfyllelse – ett treårigt regeringsuppdrag att granska förskolan. Skolinspektionen.

Timperley, H. (2019). Det professionella lärandets inneboende kraft. Studentlitteratur.
StatusPågående
Gällande start-/slutdatum22-09-0125-12-31

Fingeravtryck

Utforska forskningsämnen som berörs av detta projekt. Dessa etiketter genereras baserat på underliggande ansökningar/anslag. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.