FORSKARSKOLAN FÖR PEDAGOGIK OCH YRKESKUNNANDE - LÄROSÄTEN SYD

Projektinformation

Kort sammanfattning

Forskarskolan för pedagogik och yrkeskunnande, PYRK, ingår som en del i Forum för pedagogik och yrkeskunnande – Lärosäten Syd. Forumet är en tvärvetenskaplig forsknings- och utvecklingsmiljö som samlar forskare, lärare, studenter och praktiker för att utforska och diskutera frågor gällande yrkeskunnande, yrkesdidaktik och yrkesutbildning. Det utgör en arena för de lärosäten som ingår i samarbetet för Lärosäten Syd och syftar till att stärka och utveckla kunskapsbasen för yrkesutbildning och yrkeslärarutbildning samt spela en central roll i etableringen av kompletta akademiska miljöer för utbildning, livslångt lärande och kompetensförsörjning.

Beskrivning

Forskarskolan fokuserar utformningen av utbildningsförlopp i relation till yrkeskunnande, yrkesutbildningens innehåll och dess sociala, historiska och professionella kontext och omfattar ett gemensamt arbete med att utveckla och ge profilerade forskarutbildningskurser inom pedagogik och yrkeskunnande motsvarande 15 högskolepoäng på forskarutbildningsnivå. Den vilar på samma grund för samarbete som övrig samverkan inom Lärosäten Syd, det vill säga att samarbetet ska ge ökad kvalitet, bättre resursutnyttjande och bättre kontakter med näringsliv och samhälle, både för studenter och universitet/högskolor och för det omgivande samhället. Genom sin ämnesövergripande och praktikorienterade inriktning skapar forskarskolan unika förutsättningar för att utveckla det yrkesdidaktiska kunskapsområdet som utmärks av ämnesövergripande arbetssätt i gränslandet mellan teori och praktik. Vid Högskolan i Kristianstad, Linnéuniversitetet och Malmö universitet finns idag utbildningar som leder till yrkeslärarexamen inom vilken området yrkesdidaktik är centralt. Sedan hösten 2022 samarbetar de tre lärosätena i ett gemensamt masterprogram i Pedagogik och yrkeskunnande (120 hp).

Forskarskolan har fem doktorander. Vi anordnar gemensamma forskarutbildningskurser, träffas regelbundet för seminarier och internat och deltar vid vetenskapliga konferenser. Detta är centrala delar för doktoranderna att arbeta mot forskarutbildningens mål, att utvecklas till kritiska och självständiga forskare i vetenskapssamhället, att lära sig kommunicera sina forskningsresultat och inte minst att skapa nationella och internationella nätverk som hjälper att driva forskning om yrkesutbildning och yrkesdidaktik framåt.

Forskarskolan leds av en styrgrupp med representanter för de tre lärosätena: Daniel Alvunger (Linnéuniversitetet), Victoria Johansson (Högskolan Kristianstad) och Peter Koudahl (Malmö universitet, sammankallande).


AkronymPYRK
StatusPågående
Gällande start-/slutdatum22-09-01 → …