Projektinformation

Kort sammanfattning

Frågeställning
Projektet adresserar två övergripande syften, dels att stödja implementeringen av Backa barnet (BB), dels att utveckla en kunskapsbaserad samverkansmodell och pröva den empiriskt. BB ett ramverk i Sverige som stödjer enhetligt arbetssätt kring barn och familjer. Modellen implementeras brett i Sverige och är en anpassning av Getting It Right For Every Child (GIRFEC ) som kommer från Skottland. För att lyckas med BB krävs att professionella har omfattande kunskap om samverkan (Thelin m.fl, 2021). Forskning har besylt samverkan utifrån perspektivet gränsarbete. Vårt projekt fokusera på gränsarbetets (boundary work) komplexa sociala dimension som relationella utmaningar. Övergripande frågeställning är - Vilka skeenden i samverkan relaterat till boundary work, är centrala i BB, och vilken kunskap kan främja samverkan?

Data och metod
Studien inleddes som en pilotstudie Ht24, utifrån initiativ från Hässleholms kommun som ska implementera BB 2025. Genom deltagarbaserad aktionsforskning och etnografi genereras empiri om samverkan. Data om samverkan kommer genereras via deltagande observation med dialog, dokumentgranskning och intervju, detta med barn och familj, professionella och ledning (Q1 2025). Genom forskningscirklar kommer deltagare på fältet tillsammans med forskare, utveckla och testa en kunskapsbaserad samverkansmodell (Q2 2026). Materialet kommer att analyseras i sin helhet och resultatet kommer spridas till flera samverkansinitiativ (Q3,4 2027).

Beskrivning

Genomförande
WP1: Kartläggning och analys av samverkan: sociala dimensionen och dess kontextuella förutsättningar
WP 2: Utveckling, testning och utvärdering av en kunskapsbaserad samverkansmodell. Utforska befintliga
enkäter för uppföljning av process och resultat.
WP 3: Barnens och deras familjers upplevelser av BB
WP 4: Kunskapstransformation

Huvudresultat

Första studien syftar till förstå hur samverkan mellan forskare och praktiker kan utvecklas. Samverkansprocessen mellan de två aktörerna analyseras utifrån ett konfliktteoretiskt perspektiv och händelser som kan leda till sammanbrott respektive genombrott lyfts fram.

Andra studien har fokus på samarbetet i barnteam. En ny metod används där deltagare noterar centrala händelser via metoden för utvärdering av processer (MUP) under några månader. Händelserna kommer sammanställas och analyseras för att transformeras till praktisk kunskap som kan generera en modell / intervention som stöd till sociala processen vid samarbete i barnteam och eventuellt andra team.

Samverkan kring barn är bristfällig, alla barn med behov uppmärksammas inte. Problemen är på både¨strukturell och kulturell nivå (Skolverket, 2024). BB innefattar strukturella riktlinjer och vårt projekt kommer bidra om kunskap inom kulturella nivån, om den sociala dimensioner i samverkan. Kunskapen och modellen kommer vara till gagn till flera samverkansinitiativ vilket kan innebära att samverkan ger bättre resultat.
StatusPågående
Gällande start-/slutdatum24-09-02 → …

Nationell ämneskategori

  • Annan hälsovetenskap (30399)

Nyckelord

  • Knowledge based collaboration
  • Boundary work
  • Implementation
  • social aspects of collaboration
  • Getting it right for every child GIRFEC