Implementeringen av Nationell bedömning i Matematik för elever som läser enligt Läroplanen för Anpassad Grundskola

  • Andersson, Anna-Lena (Forskare)
  • Bagger, Anette (Forskare)
  • Östlund, Daniel (Forskare)

Projektinformation

Kort sammanfattning

Implementeringen av Nationell bedömning i Matematik för elever som läser enligt Läroplanen för Anpassad Grundskola. Detta fyraåriga projekt genomförs av tre forskare under fyra år och syftar till att bidra med kunskap om implementeringen av nationell bedömning i matematik för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) i årskurs 1 och 3.

Projektet genomförs i två delstudier och guidas av tre forskningsfrågor. I delstudie 1 analyseras bedömningsstödens styrning och relegering samt själva bedömningsstöden och de kriterier för bedömning av kunskap som de syftar mot, samt styrdokument kring bedömningsstöden. Delstudie 2 antar en praktiknära ansats och fokuserar lärares arbete med bedömningsstödet inför, under och efter genomförandet genomfokusgruppsintervjuer. Detta för att särskilt beakta AGs särart och undervisningskontext.

Projektet undersöker möjligheter och hinder med reformen och genom att implementeringen av de nationella bedömningsstöden undersöks över tid, där förändringar och mönster eftersöks över åren men även inom och mellan policyarenan, arenan som rör själva bedömningsstöden och deras styrning samt Lgra22, och praktikarenan med lärarnas genomförande i fokus. Projektets teoretiska ansats kombinerar ett intresse för policy-enactment (hur kunskap överförs från policy till praktik) med en utbildningssociologisk ansats (se Hacking, 1994; Popkewitz, 2012). Mer precist gör vi detta genom att undersöka hur eleven och dennes kunskaper samt nationell kunskapsbedömning fabriceras.

Projektet bidrar med kunskap om hur eleven, elevens kunskap och kunskapsbedömning villkoras och förändras över åren av implementering och mellan arenorna av styrning, reglering av genomförandet och bedömningsstöden samt lärarnas arbete med bedömningsstöden före, under och efter genomförandet. Kunskapsbidraget kan i förlängningen bidra till att ge förutsättningar för en rättvis, tillgänglig och stödjande nationell kunskapsbedömning i matematik för elever som läser enligt Läroplanen för anpassad grundskola (Lgra22).

Godkänt av etikprövningsmyndigheten, Dnr 2024-03607-01
StatusPågående
Gällande start-/slutdatum24-08-2627-08-26

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)