Detta är ett doktorandprojekt i tre delstudier som syftar till att bidra med kunskap om hur undervisning i de naturvetenskapliga ämnena kan göras inkluderande och relevant för alla elever, med speciellt fokus på lärande och meningsskapande för elever med ADHD.
Det övergripande syftet med projektet är att bidra med kunskap om hur undervisning i de naturvetenskapliga ämnena kan göras inkluderande och relevant för alla elever, med speciellt fokus på lärande och meningsskapande för elever med ADHD. Projektet är tänkt att genomföras på högstadiet (åk 7-9). Delstudie 1 och 2 är intervjustudier med lärare respektive elever. Delstudie 1 ämnar undersöka vilka erfarenheter lärare har av att undervisa de naturvetenskapliga ämnena för elever med ADHD. Delstudie 2 undersöker vilka erfarenheter av undervisning i de naturvetenskapliga ämnena elever med ADHD har. Delstudie 3 är explorativ och deltagarorienterad och svarar på hur NO-undervisningen, utifrån lärar- och elevperspektiv, kan utvecklas för att bli mer inkluderande och meningsskapande för elever med ADHD. Målsättningen med projektet är att kunna göra skillnad i praktiken genom att projektet resulterar i didaktiska redskap som prövats och konkretiserats i den specifika elevgruppen.