Projektinformation
Kort sammanfattning
Del två av det treåriga projektet fortsatte att följa och stödja samt dokumentera studenters språkutveckling i ett kollegialt samspel. Den tidigare fasen fokuserade på att utveckla en gemensam respons- och bedömningsmall för skrivande, vilket visade positiva effekter på studenters skrivprocess. Trots detta mötte projektet hinder då lärare återvände till tidigare arbetssätt kring texter. Vid fokussamtal med studenter och kollegiala diskussioner i lärarlaget framkom att användningen av respons- och bedömningsdokument också påverkas av andra kursdokument som uppgiftsinstruktioner och lärandemål. Målet var att skapa långsiktigt hållbar utveckling kring skrivande i kollegialt samspel, särskilt fokuserat på viktiga kursdokument. En workshop och en kurs i respons under år 2 undersökte länkningen mellan lärandemål, skrivhandledningar och respons- och bedömningsmallar. Uppslutningen kring projektet har varit stor och 9 av 12 undervisande lärare har deltagit i seminarieserien kring respons. Projektet visade att formerna kring uppgiftsinstruktionerna varierar avsevärt mellan kurser och att lärandemål kring skrivande inte alltid finns med kursplaner. Fokussamtal med lärare som använde respons- och bedömningsmall visade varierande tolkningar och bedömning av skrivuppgifter, detta bekräftades till viss del under seminarieserien.
Beskrivning
Projektet syftade till att få en kollegial samsyn kring diskussion, respons och bedömning av studenttexter med utgångspunkt i en kollegialt framtagen respons- och bedömningsmall. Kvalitetsprojektet har tidigare visat att lärare tenderar att gå tillbaka till tidigare sätt att hantera texter och bedömning. Det har även framkommit önskemål från studenter att kollegiet skulle kunna ha en större samsyn kring uppgiftsinstruktioner kring skrivande. Vid en inledande workshop i år 2 av projektet undersöktes därför uppgiftsinstruktioner och länkning till lärandemål. Resultatet utmynnade i en kurs kring respons och länkningen till andra kursdokument som rör språk och skrivande.
Huvudresultat
Uppgiftsinstruktioner kring skrivande varierar mycket mellan kurser. Studenterna får en mängd olika instruktioner kring skrivande.
Det finns ett behov i kollegiet att diskutera lärandemål, uppgiftsinstruktioner och bedömning gemensamt för att kunna uppnå en större samsyn vilket kan ge positiva samordningseffekter.
En pågående kurs i responsgivning inom lärarlaget bidrar till att ge en kollegial samsyn kring hur vi kan arbeta med respons till studenterna utifrån och med hjälp utav såväl tidigare framtagen bedömnings- och responsmall i kvalitetsprojektet, samt övriga dokument såsom uppgiftsinstruktioner och lärandemål.
Det finns ett behov i kollegiet att diskutera lärandemål, uppgiftsinstruktioner och bedömning gemensamt för att kunna uppnå en större samsyn vilket kan ge positiva samordningseffekter.
En pågående kurs i responsgivning inom lärarlaget bidrar till att ge en kollegial samsyn kring hur vi kan arbeta med respons till studenterna utifrån och med hjälp utav såväl tidigare framtagen bedömnings- och responsmall i kvalitetsprojektet, samt övriga dokument såsom uppgiftsinstruktioner och lärandemål.
Status | Slutfört |
---|---|
Gällande start-/slutdatum | 23-08-25 → 24-08-25 |