Projektinformation

Kort sammanfattning

Outvecklad motorisk förmåga har visats ha ett starkt samband med låg fysisk aktivitetsnivå, som i sin tur innebär risk för ohälsa. Syftet med denna aktionsforskningsstudie med fokusgruppssamtal är att fördjupa kunskaperna om barns möjligheter till motoriskt lärande i förskolan. Utgångspunkten är att förskollärarnas uppfattningar, attityder och kompetens att leda motorisk träning samt förskolornas utformning av inne- och utemiljö har betydelse för barnens möjligheter att utveckla den motoriska förmågan

Beskrivning

De fem deltagande förskolornas verksamhet och behov styr vilka frågeställningar som formuleras under studiens gång. Vid träffarna i fokusgrupperna utgör filmer från förskolornas vardagliga verksamhet diskussionsmaterialet. Fokusgruppssamtalen transkriberas och analyseras. Forskarna agerar moderatorer i fokusgrupperna, leder samtalen och fångar samtidigt upp, undersöker och identifierar mekanismer och praktiker som råder i förskolan och vilka eventuella förändringar som kan uppstå i olika grupper.
StatusEj startat