Personcentrerad kommunikation med och för äldre personer - Färdighetsträning i sjuksköterskeutbildning och tillämpning i kommunal primärvård

Projektinformation

Kort sammanfattning

Projeketet syfte är att utforska olika perspektiv på lärande i personcentrerad kommunikation i utbildning och klinisk tillämpning inom äldrevård.

Beskrivning

Personcentrerad kommunikation är en förutsättning för att förstå äldre personers värderingar, tankar och känslor. Sådana kommunikation syftar till att skapa välbefinnande och beskrivs som vårdande samtal och är hälsofrämjande. Samtidigt visar studier att äldre personer inom äldrevård i låg grad uppmuntras till att ge uttryck för känslor och existentiella tankar vilket riskerar äldres hälsa och känslan av att bli tagen på allvar. Sjuksköterskor och vårdpersonal beskriver att det är svårt att samtala om känslomässiga och existentiella frågor. Vid HKR finns en färdighetsträningsmodell i personcentrerad kommunikation (ComPerCe) inom sjuksköterskeprogrammet sedan 2022 som utvärderats positivt.

Projektet förväntas bidra med kunskap om hur färdigheter i att kommunicera personcentrerat och att bekräfta äldre personers känslomässiga och existentiella uttryck kan läras genom färdighetsträning i personcentrerad kommunikation. Kunskap som är central för att kunna implementera färdighetsträning i samtal inom relationsinriktade professionsutbildningar och inom vård av äldre.

Fyra delstudier planeras med syfte att:
1) Undersöka sjuksköterskestudenters färdigheter i personcentrerad kommunikation under grundutbildningen.
2) Utforska upplevelser av personcentrerad kommunikation inom
kommunal primärvård i hemmet ur äldre personers perspektiv.
3) Undersöka variationer av erfarenheter gällande personcentrerad kommunikation med äldre personer, utifrån sjuksköterskestudenter och handledares perspektiv under sista terminens VFU inom kommunal primärvård i hemmet.
4) Identifiera sjuksköterskors perspektiv på möjligheter r i att kommunicera personcentrerat med äldre personer. Metod: Två studier har en kvalitativ design, en har en kvantitativ design och en har en mixad design.

Observationer av studenters ljudinspelade samtal (I), individuella intervjuer (II), frilistningsteknik (III) och ”Group concept mapping” (IV). Data kommer att analyseras med riktad innehållsanalys, deskriptiv statistik, kvalitativ textanalys och metoder enligt GCM (mixad metod).

Projektet är ett doktorandprojekt som startade upp våren 2025 inom ramen för det större forskningsprojektet ComPerCe. Projektets akronym "ComPerCe-OP" står för ”Communication on Person-centred foundation to older people.
Kort titelFärdighetsträning i personcentrerad kommunikation från utbildning till klinisk tillämpning
AkronymComPerCe-OP
StatusPågående
Gällande start-/slutdatum25-02-0130-01-31