Platser för barns tillhörighet i fritidshemmet

Projektinformation

Beskrivning

I detta projekt riktas intresset mot barns tillhörighet i fritidshemmets utbildningsgemenskap, med bakgrund i rapporteringen om ökad psykisk ohälsa bland barn och unga. Då barn och unga spenderar en stor del av sin tid i förskola, skola och fritidshem blir det särskilt angeläget att studera hur tillhörighet kan stödjas i dessa kontexter. Projektet fokuserar barns perspektiv och platser i fritidshemmets verksamhet. I fyra delstudier undersöks platser i relation till barns upplevelser av dessa, hur barn förhandlar tillhörighet till platser med varandra och vad som villkorar barns tillhörighet till platser. Empiri skapas genom intervjuer under ”walk and talk” med barn samt videoobservationer av platser. Analys sker genom de teoretiska perspektiven Tillhörighetens politik (Yuval Davis, 2011) och A critical pedagogy of place (Grünewald, 2003b).
Syftet med föreliggande doktorandprojekt är att bidra med kunskap om platser för barns tillhörighet i fritidshemmets gemenskap. Övergripande syftar doktorandprojektet till att undersöka följande frågeställningar:
• Hur upplever barn tillhörighet i relation till olika platser i fritidshemmets verksamhet?
• Vad villkorar barns tillhörighet till olika platser i fritidshemmets verksamhet?
StatusPågående
Gällande start-/slutdatum24-09-01 → …

Fingeravtryck

Utforska forskningsämnen som berörs av detta projekt. Dessa etiketter genereras baserat på underliggande ansökningar/anslag. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.