Projektinformation

Beskrivning

Konceptet "Plugga tillsammans" är en utveckling av arbetet med studiementorer. Incitament för att delta är stöd från studiementorer och medstuderande, samt att kunna ställa frågor till lärare på kursen i mindre grupp. Lärdomar kan vara relevanta för andra stora program.
Syftet med projektet var att:
• Stötta studenter att skapa god studieteknik och en förståelse för vad det innebär att vara student.
• Stötta studenterna att skapa en känsla av tillhörighet genom att underlätta för dem att lära känna fler studenter på kursen samt hitta studiekamrater tidigt i utbildningen. Att känna fler är viktigt för tillhörighet men också för att få tillgång till det informella informationsflödet i en kurs och för att det ska vara roligt att komma till skolan. Studiekamrater är extra viktigt då de är instrumentella i själva görandet, men också ger känslomässig stöttning som hjälper studenterna genom utbildningen. Att få träffa andra i mindre grupp i ett mer informellt sammanhang kan öka möjligheten för studenterna att lära känna fler lite fortare.
• Utvärdera interventionen och lära oss mer om hur vi kan organisera undervisningen och extra aktiviteter för att studenterna ska hitta "sin" grupp men samtidigt känna sig som en del av den stora gruppen (programmet/inriktningen).

Huvudresultat

* Moment med ett tydligt syfte, exempelvis plugga inför tentamen, drog fler studenter än moment som endast aviserades som möjlighet till att plugga tillsammans. Det faktum att momenten fanns med på ordinarie schema samt att studenterna fick möjlighet att träffa en lärare var också faktorer ökade antalet deltagare.
*Träffarna gav studenterna möjlighet att se på sina studier ur ett annat perspektiv och fått en förståelse för vad som kräv för att plugga mer effektivt. Det är dock svårt att avgöra om det hade någon effekt på resultatet.
* Det främst var under de första tillfällena på terminen som studenterna att hade lärt känna nya medstuderande, vilket är positivt. Framför allt i första enkäten från momentet Studieteknik angav vissa studenter att de deltog för att ”arbeta i grupp,” ”kunna fråga äldre studenter, ”för gemenskap,” och för att ”lära känna andra studenter.”
* Studiementorerna har varit ett bra stöd och ”Plugga tillsammans” kommer att finnas kvar även nästa höst, men med viss modifikation. Ett problem med att studenterna blandade samman Plugga tillsammans med ordinarie undervisning är att studenterna kom till momenten med fel förväntningar. Många förväntade sig lärarledda och tydligt uppstyrda träffar med konkret innehåll och blev besvikna när de möttes av studiementorer och förväntades till stor del ägna sig åt eget arbete och åt att just ”plugga tillsammans”.
* Även om vi inte kan säga något om hur momenten påverkat studieresultat visar enkätsvaren att momenten ger möjlighet till lärande som är viktigt för studenterna på längre sikt.
StatusSlutfört
Gällande start-/slutdatum22-05-1622-12-15

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • Studiementorer
  • Peer learning