Projektinformation
Kort sammanfattning
Syftet med projektet är att utforska hur samverkan med extern part kan användas vid examensarbete för att stödja studenternas lärande, stärka arbetets relevans och i förlängningen studenternas anställningsbarhet. Inom ramen för projekt har vi undersökt hur samverkan vid examensarbete sker idag på HKR i syfte att skapa en förståelse för nuläget samt testat och utvärderat olika former för samverkan med extern part i samband med examensarbete, på tre olika program med olika förutsättningar.
I projektet har vi svarat på frågorna:
1. Hur kan samverkan med extern part utformas vid examensarbeten?
2. Hur påverkas lärandet av samverkan med extern part vid examensarbeten? (Studentens lärande, men även handledarens och den externa partens)
I projektet har vi svarat på frågorna:
1. Hur kan samverkan med extern part utformas vid examensarbeten?
2. Hur påverkas lärandet av samverkan med extern part vid examensarbeten? (Studentens lärande, men även handledarens och den externa partens)
Beskrivning
Examensarbeten i samverkan med extern part öppnar upp för ömsesidigt lärande (Bjursell, Dobers & Ramsten, 2017) och genom att knyta samman teori och praktik blir det enklare för studenten att förstå hur teori kan ha bäring på verkliga exempel (Berg, Fors och William, 2018). Att se hur kunskap och färdigheter kommer till nytta gör dessutom att studenten kan uppleva meningsfullhet, vilket i sin tur kan väcka motivation och engagemang (Vermount och Donche, 2017). Genom att etablera en relation med en extern part ökar därutöver chanserna för samhällsrelevanta och intressanta examensarbete (Dutton and Dukerich, 2006). Samverkan i examensarbete sker på flera olika program på Högskolan Kristianstad. I detta projekt har tre vitt skilda program inkluderats: Ekonomprogrammet, Sjuksköterskeprogrammet och Miljöstrateg. Det finns stora olikheter men också på likheter i hur samverkan med extern part sker i samband med examensarbete på de olika programmen. En viktig komponent i projektet har varit gemensamma projektmöten för kollegialt lärande mellan olika fakulteter och program där vi tillsammans identifierat styrkor och svagheter med olika upplägg och former av samverkan och utgjort bollplank för hur samverkan kan utvecklas ytterligare vid examensarbeten på de olika programmen.
För att besvara frågan hur samverkan med extern part kan utformas vid examensarbeten genomfördes inledningsvis en omvärldsbevakning i form av hur andra lärosäten kommunicerar kring externa examensarbeten. En enkät skickades också ut sommaren 2024 till kursansvariga för kurser innehållande examensarbete på Högskolan Kristianstad, totalt 43 personer. 15 kursansvariga besvarade enkäten som visade på en stor variation gällande förekomsten av examensarbete med samverkansinslag med extern part mellan programmen på HKR. På en skala 1 (inga uppsatser skrivs i samverkan) till 7 (alla uppsatser skrivs i samverkan) uppger majoriteten, 9 program, låg förekomst av samverkan (1 eller 2) medan tre program uppger hög förekomst av samverkan (5 eller 6). Enkäten visade också att samverkan vanligtvis sker med en lokal eller regional extern part, men även nationella och internationella samverkansorganisationer förekommer. Vem som är initiativtagaren till samverkan varierar mellan programmen. Det kan vara studenten, kursansvarig, extern part, handledaren, programområdesansvarig eller en samverkanskoordinator. När i uppsatsprocessen samverkan sker varierar också stort. I vissa program sker samverkan i hela processen, i flera fall sker samverkan i den inledandefasen för att formulera forskningsfrågan och i en avslutande fas i form av presentation av uppsatsen, och i andra program sker det enbart i datainsamlingsfasen. Summerat visar enkäten att det finns en stor bredd gällande hur vi samverkar i examensarbete, när i uppsatsprocessen samverkan sker samt hur extern part får ta del av resultatet. Den visar även variation kring hur forskningsfrågan bestäms i de fall samverkan sker.
I projektet har vi testat olika former och inslag av samverkan vid examensarbete på de tre involverade programmen: ekonomi, sjuksköterska och miljöstrateg. Detta genomförs av de olika projektdeltagarna i kurserna för examensarbete på respektive program men projektgruppen utgjorde ett stöd och bollplank. Uppläggen hade likheter men också olikheter i form av hur och när den externa parten var involverade i examensarbetet.
För att utvärdera hur lärandet påverkades av att det fanns samverkan med extern part vid examensarbetet genomförde vi korta intervjuer alternativt skickades mail med öppna frågor till involverade studenter, handledare och externa parter. 12 studenter, 9 handledare och 7 externa har utvärderat sin upplevelse. Studenter uppgav att examensarbete i samverkan upplevdes som roligt och givande och de kunde bidra till praktiken. Samverkan underlättade för studenter att hitta ämne för examensarbetet. Det upplevdes som mer relevant, då examensarbetet även blev ett bidrag till praktiken och man därigenom kunde göra en skillnad. En extern part intresserad av arbetet upplevdes vara en drivkraft för studenterna. Kontakten med extern part under arbetets gång beskrevs som en fördel, där personen är kunnig och engagerat inom området och bidrar med input från verksamhetens perspektiv. Vissa studenter kunde känna sig begränsade av den externa parts önskemål och det kunde vara svårt att tillgodose krav från både utbildningen och verksamheten. Andra studenter uppgav däremot att eftersom en extern part var intresserad av arbetet, att det var förankrat och relevant för en verksamhet ökade deras motivation och engagemang, vilket påverkade deras lärande positivt. Studenter uppgav att de hade önskat tidig kontakt och inbokade möten med extern part under hela processen, med möjlighet för återkoppling och kontinuerliga uppdateringar, vilket bidrar till att studenterna förstår extern parts perspektiv och samsyn skapas. Även handledare upplevde att det var roligt och givande med examensarbete i samverkan trots förväntningar på högkvalitativa uppsatser och extra möten. Enligt handledarna fick studenterna ökat intresse och motivation för examensarbetet samt fördjupad kunskap och förståelse för arbetets praktiska relevans. För handledare innebar samverkan även möjligheten att utföra test och analyser samt möjlighet att utveckla professionella nätverk. Handledarna uttryckte viss oro för högre krav på både studenter och handledare samt att kritik av studentarbete kunde påverka samarbetet med extern part negativt. Extern part uppgav att det är roligt, inspirerande och motiverande att involvera studenter. Att hitta sin roll i samverkan är en utmaning för extern part och önskemål finns om att bli involverade i alla skeden i arbetet. De upplevde att examensarbete i samverkan överträffade förväntningarna och bidrog till kunskapsökning för verksamheten. Utmaningar för extern part som forskar var roller och förväntningar vid önskemål om vetenskaplig publikation efter uppsatsen godkänns. Utmaningar för extern part från kommunal verksamhet var brist på resurser.
En målsättning med projektet var från början att en sammanställning av våra lärdomar och den utvärdering som gjort under projektet skulle fungera som underlag för ny kommunikation (till student, handledare och externa partners) av möjligheten till externa examensarbeten. Denna del av projektet skulle genomförts tillsammans med avdelningen Samverkan och Innovation. Då förändringar har skett på högskolan under projektets gång och denna avdelning eller uppdraget som samverkansutvecklare inte längre finns på HKR kommer resultatet av projektet istället att skrivas fram som ett s.k. best practice till tidskriften Högskolepedagogisk Debatt.
För att besvara frågan hur samverkan med extern part kan utformas vid examensarbeten genomfördes inledningsvis en omvärldsbevakning i form av hur andra lärosäten kommunicerar kring externa examensarbeten. En enkät skickades också ut sommaren 2024 till kursansvariga för kurser innehållande examensarbete på Högskolan Kristianstad, totalt 43 personer. 15 kursansvariga besvarade enkäten som visade på en stor variation gällande förekomsten av examensarbete med samverkansinslag med extern part mellan programmen på HKR. På en skala 1 (inga uppsatser skrivs i samverkan) till 7 (alla uppsatser skrivs i samverkan) uppger majoriteten, 9 program, låg förekomst av samverkan (1 eller 2) medan tre program uppger hög förekomst av samverkan (5 eller 6). Enkäten visade också att samverkan vanligtvis sker med en lokal eller regional extern part, men även nationella och internationella samverkansorganisationer förekommer. Vem som är initiativtagaren till samverkan varierar mellan programmen. Det kan vara studenten, kursansvarig, extern part, handledaren, programområdesansvarig eller en samverkanskoordinator. När i uppsatsprocessen samverkan sker varierar också stort. I vissa program sker samverkan i hela processen, i flera fall sker samverkan i den inledandefasen för att formulera forskningsfrågan och i en avslutande fas i form av presentation av uppsatsen, och i andra program sker det enbart i datainsamlingsfasen. Summerat visar enkäten att det finns en stor bredd gällande hur vi samverkar i examensarbete, när i uppsatsprocessen samverkan sker samt hur extern part får ta del av resultatet. Den visar även variation kring hur forskningsfrågan bestäms i de fall samverkan sker.
I projektet har vi testat olika former och inslag av samverkan vid examensarbete på de tre involverade programmen: ekonomi, sjuksköterska och miljöstrateg. Detta genomförs av de olika projektdeltagarna i kurserna för examensarbete på respektive program men projektgruppen utgjorde ett stöd och bollplank. Uppläggen hade likheter men också olikheter i form av hur och när den externa parten var involverade i examensarbetet.
För att utvärdera hur lärandet påverkades av att det fanns samverkan med extern part vid examensarbetet genomförde vi korta intervjuer alternativt skickades mail med öppna frågor till involverade studenter, handledare och externa parter. 12 studenter, 9 handledare och 7 externa har utvärderat sin upplevelse. Studenter uppgav att examensarbete i samverkan upplevdes som roligt och givande och de kunde bidra till praktiken. Samverkan underlättade för studenter att hitta ämne för examensarbetet. Det upplevdes som mer relevant, då examensarbetet även blev ett bidrag till praktiken och man därigenom kunde göra en skillnad. En extern part intresserad av arbetet upplevdes vara en drivkraft för studenterna. Kontakten med extern part under arbetets gång beskrevs som en fördel, där personen är kunnig och engagerat inom området och bidrar med input från verksamhetens perspektiv. Vissa studenter kunde känna sig begränsade av den externa parts önskemål och det kunde vara svårt att tillgodose krav från både utbildningen och verksamheten. Andra studenter uppgav däremot att eftersom en extern part var intresserad av arbetet, att det var förankrat och relevant för en verksamhet ökade deras motivation och engagemang, vilket påverkade deras lärande positivt. Studenter uppgav att de hade önskat tidig kontakt och inbokade möten med extern part under hela processen, med möjlighet för återkoppling och kontinuerliga uppdateringar, vilket bidrar till att studenterna förstår extern parts perspektiv och samsyn skapas. Även handledare upplevde att det var roligt och givande med examensarbete i samverkan trots förväntningar på högkvalitativa uppsatser och extra möten. Enligt handledarna fick studenterna ökat intresse och motivation för examensarbetet samt fördjupad kunskap och förståelse för arbetets praktiska relevans. För handledare innebar samverkan även möjligheten att utföra test och analyser samt möjlighet att utveckla professionella nätverk. Handledarna uttryckte viss oro för högre krav på både studenter och handledare samt att kritik av studentarbete kunde påverka samarbetet med extern part negativt. Extern part uppgav att det är roligt, inspirerande och motiverande att involvera studenter. Att hitta sin roll i samverkan är en utmaning för extern part och önskemål finns om att bli involverade i alla skeden i arbetet. De upplevde att examensarbete i samverkan överträffade förväntningarna och bidrog till kunskapsökning för verksamheten. Utmaningar för extern part som forskar var roller och förväntningar vid önskemål om vetenskaplig publikation efter uppsatsen godkänns. Utmaningar för extern part från kommunal verksamhet var brist på resurser.
En målsättning med projektet var från början att en sammanställning av våra lärdomar och den utvärdering som gjort under projektet skulle fungera som underlag för ny kommunikation (till student, handledare och externa partners) av möjligheten till externa examensarbeten. Denna del av projektet skulle genomförts tillsammans med avdelningen Samverkan och Innovation. Då förändringar har skett på högskolan under projektets gång och denna avdelning eller uppdraget som samverkansutvecklare inte längre finns på HKR kommer resultatet av projektet istället att skrivas fram som ett s.k. best practice till tidskriften Högskolepedagogisk Debatt.
Huvudresultat
Samverkan med externpart kan utformas på flera olika sätt vid examensarbete. I kvalitetsprojektet har tre modeller testats med tyngdpunkt på samverkan före, under och/eller efter uppsatsprocessen. Oavsett upplägg tycks lärandet påverkas positivt för studenten och även ha positiva effekter för såväl handledare som extern part.
Status | Pågående |
---|---|
Gällande start-/slutdatum | 24-05-01 → 25-05-31 |