Skönlitteratur som didaktiskt redskap för lärande av naturvetenskap

Projektinformation

Kort sammanfattning

I projektet inbjöds blivande naturvetenskapslärare att delta i en frivillig, icke-poänggivande bokcirkel på campus. Syftet med bokcirkeln var att ge studenterna möjlighet att läsa och diskutera skönlitteratur, både i relation till sina egna personliga läsupplevelser och sina idéer om hur skönlitteratur kan användas i den framtida naturvetenskapsundervisningen på gymnasiet. Bokcirkeln leddes gemensamt av en bibliotekarie och en naturvetenskapspedagog. Bibliotekariens roll var att bidra med strategier för att hitta relevant litteratur, medan naturvetenskapspedagogen faciliterade diskussioner med koppling till undervisning. Tillsammans hade de ansvar för att moderera samtalen om läsupplevelserna.

StatusSlutfört
Gällande start-/slutdatum19-09-0120-06-30

Fingeravtryck

Utforska forskningsämnen som berörs av detta projekt. Dessa etiketter genereras baserat på underliggande ansökningar/anslag. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.