Skönlitteratur som didaktiskt redskap i naturvetenskapsundervisningen

Projektinformation

Kort sammanfattning

Projektet är doktorandprojekt inom pedagogiskt arbete.

Beskrivning

Syftet med projektet är att bidra med kunskap om hur skönlitteratur kan integreras i
naturvetenskapsundervisningen och om på vilka sätt sådan undervisning kan
bidra till elevers intresse, engagemang och lärande. Forskningen inleds med en
litteraturstudie för att få en överblick över forskningsfältet. Därefter följer en
empirisk studie kring hur (och om) lärare arbetar med skönlitteratur i NO-undervisningen. Utifrån den empiriska studien designas ett lektionsupplägg som
testas av undervisande lärare. Lektionsupplägget följs upp genom en
interventionsstudie för att få syn på vad skönlitteratur kan bidra med i
naturvetenskapsundervisningen med avseende på elevers lärande och
förhållningssätt till ämnena
StatusPågående
Gällande start-/slutdatum22-09-0127-08-31

Fingeravtryck

Utforska forskningsämnen som berörs av detta projekt. Dessa etiketter genereras baserat på underliggande ansökningar/anslag. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.