Språkande i so-undervisningen: samverkan för ökad medvetenhet och tillämpning i skolpraktiken

Projektinformation

Beskrivning

Utveckling av språkförmåga är avgörande för lärande och för deltagande i ett demokratiskt samhälle. I föreliggande projektförslag fokuseras språk- och lärandeaktiviteter i grundskolans so-undervisning. Behov föreligger, också inom lärarutbildningen, av forskning för att undersöka betydelsen av medvetet och elevaktivt språkande i relation till undervisning och lärande, här i so-ämnen. Doktorandprojektet tar sig an behov av forskning och praktikutveckling i svenskämnes – och samhällsämnesdidaktiska perspektiv i samverkan med lärare i grundskolans årskurs 7-9. Övergripande syfte: bidra med kunskap om och utveckla empiriskt prövade metoder och modeller för en språkmedveten undervisning i so-ämnen i syfte att stödja högstadie-elevers ämneskunskaps- och språkutveckling.
StatusPågående
Gällande start-/slutdatum24-09-0229-06-30