Projektinformation
Kort sammanfattning
Hållbarhet utveckling är ett begrepp som används återkommande i dagens samhälle och som syftar till ”en utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov”. Hållbar utveckling inbegriper såväl ekologiska som ekonomiska och sociala aspekter. Enligt Högskolan Kristianstads strategi ska högskolan bidra starkt till en positiv och hållbar samhällsutveckling, speciellt i det regionala sammanhanget. Utbildning och forskning vid Högskolan Kristianstad ska vara känd för sin höga kvalitet och sitt stora bidrag till kompetensförsörjning och kompetensutveckling.
På miljöstrategprogrammet ingår till exempel planering och förvaltning av stadens grön-blåa infrastruktur med hänsyn till ekologiska, ekonomiska och sociala värden. Det fokuseras på samhällets miljöarbete och syn på användning av resurser och vad som styr detta i form av etik, lagar och regler, samt viktiga samhällssektorers resursförbrukning och miljö- och klimatpåverkan, till exempel vattenrening, avfallshantering och energianvändning. På gastronomiprogrammet utbildar vi studenter som är med och påverkar vad och hur vi äter med målsättningen att skapa positiva effekter för miljön, hälsan och samhället. En del av detta är att utveckla kunskaper om hållbarhetsbegreppets olika dimensioner i relation till mat och ätande genom att utgå från individ/hushålls-, organisations- och samhällsperspektiv. Studenterna utvecklar förståelse för aktörsgruppernas roll för att främja hållbar mat- och måltidskonsumtion. Båda programmen är därmed viktiga i utvecklandet av yrkesverksamma individer för framtidens hållbara samhälle.
Syftet med projektet är att få en fördjupad bild av studenternas syn på hållbarhet inom de olika utbildningarna samt att undersöka hur olika aspekter av hållbarhet upplevs och påverkar studenterna i sin vardag och kommande yrkesgärning/yrkesprofession. Högre utbildning syftar bl.a. till att universitet/högskolor ska vara förändringsaktörer i den gröna och digitala omställningen.
På miljöstrategprogrammet ingår till exempel planering och förvaltning av stadens grön-blåa infrastruktur med hänsyn till ekologiska, ekonomiska och sociala värden. Det fokuseras på samhällets miljöarbete och syn på användning av resurser och vad som styr detta i form av etik, lagar och regler, samt viktiga samhällssektorers resursförbrukning och miljö- och klimatpåverkan, till exempel vattenrening, avfallshantering och energianvändning. På gastronomiprogrammet utbildar vi studenter som är med och påverkar vad och hur vi äter med målsättningen att skapa positiva effekter för miljön, hälsan och samhället. En del av detta är att utveckla kunskaper om hållbarhetsbegreppets olika dimensioner i relation till mat och ätande genom att utgå från individ/hushålls-, organisations- och samhällsperspektiv. Studenterna utvecklar förståelse för aktörsgruppernas roll för att främja hållbar mat- och måltidskonsumtion. Båda programmen är därmed viktiga i utvecklandet av yrkesverksamma individer för framtidens hållbara samhälle.
Syftet med projektet är att få en fördjupad bild av studenternas syn på hållbarhet inom de olika utbildningarna samt att undersöka hur olika aspekter av hållbarhet upplevs och påverkar studenterna i sin vardag och kommande yrkesgärning/yrkesprofession. Högre utbildning syftar bl.a. till att universitet/högskolor ska vara förändringsaktörer i den gröna och digitala omställningen.
Beskrivning
Initialt avser vi att genomföra en enkät med alumner från de båda programmen. Tanken är att få information om utbildningsprogrammens styrkor och utmaningar på såväl individnivå som kopplat till yrkesprofessionen och det omgivande samhället. Insamlade data kommer sedan att användas i syfte att utveckla kvaliteten på i programmen. Därefter avser vi att fördjupa oss i och analysera delar av befintligt kursinnehåll i kurser i de båda programmen samt genomföra fokusgruppsintervjuer med studentgrupperna med strävan att utveckla ett antal tvärdisciplinära moment (lärandeaktiviteter) som studenterna från de olika programmen gemensamt deltar i. Förhoppningen är att utveckla gemensamma kursövergripande moment i framtiden som kan ge studenterna ytterligare kunskap i och om teoretiska modeller och resonemang.
Huvudresultat
En vanlig strategi för att integrera HU-inslag (med HU avses Hållbar Utveckling) i en kurs är att renodla ett specifikt moment med HU-fokus. Det projekt som det skissas på här utgår från idén att arbeta tvärvetenskapligt med vissa hållbarhetsmoment i kurser som genomförs inom de båda utbildningsprogrammen. Det här projektet har också som mål att tillsammans med alumner, studenter och verksamma högskolelärare utforska och utforma modeller för tillämpning av en systematisk integrering av hållbarhetsmålen i några olika moment för studenterna i en kurs. På sikt uppskattar vi att det också kan finnas potential att använda modellerna vid andra typer av praktiska aktiviteter i andra program vid lärosätet efter anpassning till ämne till exempel förskolelärarprogrammet och lärarprogrammet i hem- och konsumentkunskap.
Resultatet kommer att följas upp genom korta reflektionsuppgifter i samband med tvärvetenskapligt moment och reflektionen kommer att fokusera på studenternas medvetenhet om hållbar utveckling. Vi kommer att analysera studenternas skriftliga reflektioner samt observationer och informella diskussioner mellan oss lärare och studenterna.
Resultatet kommer att följas upp genom korta reflektionsuppgifter i samband med tvärvetenskapligt moment och reflektionen kommer att fokusera på studenternas medvetenhet om hållbar utveckling. Vi kommer att analysera studenternas skriftliga reflektioner samt observationer och informella diskussioner mellan oss lärare och studenterna.
Status | Pågående |
---|---|
Gällande start-/slutdatum | 22-12-09 → … |