TY - BOOK
T1 - Ämnesdidaktik ur ett nationellt och internationellt perspektiv
T2 - rapport från Rikskonferensen i ämnesdidaktik 2006
A2 - Eskilsson, Olle
A2 - Redfors, Andreas
PY - 2007
Y1 - 2007
N2 - Den 4-5 maj 2006 anordnade Högskolan Kristianstad i samarbete med det nationella nätverket för ämnesdidaktik Ämnesdidaktik ur ett nationellt och internationellt perspektiv, den tredje Rikskonferensen i ämnesdidaktik. Den ämnesdidaktiska forskningen syftar till att öka kunskapen om undervisning och lärande i specificerade och tydligt avgränsade ämnesinnehåll. Den söker inte efter innehållsoberoende beskrivningar på en generell nivå, utan istället karakteriseras forskningen av en insikt om det specifika innehållets avgörande betydelse för lärande och undervisning. Konferens genomfördes i nätverkets anda och såväl ämnesspecifika som ämnesblandade sessioner genomfördes. Stimulerande diskussioner uppkommer då forskare från olika ämnens ämnesdidaktik träffas och bryter perspektiv. Ett internationellt perspektiv var speciellt i fokus denna gång. På konferensen gavs sex plenarföreläsningar och det presenterades ca 60 forskningsprojekt om lärande och undervisning i skola och högskola av författare från de nordiska länderna. Huvuddelen av svenska högskolor och universitet var representerade. Nationella, nordiska och internationella projekt presenterades och diskuterades. I denna konferensbok presenteras ett urval av de på konferensen presenterade projekten. Urvalet är baserat på kvalitet och representativitet.
AB - Den 4-5 maj 2006 anordnade Högskolan Kristianstad i samarbete med det nationella nätverket för ämnesdidaktik Ämnesdidaktik ur ett nationellt och internationellt perspektiv, den tredje Rikskonferensen i ämnesdidaktik. Den ämnesdidaktiska forskningen syftar till att öka kunskapen om undervisning och lärande i specificerade och tydligt avgränsade ämnesinnehåll. Den söker inte efter innehållsoberoende beskrivningar på en generell nivå, utan istället karakteriseras forskningen av en insikt om det specifika innehållets avgörande betydelse för lärande och undervisning. Konferens genomfördes i nätverkets anda och såväl ämnesspecifika som ämnesblandade sessioner genomfördes. Stimulerande diskussioner uppkommer då forskare från olika ämnens ämnesdidaktik träffas och bryter perspektiv. Ett internationellt perspektiv var speciellt i fokus denna gång. På konferensen gavs sex plenarföreläsningar och det presenterades ca 60 forskningsprojekt om lärande och undervisning i skola och högskola av författare från de nordiska länderna. Huvuddelen av svenska högskolor och universitet var representerade. Nationella, nordiska och internationella projekt presenterades och diskuterades. I denna konferensbok presenteras ett urval av de på konferensen presenterade projekten. Urvalet är baserat på kvalitet och representativitet.
UR - http://libris.kb.se/bib/10409222
M3 - Proceedings (redaktörskap)
SN - 91-973964-4-3
T3 - Skrifter utgivna vid Högskolan Kristianstad
BT - Ämnesdidaktik ur ett nationellt och internationellt perspektiv
PB - Kristianstad University Press
ER -